Tutkimuslupa, What is needed for a successful implementation of complex strategies?

HEL 2022-006418
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 24
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Päätös tutkimusluvan myöntämisestä What is needed for a successful implementation of complex strategies?

Hallintopäällikkö

Päätös

Hallintopäällikkö päätti myöntää tutkimusluvan Juliane Boyn opinnäytetyötä "What is needed for a succesful implementation of complex strategies" varten päätöksen perusteluista tarkemmin ilmenevillä ehdoilla. Tutkimuksen yhteyshenkilönä toimii kaupunkiympäristön toimialalla viestintäpäällikkö **********

Tutkimuslupa on voimassa 15.5.2022 - 30.6.2022.

Päätöksen perustelut

Tutkimuslupaa haetaan (englanninkieliselle) kanditutkielmalle, joka keskittyy analysoimaan keväällä 2022 Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialalla toteutunutta organisaation kehittämisprosessia. Tutkimuksen kohteena olevan kehittämisprosessin tausta on kaupungin valtuuston tuore (vuosille 2021 - 2025 laadittu) kaupunkistrategia.

Kaupunkiympäristön neljällä palvelukokonaisuudella ja niiden palveluilla ja yksiköillä on erityisosaamis-ja vastuualueensa. Vaikeudet integroida näitä yhtä tärkeitä tavoitteita ja tehtäviä arjen työtapoihin on johtanut jännitteisiin kaupunkiympäristön toimialan eri yksiköiden välillä ja niissä työskentelevien asiantuntijoiden turhautumiseen. Ulkopuoliselta fasilitaattorilta(Akordilta) tilatulta interventiolta toivottiin ratkaisujen löytymistä, miten kaupunkistrategian toimeenpano voitaisiin toteuttaa
menestyksekkäästi.

Tutkimuksessa tavoitellaan tiedon tuottamista seuraavista asioista:
1) missä määrinprosessin aikana luodut toimenpide-ehdotukset onnistuivat integroimaan eri näkökulmia,
2) minkä tyyppisiä nämä toimenpide-ehdotukset ovat ja
3) mikä näiden ehdotusten käytännön merkitys on strategian toteutettavuuden kannalta.

Tutkimus on luonteeltaan toimintatutkimus, sillä tutkimuslupaa hakeva Juliane Boy toimi prosessin aikana Akordin harjoittelijana avustavissa tehtävissä. Kandidaatin tutkielmassa analysoidaan kolmea aineistoa:
1) Kandidaatin tutkielmaa varten tehtävät haastattelut (yksilö- tai ryhmähaastattelu) kaupunkiympäristön toimialan avainhenkilöiden ja intervention toteuttamisesta vastanneiden Akordin asiantuntijoiden kanssa;
2) Akordin kehittämisprosessissa tuottamaa haastattelujen synteesiraporttia;
3) kahden työpajan kirjallisia tuotoksia (koontimuistiot ja screenio-verkkoalustalle kirjatut toimenpide-ehdotuksia koskevat kommentit); Aineisto analysoidaan laadullisen sisältöanalyysin menetelmällä.

Aineistoa käsitellään tietoturvallisesti; tutkija tallentaa omalle salasanalla suojatulle Microsoft OneDrive alustalleen aineistot ja poistaa kaiken aineiston viimeistään 6 kk kuluttua. Materiaaleja ei luovuteta muille. Analysoitavaan aineistoon kuuluvat Akordin tuottama koonti raportti ja kirjallinen aineisto työpajoista ovat
valmiiksi anonyymejä. Kaupunkiympäristön toimialan eri vastuualueisiin tai yksiköihin viitataan havainnollistamaan erilaisia näkökulmia, vastuu alueita ja prioriteetteja, kuitenkin niin, että henkilöitä ei voida tunnistaa.

Tutkimusaineisto sisältää henkilötietojen tunnistetietoja.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

- Asiantuntijahaastatteluissa kerättyjä tietoja saa käyttää vain päätöksessä mainittua tarkoitusta varten.

- Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.

- Tutkimusaineisto hävitetään tai arkistoidaan arkistolain edellyttämällä tavalla opinnäytetyön hyväksymisen ja julkaisemisen ja tutkimushankkeen valmistumisen jälkeen.

- Tutkimuksen valmistuttua tutkimusraportti tai sen sähköinen osoite, josta raportti on luettavissa, toimitetaan Helsingin Kaupunkiympäristön toimialan käyttöön lähettämällä se sähköpostiosoitteeseen: kymp.arkisto@hel.fi.

Kaupunkiympäristön lautakunta on 29.08.2017 § 62 päättänyt toimivallan siirtämisestä julkisuuslain mukaisissa asioissa.

Kaupunkiympäristön lautakunnan päätöksen 29.08.2017 § 62 mukaan kaupunkiympäristön toimialan tutkimuslupapäätöksen antamisesta päättää hallintopäällikkö.

Päätös tullut nähtäväksi 17.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Heikki Mäntymäki, viestintäpäällikkö, puhelin: 09 310 37368

heikki.mantymaki@hel.fi

Päättäjä

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Tutkimuslupahakemus 5.5.2022, liite, tietosuojaseloste
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.