Lausuntopyyntö laiksi eräistä paloturvallisuuslaitteista sekä eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain 1 §:n muuttamisesta, sisäministeriö

HEL 2022-008575
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 69
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen lausunto hallituksen esitysluonnoksesta laiksi eräistä paloturvallisuuslaitteista sekä eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain 1§:n muuttamisesta

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja päättää antaa seuraavan lausunnon:

Pelastusviranomaisen rooli ja tehtävät

Lakiluonnoksessa ei ole tunnistettu pelastuslaitoksen nykyistä roolia paloilmoittimien ja sammutuslaitosten osalta. Pelastusviranomaiselle tulisi säätää selkeä asiantuntijarooli osana laitteistojen suunnittelun, toteutuksen, käyttöönoton, käytön ja käytöstä poiston prosesseja. Tällä pyrittäisiin varmistamaan, että pelastusviranomainen voi antaa riittävää neuvontaa ja ohjausta laitteiston elinkaaren kaikissa vaiheissa ja näin varmistaa omalta osaltaan laitteiston oikea ja tarkoituksenmukainen toiminta.

Pelastuslaitokselle tulisi myös säätää rooli osapuolena, jolle kohteen tulee toimittaa tietoja pelastuslaitoksen kohdekorttia varten. Lisäksi olisi hyvä säätää kohteen ja pelastuslaitoksen välisestä avainsäilösopimuksesta.

Muutokset ja lisäykset

Ehdotetaan, että

  • laitteiston perusmäärittelyt tulee toimittaa pelastusviranomaiselle käsiteltäväksi ja kommentoitavaksi hyvissä ajoin ennen laitteiston hankintaa,
  • laitteistolla varustetusta kohteesta tulee toimittaa kohdetietoja pelastuslaitoksen kohdekorttia varten hyvissä ajoin ennen kohteen käyttöönottoa,
  • jos kohteeseen toteutetaan avainsäilö pelastuslaitosta varten, niin kohteen on sovittava asiasta pelastuslaitoksen kanssa ja tarvittaessa on laadittava avainsäilösopimus.

Lakiluonnoksen 6§:ssä on esitetty, että laitteiston perusmäärittelyt on toimitettava tiedoksi pelastusviranomaiselle. Valmiin perusmäärittelyn tiedoksi saanti ei ole riittävä menettely, jotta pelastusviranomainen voisi tarvittaessa antaa neuvontaa ja ohjausta laitteiston suunnittelussa tai puuttua riittävän aikaisessa vaiheessa oleellisia virheitä tai puutteita sisältävien laitteistojen toteutukseen. Laitteiston toteutuksessa tulisi ottaa huomioon mm. pelastustoiminnan edellytykset, rakennuksen muut paloturvallisuussuunnitelmat ja ratkaisut, kohteen henkilökunnan toiminta eri tilanteissa ja laitteiston oikea toiminta huomioiden erheelliset paloilmoitukset. Jos edellä mainittuja seikkoja ei huomioida jo laitteiston suunnittelu-, toteutus- ja käyttöönottovaiheessa, joudutaan niihin puuttumaan heti kohteen käyttöönoton jälkeen pelastusviranomaisen suorittaman valvonnan keinoin. Tämä ei ole järkevä ja tarkoituksenmukainen toimintatapa kiinteistön omistajan, toiminnanharjoittajan tai pelastusviranomaisen kannalta. Juuri valmistuneeseen kohteeseen suoritettu valvonta ja asioiden korjattavaksi määrääminen kiinteistön ollessa jo käytössä ei edusta hyvää toimintatapaa, jos asiat olisi voitu huomioida jo suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Pelastusviranomaisen roolin merkitys korostuu erityisesti niissä kohteissa, joissa paloturvallisuustekniikkaa on paljon ja paloilmoitinlaite ohjaa muiden turva- ja kiinteistöjärjestelmien toimintaa. Esimerkkejä paloilmoittimen avulla ohjattavista muista järjestelmistä ovat mm. lukitus ja kulunvalvonta, automaattinen savunpoisto, palo-ovet tai luukut, hätäkuulutusjärjestelmä, evakuointihissit, adaptiiviset poistumisopasteet. Paloilmoitinlaitteen ohjausten toimivuuden tarkastaminen ei tällä hetkellä kuulu tarkastuslaitosten normaaliin toimenkuvaan ja on mahdollista, että kohteeseen suunnitellun turvallisuustekniikan kokonaisuuden toimivuutta ei käyttöönottovaiheessa tarkasta kukaan. Tällöin pelastusviranomaisen rooli korostuu, jotta kohteen turvallisuustaso olisi suunnitellulla ja lakisääteisellä tasolla kun kohde otetaan käyttöön.

Pelastustoiminnan tukemiseksi, ohjaussäännön määrittelemiseksi ja erheellisten paloilmoitusten laskuttamiseksi pelastuslaitos tarvitsee kohteesta tietoja, joiden perusteella voidaan laatia kohdekortti. Paloilmoitinkohteiden suuren lukumäärän vuoksi kohdetietojen sujuva saaminen sekä hallinnointi siten, että tarvittavat tiedot saadaan viipymättä hyödynnettyä pelastustoiminnan tukemisessa, on käytännön työssä oleellista. Kohdekortin rooli osana tätä järjestelyä olisi hyvä vakiinnuttaa myös säädöstasolle. Pelastuslaitosta varten toteutettavan avainsäilön roolin ja siihen liittyvien menettelyjen yhdenmukaistaminen ja selkiyttäminen säädöstasolle olisi niinikään toivottavaa. Lisäksi laissa olisi hyvä esittää ja selkiyttää pelastuslaitoksen ja hätäkeskuksen roolit paloilmoittimen hätäkeskukseen liittämisen ja yhteyden purkamisen osalta. Nykytilanteessa käytännöt vaihtelevat eri alueilla.

Paloilmoittimen määräaikaistarkastus

Luonnoksessa on esitetty, että paloilmoittimelle jota ei ole liitetty hätäkeskukseen, ei edellytetä määräaikaistarkastusta, mutta kuitenkin ennen käyttöönottoa suoritetaan varmennustarkastus. Pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan myös paloilmoittimet joita ei ole liitetty hätäkeskukseen tulee olla määräaikaistarkastuksen piirissä. Näin voidaan varmistua paloilmoitinlaitteiston kunnosta ja toimivuudesta rakennuksen koko elinkaaren aikana.

Soveltamisala – savunpoisto ja sammutusvesiputkistot

Laissa olisi hyvä säätää myös savunpoistolaitteistojen (järjestelmien) ja sammutusvesiputkistojen vaatimuksista sekä asennuksesta, huollosta ja tarkastuksesta. Lisäksi savunpoistolaitteista ja sammutusvesiputkistoista olisi hyvä antaa omat asetukset, joissa on tarkemmin määritelty vaatimukset laitteistolle. Pelastusviranomaiselle tulisi säätää näiden laitteistojen osalta vastaava asiantuntijarooli kuten paloilmoittimien ja sammutuslaitteistojenkin osalta on esitetty.

Savunpoistolaitteistojen ja sammutusvesiputkistojen toimivuudella on merkittävä osa pelastuslaitoksen suorittamassa pelastus- ja sammutustoiminnassa. Sääntelyllä voitaisiin yhdenmukaistaa laitteistojen vaatimuksia, toteutusta ja dokumentointia sekä varmistaa laitteistojen toimivuus ja hyvä ylläpito. Tällä hetkellä laitteistoja toteutetaan tapauskohtaisesti.

Päätös tullut nähtäväksi 19.09.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Janne Rautasuo, yksikön päällikkö, puhelin: 0401680284

janne.rautasuo@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja