Virkasuhteen täyttäminen, Helsingin kuvataidelukio, apulaisrehtori, työavain KASKO-03-76-22

HEL 2022-006778
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 30

Apulaisrehtorin (kokonaistyöaika) virkaan ottaminen, Helsingin kuvataidelukio, työavain KASKO-03-76-22

Lukiokoulutuksen päällikkö

Päätös

Lukiokoulutuksen päällikkö päätti ottaa Helsingin kuvataidelukioon sijoitettuun apulaisrehtorin virkaan (nro 003872) **********

Virantoimitus alkaa 1.8.2022 lukien.

Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava kuuden (6) kuukauden koeaika.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) edellyttämän rikosrekisterilain (505/2002) 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun rikosrekisteriotteen ja kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Helsingin kuvataidelukioon sijoitettu apulaisrehtorin virka tulee avoimeksi 1.8.2022. Apulaisrehtorin virka on julistettu haettavaksi kaupungin verkkosivuilla www.helsinkirekry.fi 28.3.2022 työavaimella KASKO-03-76-22.

Helsingin kuvataidelukio eli Torkkeli on kuvataiteen ja visuaalisen ilmaisun erikoislukio. Lukion noin 600 opiskelijaa ovat kaikki kuvataiteen erityistehtävälinjalla.

Kuvataidelukiossa opiskellaan ja työskennellään kahdessa osoitteessa: Torkkelinkatu 6 ja Pengerkatu 5. Torkkelinkadulla on laajasti peruskorjattu päärakennus, jossa on lukioaineiden ja kuvataiteen luokkia. Taideaineiden erikoistiloja on Pengerkadun taidetalossa, joka on päärakennuksen välittömässä läheisyydessä. Monipuolisten opetustilojen lisäksi lukion sijainti mahdollistaa erinomaisesti myös koko kaupungin käyttämisen oppimisympäristönä.

Apulaisrehtorilta vaaditaan sama kelpoisuus kuin rehtorilta. Kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukaan. Kelpoisuus tulee saavuttaa ennen hakuajan päättymistä. Eduksi luetaan henkilöstöjohtamisosaaminen ja -kokemus, kokemus lukion hallinnollisista tehtävistä ja työskentelystä erityistehtävälukiossa.

Apulaisrehtori toimii rehtorin työparina ja johtaa osaltaan koulun toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan. Apulaisrehtori johtaa yhdessä rehtorin kanssa koulun pedagogista toimintaa ja taloutta sekä tila- ja turvallisuusasioita sekä osallistuu henkilöstöjohtamiseen yhteistyössä rehtorin kanssa. Lisäksi apulaisrehtori osallistuu sidosryhmäyhteistyöhön.

Virkaan jätti 11.4.2022 päättyneen hakuajan kuluessa hakemuksensa 17 hakijaa, joista vaadittava kelpoisuus on 14 hakijalla.

Hakemuksissa kiinnitettiin huomiota perusteluun, miksi hakija haluaa työskennellä Helsingin kuvataidelukion apulaisrehtorina, aiempaan kokemukseen lukion apulaisrehtorina toimimisesta sekä hakemuksen sisällölliseen laatuun. Tällä perusteella videohaastatteluun kutsuttiin kuusi hakijaa.

Videohaastattelutyökalulla pyydettiin hakijaa kertomaan, miten hän apulaisrehtorina vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin ja opiskelijoiden opiskelukykyyn sekä molemmista kaksi konkreettista esimerkkiä käytännöstä. Kysymyksillä kartoitettiin hakijoiden kykyä nähdä apulaisrehtorin toiminnan merkitys opettajien työhyvinvointiin sekä opiskelijoiden opiskelukykyyn. Lisäksi selvitettiin hakijoiden ymmärrystä kuvataiteen erityistehtävälukion merkityksestä Suomen lukiokentällä, sekä heidän omaa suhdettaan taiteeseen.

Videohaastattelujen arviointiin osallistuivat rehtori ********** ja lehtori ********** Vastaukset arvioitiin apulaisrehtorin tehtävän vaatimuksiin nähden.

Videohaastattelujen perusteella kutsuttiin ensimmäiseen yksilöhaastatteluun kolme hakijaa: ********** ********** ja hakija, joka veti hakemuksensa pois myöhemmin. Kaksi haastattelua pidettiin Torkkelinkatu 6:ssa 25.4. 2022 ja yksi haastattelu Teamsin välityksellä 26.4.2022. Haastatteluihin osallistuivat kuvataidelukion rehtori ********** ja lehtori **********

Ensimmäisten haastattelujen sekä videohaastatteluvastauksiin ja hakemukseen perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella toiseen yksilöhaastatteluun kutsuttiin kaksi hakijaa: ********** ja hakija, joka perui osallistumisensa toiseen haastatteluun ja vetäytyi hakuprosessista. ********** haastattelu suoritettiin Torkkelinkatu 6:ssa 5.5. klo 17.00. Haastatteluun osallistuivat ********** sekä lukiokoulutuksen päällikkö **********

**********

Haastattelujen jälkeen suoritetun kokonaisarvioinnin perusteella lukiokoulutuksen päällikkö katsoo, että **********

Toimialajohtajan 30.6.2021 tekemän delegointipäätöksen (§ 90) perusteella lukiokoulutuksen päällikkö ottaa apulaisrehtorin toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen.

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Päätös tullut nähtäväksi 24.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Tarja Aro-Kuuskoski, rehtori, puhelin: 09 310 82365

tarja.aro-kuuskoski@hel.fi

Päättäjä

Harri Korhonen
lukiokoulutuksen päällikkö