Vahingonkorvaus, esinevahinko, 22.7.2021, Kunnallisneuvoksentie 5 A
Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, esinevahinko Kunnallisneuvoksentiellä 22.7.2021
Päätös
Kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja päätti korvata vahingonkorvausvaatimuksen osittain, korvaamalla vahingosta 190 euroa hakijan ilmoittamalle tilille jäljempänä mainituin perusteluin.
Päätöksen perustelut
Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että Kunnallisneuvoksentiellä poistettiin kaivonkansia tai muuta sellaista 22.7.2021 iltapäivällä, jolloin yksi työkone kaatoi kiinteistön postilaatikkorakenteet ja yksi neljästä postilaatikoista vaurioitui samassa yhteydessä. Hakija toteaa, että yhden postilaatikon kiinnikkeet repeytyivät niin, ettei laatikko pysy enää rakenteissa, eikä se ole vahinkoa edeltävässä kunnossa. Hakijan mukaan työkoneen kuljettaja ei huomannut vahinkoa, mutta lähinaapurit olivat nähneet tapahtuman. Hakija epäilee vahinkoa Staran aiheuttamaksi.
Hakija on toimittanut 7.9.2022 Helsingin kaupungin kirjaamoon osittain eritellyn suuruisen vaateen kiinteistön postilaatikosta, materiaalikustannuksista ja vahingon korjaamiseen käytetystä oman työn osuudesta. Hakija vaati postilaatikosta 179 euroa, rakennusmateriaaleista 47 euroa, johon sisältyvät tolpparakenteiden valaminen maahan, puukehikko sekä sen maalaus. Lisäksi hakija vaatii oman työn osuudesta kuuden (6) tunnin osalta 200 euroa, jota on verrattu ammattilaisen käyttämään kustannushinnoitteluun. Kokonaiskorvausvaade on yhteensä 426 euroa.
Staran työnjohdolta saadun selvityksen mukaan kohteessa on tapahtuman ajankohtana aloitettu uudelleenpäällystys, mutta ei ole tiedossa, että urakoitsijan toimesta olisi tapahtunut kyseistä vahinkoa. Kyseinen urakoitsija ei enää ole Staran aliurakoitsijana yrityskauppojen johdosta. Arvioitaessa Staran tai Staran käyttämän aliurakoitsijan osallisuutta esitettyyn vahinkoon, kun esitetystä vahingosta on kulunut yli vuosi, ei voida täysin varmuudella todentaa, että vahinko on Staran tai sen aliurakoitsijan aiheuttama. Eikä myöskään voida poissulkea jonkun muun tienkäyttäjän osuutta esitettyyn vahinkoon. On kuitenkin mahdollista, että Staran aliurakoitsija on aiheuttanut esitetyn vahingon.
Edellä mainitun perusteella Stara korvaa hakijalle vahingon vain osittain, kohtuulliseksi katsomallaan summalla, koska aiheutuneen vahingon aiheuttajasta ja määrästä ei ole saatu täysin luotettavaa selvitystä. Hakijalle korvataan postilaatikosta 90 euroa (arvon alenema, ei kuittia), kohtuulliset kustannukset rakennusmateriaaleista 40 euroa (ei kuittia) sekä oman työn osuudesta kuuden tunnin osalta 60 euroa (10 €/tunti), joka on vallitsevan korvaustason mukainen ja riittävä. Hakijalle korvataan yhteensä 190 euroa hakijan ilmoittamalle tilille.
Staran työkoneiden kuljettajien sekä aliurakoitsijoiden velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle ja vahingonkärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota kuljettajillemme.
Päätös tullut nähtäväksi 21.10.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943