Katusuunnitelma, Tilkanvierto välillä Tilkankatu-Ratsastie, Ratsastie
Ratsastie, Tilkanvierto välillä Paciuksenkaari−Ratsastie, katusuunnitelmien hyväksyminen, Ruskeasuo, Meilahti, Laakso
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat projektipäällikkö Jari Hurskainen ja liikenneinsinööri Teppo Pasanen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Pöydällepanoehdotus:
Risto Rautava: Pyydän asian pöydälle.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Risto Rautavan ehdotuksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat:
- Ratsastie piirustus nro 31781/1 (liite 2), jota on 10.2.2023 muutettu nähtävilläolon jälkeen
- Tilkanvierto välillä Paciuksenkaari-Ratsastie piirustus nro 31782/1 (liite 5)
Lähtökohdat ja tavoitteet
Ratsastie on nykyinen tonttikatu ja Tilkanvierto nykyinen paikallinen kokoojakatu. Katusuunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin nro 7690, 9399, 9400 ja 12237.
Kaduilla ei ole joukkoliikennettä. Tilkanvierron autoliikenteen määrä on noin 3600 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Ratsastiellä autoliikenne on vähäistä ollen pääosin Ruskeasuon liikuntapuiston ja ratsastustallien käyttäjiä. Kadun kautta kulkee vilkasta pyöräliikennettä päivittäin palvellen itä-länsi suuntaista liikkumista reitin ollessa osa rakentuvaa Pasilanbaanaa.
Suunnittelun tavoitteena on toteuttaa baanatasoinen yhtenäinen pyöräliikenteen ratkaisu autoliikenteen paikalliskatujen kautta. Kadut muutetaan suunnittelualueella pyöräkaduksi turvallisen ja selkeän pyöräliikenneratkaisun aikaansaamiseksi ja baanaverkon kehittämiseksi.
Ratsastie sijaitsee osittain liito-oravan ydinalueella. Rakentamistoimenpiteet eivät vaikuta liito-oravien elinolosuhteisiin.
Suunnitelma
Ratsastie, suunnitelmapiirustus nro 31781/1, jota on 10.2.2023 muutettu nähtävillä olon jälkeen (liite 2)
Ratsastie muutetaan Tilkanvierron ja keskuspuiston välillä pyöräkaduksi. Pyöräkatu on pyöräliikenteen ja autoliikenteen sekaliikenneratkaisu, jossa ajorata suunnitellaan visuaalisesti kapeaksi hyödyntäen asfalttipinnan lisäksi ajoradan reunalla kiveysalueita. Pyöräkadun punainen asfaltti korostaa yhteyden kuulumista pyöräliikenteen baanaverkkoon. Ratkaisu mahdollistaa nykyisen pysäköinnin säilyttämisen kadulla. Jalankulku säilyy nykyisellään erillisillä jalkakäytävillä.
Katusuunnitelman nähtävillä olon jälkeen läntinen jalankulun ylityspaikka muutettiin suojatieksi.
Tilkanvierto välillä Paciuksenkaari-Ratsastie, suunnitelmapiirustus nro 31782/1 (liite 5)
Tilkanvierto muutetaan Paciuksenkaaren ja Ratsastien välillä pyöräkaduksi. Pyöräkatu mahdollistaa pysäköinnin ja huoltoliikenteen järjestelyiden säilyttämisen ajoradalla. Pysäköinti siirretään syvennykseen, mikä lisää turvallisuutta verrattuna nykyiseen kadunvarsipysäköintiin. Pyöräliikenteen suunnitteluohjeessa pyöräkadulla pyöräliikenteen määrien tulisi ohjeellisesti olla ainakin kesäaikaan kaksinkertaiset autoliikenteen määrään nähden. Nykyisiin liikennemääriin nähden ohjearvo täyttyy selvästi Ratsastiellä, mutta Tilkanvierron osalta pyöräliikenteen määrän on arvioitu olevan autoliikenteeseen nähden vähäisempi. Pyöräkatu nähdään kuitenkin ratkaisuna mahdolliseksi, sillä pyöräliikenne on nykyisellään ajoradalla ja pyöräliikenteen potentiaaliset määrät reitillä ovat suuret. Lisäksi Tilkanvierron autoliikenteestä osan arvioidaan olevan läpiajoliikennettä, jota pyritään vähentämään. Osuus on myös varsin lyhyt ja siten järjestelyiden jatkuvuuden kannalta pyöräkatu on perusteltu ratkaisu.
Tilkanvierron ja Paciuksenkaaren liittymäalueen järjestelyistä on vaihtoehtoselvitystyö käynnissä. Yksi selvitettävä vaihtoehto on ollut Paciuksenkaaren läpiajoliikenteen katkaiseminen. Liittymäalueen katusuunnitelma tuodaan erikseen lautakunnan hyväksyttäväksi, mikäli muutokset ovat merkittäviä, esim. kadun katkaisu tai muu oleellinen rakenteellinen tai liikenteellinen muutos. Tavoitteena on saada Tilkanvierto-Paciuksenkaari liittymäalueen ratkaisu rakennettua mahdollisimman pian pyöräkatujen rakentamisen perään. Baanayhteydelle tavoitellaan sujuvaa ja turvallista jatkumoa Paciuksenkaaren liittymäalueelta Pikku Huopalahden puistoalueen baanalle.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista nro 31781/1 (liite 1) muutettu 10.2.2023 ja nro 31782/1 (liite 4). Koostepiirustus on liitteenä 3.
Kadut on suunniteltu niin, että ne sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat: Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 14.9.−4.10.2022 välisen ajan. Suunnitelmaluonnosten esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 22.9.2022 Teams live-verkkotilaisuutena. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutisten Läntisessä ja Keskisessä osapainoksessa.
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 6.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 4.−17.1.2023 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona.
Suunnitelmista jätettiin 5 muistutusta.
Muistutusten käsittely
Muistutukset on käsitelty ja niihin annetut vastineet löytyvät liitteenä 7 olevasta muistiosta.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat 1 090 000 euroa, 122 euroa/m² (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat seuraavasti:
yht. euroa (alv. 0 %) | euroa/m²(alv. 0 %) | |
Ratsastie | 730 000 | 121 |
Tilkanvierto välillä Paciuksenkaari-Ratsastie | 360 000 | 122 |
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 49 000 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 5 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.
Rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2023 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Päätös tullut nähtäväksi 12.04.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jari Hurskainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21378