Hankinta, kallistettavat ja korkeussäädettävät wc- ja suihkuolit

HEL 2022-005759
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 70
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Kallistettavien ja korkeussäädettävien wc- ja suihkutuolien hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella kallistettavien ja korkeussäädettävien wc- ja suihkutuolien puitejärjestelyn toimittajiksi AVK Pinto Oy:n, Camp Scandinavia Oy:n, Haltija Group Oy:n, Mediq Suomi Oy:n, Palveluosakeyhtiö Metsäpolun, Respecta Oy:n ja Tukimet Oy:n. Tarjouskilpailun osa-alueet, joihin edellä mainitut toimittajat hyväksytään, sopimustuotteet sekä ensisijaisuusjärjestys ilmenevät liitteenä 1 olevasta tarjousten vertailutaulukosta.

Sopimukset ovat määräaikaisia ja suunniteltu sopimuskausi on 1.9.2022–14.8.2024.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella mahdollinen optiokausi mukaan lukien on noin 200 000 euroa.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen kaikkien toimittajien osalta sillä ehdolla, että he toimittavat tarjoajille asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaiset lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Kilpailutettava hankinta koskee kallistettavien ja korkeussäädettävien wc- ja suihkutuolien puitejärjestelyä. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala hankkii erilaisia wc- ja suihkutuoleja sairaalaosastoille, seniorikeskuksiin, asumisyksikköihin ja asiakkaiden koteihin.

Hankinta on jaettu neljään osa-alueeseen:

- Osa-alue 1: wc- ja suihkutuolit, istuinosan pikasäätöisellä kallistuksella ja pikasäätöisellä (hydraulinen) korkeudensäädöllä

- Osa-alue 2: wc- ja suihkutuolit, istuinosan kallistuksella ja pikasäätöisellä (hydraulinen) korkeudensäädöllä

- Osa-alue 3: wc- ja suihkutuolit, istuinosan sähkösäätöisellä kallistuksella ja sähkösäätöisellä korkeudensäädöllä

- Osa-alue 4: wc- ja suihkutuolit, istuinosan pikasäätöisellä kallistuksella ja korkeudensäädöllä

Tarjouskilpailun tavoitteena oli perustaa kallistettavien ja korkeussäädettävien wc- ja suihkutuolien hankinnasta puitejärjestely, johon valitaan enintään 10 sopimustoimittajaa.

Hankintamenettely

Kallistettavien ja korkeussäädettävien wc- ja suihkutuolien hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman kansallisen kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 23.5.2022 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi –portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin tarjoajien soveltuvuudelle sekä hankittaville tuotteille vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja tarjouskilpailua koskevia lisätietokysymyksiä 6.6.2022 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi –portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä seitsemän kysymyskokonaisuutta, joihin vastattiin 8.6.2022.

Tarjouskilpailussa tarjoajien oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen. Osatarjouksia osa-alueiden sisällä ei hyväksytty. Tarjouskilpailussa ei myöskään hyväksytty rinnakkaisia tarjouksia.

Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan, 21.6.2022 klo 12.00, mennessä tarjouksensa jätti seitsemän tarjoajaa. Tarjoajat jättivät tarjouksia osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: wc- ja suihkutuolit, istuinosan pikasäätöisellä kallistuksella ja pikasäätöisellä (hydraulinen) korkeudensäädöllä:

- Haltija Group Oy

Osa-alue 2: wc- ja suihkutuolit, istuinosan kallistuksella ja pikasäätöisellä (hydraulinen) korkeudensäädöllä:

- Haltija Group Oy

Osa-alue 3: wc- ja suihkutuolit, istuinosan sähkösäätöisellä kallistuksella ja sähkösäätöiselläkorkeudensäädöllä:

- Camp Scandinavia Oy

- Haltija Group Oy

- Respecta Oy

Osa-alue 4: wc- ja suihkutuolit, istuinosan pikasäätöisellä kallistuksella ja korkeudensäädöllä

- AVK Pinto Oy

- Camp Scandinavia Oy

- Haltija Group Oy

- Mediq Suomi Oy

- Palveluosakeyhtiö Metsäpolku Oy

- Respecta Oy

- Tukimet Oy

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjoukset avattiin 21.6.2022 sähköisestä järjestelmästä. Hankintayksikkö totesi tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastamisen jälkeen, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö lähetti tarjoajille kirjallisia täsmennyspyyntöjä tarjouksiin liittyen. Haltija Group Oy:tä ja Palveluosakeyhtiö Metsäpolkua pyydettiin täsmentämään tarjouksiaan takuuajan jälkeisen huoltohinnan osalta. Täsmennyksellä hankintayksikkö pyrki selvittämään sen, että tarjoaja pystyy tuottamaan takuuajan jälkeisen huollon antamallaan hinnalla. Tarjoajan ei ollut mahdollista muuttaa antamaansa hintaa. Täsmentäminen ei johtanut tarjouksen kiellettyyn muuttamiseen tai parantamiseen. Lisäksi täsmennyksiä pyydettiin Camp Scandinavia Oy:n, Haltija Group Oy:n sekä Respecta Oy:n jättämiin tarjouksiin osa-alueessa 3 tuotteen kantavuuteen liittyen. Kaikki tarjoajat toimittivat pyydetyt täsmennykset asetetussa määräajassa.

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut ehdot.

Tarjousvertailu ja toimittajien valinta

Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset. Kaikki tarjoukset, jotka täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset, otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena oli halvin hinta.

Osa-alueissa 1 ja 2 ei tarjousten vertailua suoritettu, koska osa-alueille tuli vain yksi tarjous.

Osa-alueissa 3 ja 4 tarjousten vertailu toteutettiin siten, että molemmat osa-alueet vertailtiin erikseen ja valinnat tehtiin osa-alueittain. Hintavertailu toteutettiin siten, että osa-alueen sisältämien kohteiden hintaa vertailtiin erikseen. Kullekin kohteelle oli tarjouspyynnössä määritelty painoarvo, jonka perusteella kohteen hinnan maksimipisteet määräytyivät. Jokaisen kohteen kohdalla halvin tarjottu hinta sai hinnan maksimipisteet ja muut suhteutettiin tähän tarjouspyynnössä ilmoitetulla kaavalla: pienin annettu arvo jaettuna tarjotulla arvolla ja kerrottuna kohteen hinnan maksimipisteillä. Kun kunkin kohteen hinnat oli vertailtu ja pisteytetty, tarjotun osa-alueen kaikkien kohteiden saamat hintapisteet laskettiin yhteen. Tarjouksen saamat kokonaisvertailupisteet muodostuivat tarjouksen yhteenlasketuista kohdekohtaisista hintapisteistä.

Tarjousten laatutekijät huomioitiin tarjouspyynnössä asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjoajat asetettiin tarjousten saamien kokonaisvertailupisteiden perusteella ensisijaisuusjärjestykseen osa-alueilla 3 ja 4. Tarjoajien saamat kokonaisvertailupisteet osa-alueittain ja ensisijaisuusjärjestys ilmenevät liitteenä 1 olevasta tarjousten vertailutaulukosta.

Hankintayksikkö valitsee puitejärjestelyyn sopimustoimittajaksi osa-alueelle 1 ja 2 Haltija Group Oy:n. Osa-alueille 3 ja 4 valitaan kaikki soveltuvat ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet tarjoajat. Tarjoaja voi tulla valituksi yhteen tai useampaan osa-alueeseen.

Sopimuskauden aikana tilaukset tullaan tekemään osa-alueittain pääsääntöisesti puitejärjestelyyn ensisijaiseksi valitulta toimittajalta. Ensisijaisuusjärjestyksen noudattamisesta voidaan poiketa tilanteissa, joissa tilaavalla yksiköllä tai Tilaajan asiakkaalla on sellaisia erityistarpeita, joihin ensisijaiseksi valittu tuote ei sovellu.

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialaa ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Sopimukset ovat määräaikaisia ja suunniteltu sopimuskausi on 1.9.2022–14.8.2024. Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa yhdellä (1) kahden (2) vuoden optiokaudella. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikista sopimustuotteista tai vain osasta sopimustuotteita. Tilaaja päättää optiokauden käyttämisestä viimeistään neljä (4) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Hankintavaltuudet

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.

Päätös tullut nähtäväksi 19.08.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

sanna.kanervo@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja