Hankinta, puitejärjestely, sähkösuunnittelupalvelut 2022 - 2024, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2022-006867
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 81

Sähkösuunnittelupalvelut puitejärjestely 1.10.2022 - 30.9.2024

Toimitusjohtaja

Päätös

Staran toimitusjohtaja päätti sulkea Laktek Engineering Oy:n tarjouskilpailun osa-alueista 2–4 ja oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan ja teknisen tuen päällikön tekemään sähkösuunnittelupalveluiden puitesopimukset 1.10.2022 - 30.9.2024 seuraavien tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden tarjoajien kanssa:

Osa-alue 1, Peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut:

  • Karawatski Oy
  • Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy
  • Insinööritoimisto Stacon Oy
  • Hepacon Oy
  • Sitowise Oy
  • Sweco Talotekniikka Oy
  • Äyräväinen Oy

Osa-alue 2, Uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut:

  • Karawatski Oy
  • Insinööritoimisto Stacon Oy
  • Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy
  • Äyräväinen Oy
  • Sitowise Oy
  • Sweco Talotekniikka Oy
  • Hepacon Oy

Osa-alue 3, Asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut:

  • Karawatski Oy
  • Sitowise Oy
  • Hepacon Oy
  • Insinööritoimisto Stacon Oy
  • Granlund Turku Oy

Osa-alue 4, Asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut:

  • Karawatski Oy
  • Sitowise Oy
  • Sweco Talotekniikka Oy
  • Hepacon Oy
  • Ramboll Finland Oy

Toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan em. puitesopimustoimittajilta sähkösuunnittelupalveluita sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Staran hankinnan enimmäisarvo optiokausi mukaan lukien on 750 000 euroa (alv 0 %).

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan päättämään mahdollisten optiokausien (1 + 1 vuotta) käyttöönotosta.

Hankintapäätös on tehty jokaisessa osa-alueessa kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

- hinnan painoarvo on 60 %
- laadun painoarvo on 40 %.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Staran työmaille voidaan tilata sopimuskautena sähkösuunnittelupalveluita lisäksi myös yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.

Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen toimitetaan Staran rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 30.6.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-007423. Työt kohdistuvat pääasiassa kaupunkiympäristön toimialan ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.

Hankinta tehdään Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan, Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran sekä Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan muodostamana hankintarenkaana.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella sopimukset 30.9.2024 saakka. Puitesopimukset tulevat voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu.

Hankintarenkaan tekemien toimeksiantojen yhteenlaskettu enimmäisarvo on arvonlisäverottomana 18 850 000 euroa. Staran hankinnan yhteenlaskettu enimmäisarvo on 750 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiokaudet (1+1 vuotta).

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Sähkösuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2022–2024” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 2.7.2022.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internetosoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset:

1. Liikevaihtovaatimus
2. Vastuuvakuutusvaatimus
3. Taloudellista ja rahoituksellista koskeva vaatimus (Rating luokka)
4. Teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskeva vaatimus (Referenssit ja 
    vastuullisten suunnittelijoiden koulutus ja kokemus)

Tarjoajille asetetut vaatimukset (1, 2 ja 3) tarkistettiin Vastuugroup.fi -palvelusta sekä Suomen Asiakastieto Oy:n palvelusta.

Teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset pyydettiin toimittamaan tarjouslomakkeella.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 12.8.2022 klo 12:00 mennessä tarjouksen jätti neljätoista (14) yritystä (suluissa osa-alueet, joita tarjous koski):

  • Alten Finland Oy (1 ja 2)
  • FCG Finnish Consulting Group Oy (1, 2 ja 4)
  • Granlund Oy (1 ja 2)
  • Granlund Turku Oy (3 ja 4)
  • Hepacon Oy (1, 2, 3 ja 4)
  • Insinööritoimisto Stacon (1, 2 ja 3)
  • Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy (1 ja 2)
  • Karawatski Oy (1, 2, 3 ja 4)
  • Laktek Engineering Oy (1, 2, 3 ja 4)
  • Ramboll Finland Oy (1, 2 ja 4)
  • Sitowise Oy (1, 2, 3 ja 4)
  • Sweco Talotekniikka Oy (1, 2 ja 4)
  • Sähköinsinööritoimisto SHS Oy (1 ja 2)
  • Äyräväinen Oy (1 ja 2).

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Hankintapäätös on tehty jokaisessa osa-alueessa kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

  • hinnan painoarvo on 60 %
  • laadun painoarvo on 40 %.

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista osa-aluekohtaisista vertailu- ja laatuarviointitaulukoista. Tarjouksen vertailupisteet osa-alueittain muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä.

Urakoitsijoiden valinta

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Laktek Engineering Oy:n tarjous ei täytä esitettyjä tarjoajan teknistä suorituskykyä koskevia soveltuvuusvaatimuksia osa-alueissa 2, 3 ja 4, sillä se ei ollut ilmoittanut tarjouslomakkeella pakollisia referenssejä. Laktek Engineering Oy tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailun osa-alueista 2–4.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on 5–8 toimittajaa.

Esitetään, että puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueitta seuraavasti:

Osa-alue 1

1. Karawatski Oy
2. Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy
3. Insinööritoimisto Stacon Oy
4. Hepacon Oy
5. Sitowise Oy
6. Sweco Talotekniikka Oy
7. Äyräväinen Oy

Osa-alue 2

1. Karawatski Oy
2. Insinööritoimisto Stacon Oy
3. Insinnööritoimisto Tauno Nissinen Oy
4. Äyräväinen Oy
5. Sitowise Oy
6. Sweco Talotekniikka Oy
7. Hepacon Oy

Osa-alue 3

1. Karawatski Oy
2. Sitowise Oy
3. Hepacon Oy
4. Insinööritoimisto Stacon Oy
5. Granlund Turku Oy

Osa-alue 4

1. Karawatski Oy
2. Sitowise Oy
3. Sweco Talotekniikka Oy
4. Hepacon Oy
5. Ramboll Finland Oy

Toimitustilaukset

Tilaukset tehdään sopimuskaudella noudattaen tarjouspyynnön mukaista prosenttijakaumaa osa-alueittain.

Prosenttijakauma mukailee tarjoajien tarjousten paremmuusjärjestystä tässä puitejärjestelyn perustamista koskevassa tarjouskilpailussa.

Tarjoajakohtainen prosenttiosuus määräytyy tarjoajan saamien vertailu-pisteiden mukaisesti seuraavan kaavan mukaisesti: Tarjoajan saamat vertailupisteet / kaikkien puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien vertailupisteiden summa.

Tarjousten perusteella muodostunut prosenttijakauma osa-alueittain on esitetty päätöksen liitteissä (osa-alueiden vertailutaulukot).

Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja. Lähtökohtana kuitenkin on, että kaikilta puitejärjestelyyn valitulta toimittajalta tilataan toimeksiantoja. Hankintayksiköt pyrkivät jakamaan toimeksiannot mahdollisimman tarkasti edellä kuvatun prosenttijakauman mukaisesti.

Edellä kuvatun tilausmenettelyn lisäksi osa-alueissa 1 ja 2 hankintayksiköt tilaavat toimeksiannot, joiden ennakoitu arvo ylittää 120 000 euroa minikilpailutusten perusteella.

Minikilpailutuksessa hankintayksikkö pyytää kirjallisen tarjouksen kaikilta puitejärjestelyn ko. osa-alueeseen valituilta toimittajilta ja valitsee toimittajan toimeksiantoon minikilpailun tarjouspyynnössä esitettyjen arviointiperusteiden mukaisesti. Arviointiperusteina voi olla hinta tai hinta/laatu. Mini-kilpailutuksen tarjouksessa tarjoaja ei saa nostaa tähän tarjouskilpailuun tarjottuja tuntihintoja.

Päätös tullut nähtäväksi 02.12.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Heidi-Mari Segerholm, teknisen tuen päällikkö, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi

Päättäjä

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Vertailutaulukko Osa-alue 1
2. Vertailutaulukko Osa-alue 2
3. Vertailutaulukko Osa-alue 3
4. Vertailutaulukko Osa-alue 4

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.