Virkasuhteen täyttäminen, Pelastuslaitos, riskienhallintapalveluiden osasto, palotarkastaja (2 kpl), työavain PEL-02-17-22

HEL 2022-009377
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 19
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Virkasuhteen täyttäminen, 2 palotarkastajan virkaa, työavain PEL-02-17-22

Riskienhallintapäällikkö

Päätös

Riskienhallintapäällikkö päätti valita palotarkastajan virkoihin seuraavat hakijat:

**********

Varalle valittiin:

**********

Virantoimitus alkaa 1.11.2022 lukien tai sopimuksen mukaan vuoden 2022 aikana. Virkaan valituille määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava kuuden (6) kuukauden koeaika. Koeaika ei koske pelastuslaitoksen vanhoja työntekijöitä, jotka siirtyvät uuteen tehtävään. Virkojen sijoituspaikka on Riskienhallintaosaston kaupunkiympäristöyksikkö.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista. Valittavista teetetään suppea turvallisuusselvitys. Lisäksi edellytämme Helsingin kaupungin henkilöstön päihdeohjelman mukaista huumausainetestausta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Päätöksen perustelut

Tehtävänimikkeen virat ovat olleet julkisesti haettavana ajalla 15.8. – 31.8.2022 kello 12:00 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä osoitteessa helsinkirekry.fi ja TE-palveluissa.

Pelastuslaitoksen toimintasäännön 9 luvun mukaan riskienhallintapäällikkö ottaa virkaan osastonsa henkilökunnan. Viranhaltijoiden tehtävänä on palotarkastajan tehtävät kaupunkiympäristöyksikössä.

Hakuilmoituksessa on ilmoitettu kelpoisuusehtona soveltuva alempi korkeakoulututkinto. Lisäksi hakuilmoituksessa on ilmoitettu, että edellytetään ajokorttiluokan olevan vähintään B. Hakuilmoituksessa edellytettiin myös suomen tai ruotsin kielen erinomaista kirjallista ja suullista taitoa sekä toisen vähintään tyydyttävää suullista ja kirjallista taitoa.

Hakuilmoituksessa on ilmoitettu, että tehtävien menestyksekäs hoito edellyttää aikaisempaa työkokemusta pelastus- turvallisuus- tai rakennusalan tehtävistä, hyviä vuorovaikutus-, työyhteisö- ja ihmissuhdetaitoja ja monipuolisia tietoteknisiä perusvalmiuksia sekä kykyä ryhmä- ja tiimityöskentelyyn sekä kykyä työskennellä englannin kielellä.

Lisäksi hakuilmoituksessa on ilmoitettu, että tehtävässä menestyminen edellyttää hyviä itsensä johtamisen ja oman työn hallinnan taitoja, paineensietokykyä sekä tutkivaa ja kehittävää työotetta nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Lisäksi hakuilmoituksessa on ilmoitettu, että eduksi katsotaan kokemus pelastusviranomaisen valvontatyöstä sekä pelastustoiminnasta, paloteknisen suunnittelijan tehtävästä tai muusta soveltuvasta pelastus-, turvallisuus-, tai rakennusalan asiantuntija- tai viranomaistehtävästä. Hyvän hallintotavan tuntemus katsottiin eduksi.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Määräajassa hakemuksen jätti 15 hakijaa. Kelpoisuusehdot täyttäviä hakijoita oli 14. Yhdellä hakijalla ei ole kelpoisuusehdoissa mainittua soveltuvaa alempaa korkeakoulututkintoa. Kelpoisuusehdot täyttävistä hakijoista kutsuttiin hakemusten perusteella yksilöhaastatteluihin 4 hakijaa. Yksi haastatteluun kutsuttu ilmoitti haastattelun aikana vetäytyvänsä hakuprosessista.

Haastattelut suorittivat Esko Rantanen, Katja Seppälä ja Janne Rautasuo ajalla 19.9.2022.

Hakuasiakirjoihin ja haastatteluun perustuen ********** on parhaat edellytykset palotarkastajan virassa hoidettavien tehtävien hoitamiseen.

Kelpoisuusehtojen sekä muiden edellä mainittujen vaatimusten ja eduksi katsottavien tekijöiden valossa valintaryhmä teki hakijoista kokonaisarvioinnin. Kokonaisarvioinnissa huomioitiin hakijoiden osaaminen soveltuvan koulutuksen ja kokemuksen perusteella; hakijoiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja soveltuvuus tehtäväsisällön kannalta; hakijoiden näkemys tehtäväsisällön menestyksekkäästä hoitamisesta; sekä hakijoiden soveltuvuus osaksi työyhteisöä.

Päätös tullut nähtäväksi 30.09.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Janne Rautasuo, yksikön päällikkö, puhelin: 0401680284

janne.rautasuo@hel.fi

Esko Rantanen, johtava palotarkastaja, puhelin: 09 310 31232

esko.rantanen@hel.fi

Päättäjä

Pekka Itkonen
riskienhallintapäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Palotarkastajien rekrytointi (2kpl), rakenteellisen tiimi, hakijalistaus

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.