Hankinta, Länsiväylä Koivusaaren kohdalla, tie- ja katusuunnitelmat, kaupunkiympäristön toimiala
Länsiväylä Koivusaaren kohdalla, tie- ja katusuunnitelmat, suunnittelun lisätilaus
Päätös
Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti tehdä lisätilauksen suunnittelusta Länsiväylä Koivusaaren kohdalla, tie- ja katusuunnitelmat -sopimukseen Sitowise Oy:n antamien lisätyötarjousten 1-7 pohjalta. Lisätilauksen arvo on 96 610 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde
Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö hyväksyi 2.9.2022 § Sitowise Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että Sitowise Oy:n kanssa tehdään Länsiväylä Koivusaaren kohdalla, tie- ja katusuunnitelmia koskeva hankintasopimus. Hankinnan arvo oli 307 000 euroa (alv 0 %).
Tie- ja katusuunnittelun kilpailutetussa hankinnassa ja tarjousten vertailussa on otettu huomioon lisätöiden mahdollisuus siten, että mahdollisille lisätöille on tarjouspyynnössä pyydetty tuntihinnat. Alkuperäinen hankintapäätös on koskenut vain tarjouspyynnön suunnitteluohjelman mukaista suunnittelua.
Lisäsuunnittelun tarve
Lisätöiden perustelut ovat seuraavat:
1. Katualueiden valaistussuunnittelu
Länsiväylän valaistussuunnittelu sisältyy alkuperäiseen hankintaan. Katujen valaistussuunnittelun käytäntöä on muutettu hankinnan jälkeen siten, että Kaupunkitekniikkayksikkö ei enää tilaa valaistusuunnittelua vaan sen tekee Suunnitteluyksikkö. Lisätyön arvo on enintään 9 350 euroa.
2. Liikenteenhallinnan yleissuunnitelman tarpeen ja sisällön määrittely sekä liikenteenhallinnan palvelutasoarviointi
Tarve on tullut esille suunnitteluyhteistyössä Uudenmaan ELY-keskuksen ja Väyläviraston kanssa. Selvittely on välttämätöntä mm. liikenteenhallinnan teknisten järjestelmien varausten tekemiseksi sekä Länsiväylän läntisten osuuksien ja Kehä I:n liikenteenhallinnan sovittamiseksi suunnittelualueelle. Lisätyön arvo on enintään 16 900 euroa.
3. Tieturvallisuusvaikutusten arviointi
Suunnitteluohjelmassa on edellytetty tieturvallisuusarviointia. Asiaan liittyvää termistöä on suunnittelun kuluessa muutettu ja tämän tehtävän nimi on nykyään tieturvallisuusauditointi, se kuuluu suunnittelutehtävään ja siitä laaditaan asiakirja.
Väylävirasto on päättänyt EU:n ohjeistuksen perusteella, että moottoriteiden suunnitelmista on laadittava lisäksi tieturvallisuusvaikutusten arviointi, jolle on oma käsittelypohja Väylävirastolla ja se on liitettävä myös tiesuunnitelman aineistoon. Tämän lisätyön arvo on enintään 4 815 euroa.
4. Telkkäkujan silta
Suunnittelun aikana Uudenmaan ELY-keskus on päättänyt uusia Koivusaaren rakennushankkeiden yhteydessä myös Telkkäkujan ja metroaseman välisen alikulkukäytävän. Suunnittelu on tehtävä tässä yhteydessä, koska sillan yleissuunnitelma tarvitaan Länsiväylän tiesuunnitelmaan. Lisätyön arvo on enintään 25 755 euroa.
5. S1 Koivusaaren kannen muutokset
Suunnitteluohjelmassa on todettu, että ” Tehtävään sisältyy rakenneratkaisujen tarkastaminen ja arviointi sekä tie- ja katusuunnitelmaan sisältyvien siltojen hallinnollisten kuvien viimeistely tie- ja katusuunnitelmaohjeistuksen mukaisiksi.” Lähtökohtana on ollut, että katu- ja tielinjauksiin ei ole tulossa muutoksia. Sillan S1 geometria vaatii kuitenkin muutoksia ja se on suunniteltava osittain uudelleen ja siltamalli täytyy laatia kokonaan uudelleen. Lisätyön arvo on enintään 8 004 euroa.
6. Liikennesuunnitelman muutokset Alahangan kiertoliittymässä
Suunnittelun aikana on päätetty lisätä pyöräkaistat Koivusaaren puistokadulle sekä molempiin kiertoliittymiin. Tämä on johtanut kadun keskiosuuden geometrian, liikennetilan sekä ajourien muuttamiseen. Lisätyön arvo on enintään 9 665 euroa.
7. Koivusaaren kauppakeskuksen huoltotunnelin silta
Suunnittelun aikana on todettu, että tiesuunnitelman silta-aineistoon on liitettävä rampit 1 ja 2 alittava yksityinen huoltotunneli, joka palvelee kauppakeskuksen ja metron huoltoliikennettä. Tunnelin risteyskohdasta laaditaan yleispiirustus. Lisätyön arvo on enintään 22 121 euroa.
Hankintalain 136.2 §:n 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.
Suunnittelutyön edetessä suunnittelutehtävän lähtökohdat ja tavoitteet ovat muuttuneet edellä kohdissa 1-7 kuvatuin tavoin. Sitowise Oy:ltä on siten tarve tilata lisäsuunnittelua, jonka tilaamiseen alkuperäiseltä sopimuskumppanilta on hankintalain 136.2 §:n 2 kohdan mukaiset perusteet.
Hankintalain 136.3 §:n mukaan tässä tarkoitetun sopimusmuutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Sopimusmuutoksena nyt tehtävän lisätyötilauksen arvo on 96 610 euroa (alv 0 %). Näin ollen sopimusmuutoksen arvonlisäveroton kokonaisarvo on alle 50 prosenttia alkuperäisen hankinnan arvosta.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan liikenne- ja katusuunnittelupäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 400 000 euron suuruisiin hankintoihin. Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 02.10.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jukka-Pekka Tarkkala, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 37302
Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 09 310 39015