Vahingonkorvaus, autovaurio, 16.2.2022, Mäkitorpantie 3

HEL 2022-007776
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 281

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 8.6.2022 esittänyt kaupungille määrältään 426,00 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 16.2.2022 klo 14.30 osoitteessa Mäkitorpantie 3. Hakijan vahinkotapahtumasta antaman kuvauksen mukaan vahinko johtui huonosti hoidetusta aurauksesta, jonka seurauksena ajoradalle kertynyt lumi irrotti auton pohjalevyn irti. Hakijan mukaan ajorata oli hiekoittamaton ja jäinen.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on kokoojakatu ja se kuuluu hoitoluokkaan II.

II-luokan kaduilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää kello 7 mennessä. II-luokan ajoradan aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 5 cm ja sohjon osalta 3 cm. Toimenpideaika on aurauksen osalta neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 3 yöllä välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Poikkeuksellinen säätila otetaan huomioon olosuhteiden sallimalla kohtuullisella tavalla. Ensin hoidetaan liikenteellisesti keskeiset alueet. Jatkuvan lumisateen aikana I- ja II-luokan ajoradat on pidettävä kulkukelpoisina.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan Mäkitorpantiellä on suoritettu talvihoidon kunnossapitotoimenpiteitä höyläämällä ajorata 6.2.2022. Tiehöylällä voidaan poistaa lumi, jää ja muu tavanomaista liikennettä haittaava epätasaisuus ajoradoilta. Muihin tavanomaisesta poikkeaviin tai muutoin ylimääräisiin kunnossapitotoimenpiteisiin ryhtyminen ei ole ollut vahinkopäivänä 16.2.2022 eikä sitä edeltäneiden päivien (14.2-15.2.2022) aikana tarpeellista, koska ajorata tällöin edellä mainitussa osoitteessa Mäkitorpantie 3 oli lumeton ja polanteeton. Mäkitorpantie on vilkasliikenteinen kokoojakatu. Tästä huolimatta puheena olevaan ajorataan liittyviä muita vaatimuksia ajoneuvon rikkoutumiseen liittyen ei ole kaupungille talven 2022 aikana esitetty.

Ilmatieteen laitoksen Helsingin Kumpulan säähavaintoaseman suorittamien mittausten mukaan lumensyvyys on vahinkopäivänä ollut 41 cm. Vahinkopäivää edeltävien päivien (14.2-15.2.2022) aikana lumensyvyys on laskenut 48 senttimetristä 41 senttimetriin. Aurauskynnys ei ole ylittynyt eikä auraukselle näin ollen ole ollut tarvetta. Vahinkopäivänä Ilman lämpötila on vaihdellut 1,1 °C ja 2,1 °C välillä. Vahinkopäivää edeltävien päivien (14.2-15.2.2022) aikana ilman lämpötila on ollut suojan puolella ja samalla on esiintynyt vesisadetta. Viimeisimmän ennen vahingon tapahtuma-ajankohtaa edeltäneen kunnossapitotoimenpiteen eli 6.2.2022 suoritetun höyläyksen ja vahinkopäivän välisenä aika sää- ja keliolosuhteissa ei ole esiintynyt sellaisia muutoksia, joiden johdosta olisi ollut syytä suorittaa muita talvihoidon kunnossapitotoimenpiteitä. Muun muassa lumensyvyys on aikavälillä 6.2-16.2.2022 laskenut keskimäärin 51 senttimetristä 41 senttimetriin ja ilman lämpötila on ollut vahinkopäivää edeltäneiden viimeisten kolmen vuorokauden aikana kokonaisuudessaan suojan puolella.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Edellä mainittujen selvitysten perusteella auraus on hoidettu kyseessä olevalla ajoradalla moitteettomasti ja ajorata on ollut lumeton ja polanteeton. Kyseessä olevalta vahinkopaikalta ei ole tullut kaupungin palautejärjestelmään ilmoituksia huonosti hoidetusta aurauksesta ennen vahinkopäivää tai sen jälkeen. Kaupungille ei myöskään ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia jotka liittyisivät kunnossapidon laiminlyöntien tai huolimattomuuden johdosta syntyneisiin ajoneuvovaurioihin kyseessä olevalta vahinkopaikalta.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti eikä näin ollen ole syyllistynyt tuottamuksellaan tai laiminlyönnillään edellä mainittujen vaurioiden syntyyn. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 30.12.2020 tekemän päätöksen § 53 mukaan hallinto- ja lakipalvelun lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Päätös tullut nähtäväksi 12.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Tomi Sjögren, lakimies, puhelin: 09 310 34835

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö