Tarveselvitys, perusparannus ja laajennus, Tallbergin puistotie 12, Drumsö lågstadieskola ja Drumsö daghems förskola

HEL 2022-010269
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 23 §

Behovsutredning som rör ombyggnad av och ersättande tillbyggnad till Drumsö lågstadieskola och Drumsö förskola på adressen Tallbergs allén 12

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

Beslut

Svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden beslutade föreslå för nämnden att behovsutredningen som rör ombyggnad av och ersättande tillbyggnad till Drumsö lågstadieskola och Drumsö förskola (daghemslokaler) på adressen Tallbergs allén 12 på Drumsö godkänns i enlighet med bilagan.

Sektionen betonar att man fortsättningsvis i samband med den fortsatta planeringen och förverkligandet av projekten ska beakta personalens samt elevernas och förskolebarnens synpunkter på hur lokalerna borde utvecklas samt säkerställa att lokalerna är helhetsekonomiskt fördelaktiga. I samband med utvecklingen av lokalerna säkerställer man att det finns tillräckligt med lugna lokaler för lärande.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Sulje

På adressen Tallbergs allén 12 på Drumsö avser man att ombygga Drumsö lågstadieskolas och Drumsö förskolas lokaler och delvis ersätta deras nuvarande lokaler med en nybyggnadsdel.

Ombyggnaden och den ersättande tillbyggnaden förverkligas för 400 elever och förskolebarn (337 elever och 63 barn som deltar i förskoleundervisning och kompletterande småbarnspedagogik). Det här innebär att antalet elever och förskolebarn ökar med cirka 30. Lokalerna tas i bruk senast i december 2025.

I projektet förverkligas en teknisk grundläggande renovering och en ersättande tillbyggnad för att avhjälpa den nuvarande byggnadens tillgänglighets- och förbindelsebrister. I de lokaler som förverkligas kan man flexibelt ordna småbarnspedagogik och grundläggande utbildning och på så vis tillgodose de föränderliga behoven inom området som kompletteras. I dimensioneringen av lokalerna har man beaktat att det ska finnas möjlighet till flexibel användning av lokalerna.

I och med ombyggnaden och tillbyggnaden är det möjligt att avstå från den hyrespaviljongbyggnad som är belägen på gården och som används tillfälligt för förskoleundervisning och daghemsverksamhet.

Lokalprojektet förbättrar möjligheten att ordna tjänster

Behovet av fostrans- och utbildningstjänster och huruvida det finns tillräckligt med platser följs regelbundet på områdes- och stadsnivå. I samband med planeringen av servicenätet har befintlig lokalkapacitet och lokalkapacitet under byggnad tagits i beaktande. Vid planering av omfattningen av verksamhetsstället har man beaktat den långsiktiga utvecklingen inom hela serviceområdet: befolkningsprognosen, i vilken utsträckning bostäder och affärslokaler byggs och trafikarrangemangen.

Enligt befolkningsprognosen förblir antalet svenskspråkiga barn i småbarnspedagogikålder på nuvarande nivå på Drumsö, men barn i förskole- och lågstadieålder ökar med cirka 30 fram till år 2024. Efter det här är utvecklingen fram till år 2035 enligt befolkningsprognosen jämn eller svagt sjunkande i sin helhet. Befolkningsprognosen för hur Björkholmen utvecklas är ännu inte känd. Andelen elever med finska eller ett annat språk än svenska och finska som modersmål har varit stigande. Skolans nuvarande läge möjliggör god service för de svenskspråkiga invånarna och skolan är lättillgänglig.

Förskole- och lågstadieundervisningen ska ligga i anslutning till varandra för att säkerställa en enhetlig lärstig.

Nya servicelokaler stödjer barnens vardag

De lokaler som ska förverkligas i projektet är trygga, hälsosamma och tillräckliga, och skapar goda förutsättningar för en flexibel verksamhet i skolan och förskolan. Dessutom tillgodoser de servicebehoven på Drumsö.

Lokalerna planeras så att de är tillgängliga och lämpliga för alla förskoleelever och elever, samt så att de utgör en verksamhetsmiljö som stödjer barnets uppväxt och utveckling. I planeringen av verksamheten delaktiggörs utöver personalen barnen, de unga och familjerna.

Lokalerna möjliggör dessutom social samhörighet och större invånaranvändning i området.

Lokalerna främjar implementeringen av läroplanen för den grundläggande utbildningen respektive för småbarnspedagogiken

I projektet förverkligas pedagogiskt mångsidiga, ändamålsenligt dimensionerade lokaler för skolan och daghemmet. Lokalerna främjar verksamheten och ger barnen och eleverna en god lär- och uppväxtmiljö. Lokalerna planeras enligt stadens dimensioneringsprinciper och planeringsanvisningar, och tack vare dem kan målen i läroplanen för den grundläggande utbildningen respektive småbarnspedagogiken förverkligas. De tekniska lösningarna möjliggör förvärvande av färdigheter som behövs i informationssamhället och ökar förståelsen för och kunnandet i teknologi i Helsingfors.

Gårdsområdet utrustas med lekredskap för att främja fysisk aktivitet och målen i läroplanen för den grundläggande utbildningen respektive småbarnspedagogiken. I planeringen och utrustningen av dem beaktas följande: säkerhet samt möjlighet till övervakning, social samhörighet och fysisk aktivitet. Dessutom ska gården kunna användas mångsidigt för lärande och lek. Gårdsområdet erbjuder barnen och de unga i daghemmet respektive skolan samt områdets invånare mångsidiga lek- och motionsförhållanden. Personalen och eleverna tas med i planeringen av gården.

Vilka lokalbehov skolan och daghemmet har beskrivs i bifogade lokalprogram.

Hur de nya lokalerna inverkar på kostnaderna för lokaler och verksamhet

Lokalerna är till sin storlek 3 858 m² lägenhetsyta. Stadsmiljösektorn uppskattar att totalhyran kommer att vara cirka 36,03 euro/m²/mån., det vill säga cirka 1 668 059 euro per år. De nuvarande hyrorna är 428 873 euro per år. Kostnadsökningen är 1 239 186 euro per år.

Till kostnaderna för inledande av verksamheten hör bland annat den första inredningen samt det första materialet, utrustningen och anordningarna samt extra flyttkostnader till följd av behovet av ersättande lokaler och extra kostnader för måltider under tiden i de ersättande lokalerna.

Kostnaderna för inredningen är enligt fostrans- och utbildningssektorn 350 000 euro, moms 0 %. I siffran ingår inte kostnaderna för dataförvaltningen, som uppskattas till cirka 50 000 euro, moms 0 %. För de flyttkostnader som uppstår till följd av flyttning till ersättande lokaler och fasindelning avsätts 103 400 euro och för de extra kostnaderna för bespisning och städning sammanlagt 254 000 euro (60 000 euro för bespisning och 194 000 euro för städning).

Eftersom lokalerna för småbarnspedagogiken placeras i samma fastighet och lokaler används gemensamt, är de anpassningsbara och till sina kostnader en ekonomisk lösning. Lokaler som används gemensamt är till exempel köket, matsalarna, salen och gårdsområdet.

I det här projektet behövs ersättande lokaler. Stadsmiljösektorn säkerställer att verksamhetsmiljön också i de tillfälliga ersättande lokalerna är trygg och hälsosam under det att projektet förverkligas.

Enligt en preliminär plan kommer Hedengrens lokaler att användas som ersättande lokaler. Fostrans- och utbildningssektorn betalar för de ersättande lokalerna under byggarbetet en hyra som är i nivå med hyran för de nuvarande lokalerna. Kostnaden för de ersättande lokalerna ingår i kapitalhyran enligt anvisningen för hantering av lokalprojekt.

Delaktiggörande och annan gemensam beredning

Behovsutredningen har utarbetats som ett samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn.

Personalen inom den grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken deltar på användarmöten i planeringen av byggnaden under projektplaneringen, den allmänna planeringen och planeringen av förverkligandet i enlighet med projektprocesserna. Vårdnadshavarna delaktiggörs i planeringen av verksamheten.

Befogenheter

I enlighet med 10 kap. 1 § 3 mom. 4 punkten i Helsingfors stads förvaltningsstadga beslutar fostrans- och utbildningsnämnden om den behovsutredning som gäller lokalprojektet ska godkännas.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 20.09.2022

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Sulje

Esittelijä

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Lisätietojen antaja

Susan Niemelä, projektiarkkitehti, telefon: 09 310 79657

susan.niemela@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Lokalprogram för skolan och förskolan
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Drumsö lågstadieskola och förskola behovsutredningsblanket
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.