Hankinta, Helsingin kaupungin tilintarkastuspalvelut, tarkastusvirasto
Helsingin kaupungin tilintarkastuspalvelujen hankinta
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti hyväksyä esityksen liitteiden mukaiset periaatteet, joilla kilpailutetaan Helsingin kaupungin tilintarkastuspalvelut seuraavalle sopimuskaudelle.
Tarkastuslautakunta päätti oikeuttaa tarkastusjohtajan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä ja vähäisiä muutoksia.
Käsittely
Aiheen käsittelyyn osallistui kutsuttuna asiantuntijana kaupunginasiamies Ville Kokkonen kaupunginkanslian oikeuspalveluista. Asiantuntija poistui asian käsittelyn jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Voimassa oleva Helsingin kaupungin tilintarkastuspalveluja koskeva sopimus päättyy tilikauteen 2022.
Kuntalain 121 §:n mukaan tarkastuslautakunta valmistelee valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat. Helsingin kaupungin hallintosäännön 13 luvun 1 §:n mukaan tarkastuslautakunta valmistelee kaupunginvaltuustolle esityksen tilintarkastajan valinnasta, tekee tilintarkastussopimuksen ja valvoo sopimuksen noudattamista. Valinnan valmistelun yhteydessä lautakunta määrittelee tilintarkastajan toimikauden pituuden, joka voi olla enintään kuusi vuotta. Tilintarkastuspalvelujen hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista.
Kuntalain 122 §:n mukaan kaupunginvaltuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten tilintarkastusyhteisön. Yhteisön on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi JHT-tilintarkastaja. Tilintarkastaja toimii tehtävässään virkavastuulla. Tilintarkastusyhteisö voidaan valita kerrallaan enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten.
Hankintaa valmistellaan tarkastusvirastossa ja kaupunginkanslia vastaa tarjouskilpailun teknisestä toteutuksesta.
Hankintamenettely ja valinnan perusteet
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on asetettu tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset sekä esitetty tarjousten vertailuperusteet. Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa huomioidaan hinnan lisäksi myös laatu.
Tarjoukset pyydetään Helsingin kaupungin hallinnon ja talouden lakisääteisen tilintarkastuksen suorittamisesta tilikausilta 2023-2024 ja eräiden erityistoimeksiantojen suorittamisesta vastaavana aikana. Lisäksi hankintaan sisältyy optio tilikausille 2025 ja 2026. Kaupungin tytäryhteisöjä koskevat tilintarkastuspalvelut on tarkoitus kilpailuttaa vuonna 2023.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän esityksen liitteinä. Hankintalain (1397/2016) 60 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Tilintarkastuspalvelujen hankinta ylittää hankintalaissa tarkoitetun 215 000 euron EU-kynnysarvon.
Päätös tullut nähtäväksi 10.10.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580