Hankinta, kaupunkiympäristön toimialan toimintatapojen arviointikonseptin lisätilaus: jalkautuksen tuen tilaaminen, suoratilaus

HEL 2022-009836
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 24

Toimialan toimintatapojen arviointikonseptin lisätilaus: jalkautuksen tuen tilaaminen

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Päätös

Kaupunkiympäristö toimialajohtaja päätti tilata suorahankintana lisätilauksena Valor Partners Oy:ltä projektitarjouksen 4.8.2022 mukaista konsultointipalvelua kaupunkiympäristön toimialan toimintatapojen arviointikonseptin jalkautuksen tukea varten yhteensä enintään 101 500 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Laskutus tapahtuu toteuman mukaan 1 750 euroa (alv 0) / päivä asiantuntijapalkkiona.

Hankinta on jaettu kolmeen erikseen tilattavaan vaiheeseen, joissa työmääräarvio on:
vaiheelle 1. on 13–18 htp
vaiheelle 2. enintään 10 htp
vaiheelle 3. enintään 30 htp.

Tilaaja tekee jokaisesta työvaiheesta erillisen tilauksen edellisen työvaiheen päätyttyä. Tilaukset katsotaan erikseen tilaajan tarpeiden mukaisesti, kuitenkin niin, että jokaisen vaiheen enimmäismäärä ei ylity.

Lisätilaus tiliöidään sisäisen tilauksen numeron 280000001, toimialan johdolle.

Päätöksen perustelut

Keväällä 2022 tilattiin Valor Partners Oy:ltä kaupunkiympäristön toimialalle toimintatapojen arviointikonseptin sisällön luominen sekä konseptin toimivuuden testaus määriteltyjen pilotointien osalta. Kaupunkiympäristön toimialan tuottavuuden kehittämisestä on tehty Kosti-tilausjärjestelmällä tilaus numerolla B228092342 59.000,00 eurolla (alv 0 %). Konseptin luominen ja testaus on sisältynyt kyseiseen tilaukseen. Valor Partners tuotti arviointiin tarvittavat materiaalit ja ohjeistuksen käyttäen konseptiin omaan kokemukseen ja aiempiin projekteihin perustunutta kokemusta, tietoa ja materiaaleja.

Arviointikonsepti on tarkoitus jalkauttaa koko toimialalle syksyn 2022 aikana. Toimiala ei ole erikseen resursoinut konseptin koulutukseen, jalkautukseen tai uuden toimintamallin vahvistamiseen keskittynyttä henkilöstöä. Tämän vuoksi tukea konseptin käynnistämiseen on ostettava ulkopuolelta, jotta varmistetaan konseptin eteneminen Helsingin kaupungin strategian sekä Helsingin kaupungin hankintastrategian mukaisesti siten, että toimialalle ei koidu konseptin käynnistämisestä johtuvia viiveitä ja sitä kautta mahdollisia lisäkustannuksia.

Nyt hankittava konsulttikokonaisuus perustuu kevään aikana Valorin kokoamaan tietoon sekä käynnistettävän konseptin syvälliseen tuntemiseen. Keväällä tehdyn projektin tietoja käytetään pohjatietoina konseptin käynnistämisessä.

Aiempaan projektiin perustuen Valor Partners Oy:ltä hankittava konsultointikokonaisuus on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukainen suorahankinta, jossa vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä. Hankinnassa toteutuu lain edellytys siitä, että vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole mahdollista käyttää, jotta kaupunkiympäristön toimintatapojen arviointikonsepti käynnistyy nopeasti, asianmukaisesti ja täysimääräisesti aiemman suunnittelun pohjalta. Samaan lopputulokseen ei voida päästä korvaavin ratkaisuin, kun hankinnan toteuttajalta edellytetään kaupunkiympäristön toimintojen ja toteutettujen pilottien tuntemusta sekä valmiuksia käyttää keväällä tehtyä materiaalia kokonaisuudessaan heti alkusyksystä.

Valor Partners Oy tarjoaa palvelua, jonka perusteella kaupunkiympäristön toimialalla on käytettävissään kahdesta kolmeen tukihenkilöä, joiden tehtävänä on proaktiivisesti toteuttaa konseptin käynnistämistä, koordinoida jatkokohteiden tunnistamista ja valmistella priorisoituja analysointilistoja palvelukokonaisuuksittain sekä jalkauttaa konsepti osaksi johtamisen työkaluja niin johdolle kuin päälliköillekin. Lisäksi Valor Partners Oy on ainoa toteuttaja, joka pystyy heti ottamaan käynnistyssuunnitelman tehtäväkseen täysimääräisenä ja konseptin jalkautus saadaan vietyä loppuun saakka nopeimmassa aikataulussa.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet eikä hankintasopimusta voida tehdä ennen sitä. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (21.4.2020 § 220) mukaan toimialajohtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 23.08.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Nina Sundell, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 35701

nina.sundell@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
kaupunkiympäristön toimialajohtaja