Ympäristönsuojelulain mukaisen kiellon antaminen sekä uhkasakon ja keskeyttämisuhan asettaminen Tylite International Oy:lle

HEL 2022-010842
Asialla on uudempia käsittelyjä
9. / 176 §

Ympäristönsuojelulain mukaisen kiellon antaminen sekä uhkasakon ja keskeyttämisuhan asettaminen Tylite International Oy:lle

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti Tylite International Oy:n harjoittamaan autopurkamotoimintaan liittyen seuraavaa:

Päätöksen velvoitettu

Tylite International Oy, Telitie 6, 80100 Joensuu (Y-tunnus 3259286-4)

Asian vireilletulo

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 13.2.2020 (15 §) myöntänyt Tylite International Oy:lle (jäljempänä ”yritys”) ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n mukaisen ympäristöluvan autopurkamotoiminnalle osoitteessa Tuulilasintie 31 D 00770 Helsinki. Kohteessa tehdyillä valvontatarkastuksilla 20.12.2021 ja 18.5.2022 todettiin, että yritys ei ole noudattanut ympäristölupansa määräyksiä.

Asian käsittely

Yrityksen toimipaikalla tehtiin ensimmäinen tarkastus ympäristöluvan myöntämisen jälkeen 20.12.2021. Tarkastuksessa todettiin, että yritys varastoi alueellaan enemmän autoja kuin ympäristöluvan määräys 3 mahdollistaa. Lisäksi todettiin mm. puutteita kemikaalien varastoinnissa ja vaarallisiin jätteisiin liittyvässä kirjanpidossa ja että ympäristöluvan määräyksen 24 edellyttämää vuosiraporttia vuoden 2020 toiminnasta ei ollut toimitettu. Edelleen yrityksen ympäristölupahakemuksessa ilmoitettu vastuuhenkilö oli poistunut yrityksen palveluksesta, mutta uuden vastuuhenkilön nimeä ei ollut ilmoitettu ympäristöpalveluille, kuten ympäristöluvan määräys 5 edellyttää. Tarkastuksesta laaditussa pöytäkirjassa (31.12.2021) pyydettiin yritykseltä selvityksiä tarkastuksessa todettuihin laiminlyönteihin liittyen sekä dokumentteja kirjanpitoon ja vuosiraportointiin liittyen.

Toimipaikalla tehtiin uusi tarkastus 18.5.2022 (pöytäkirja 19.7.2022), koska yritys ei ollut toimittanut kaikkia pöytäkirjassa 31.12.2021 edellytettyjä asiakirjoja ja selvityksiä. Lisäksi lähialueen yritykset olivat valittaneet purkamon toiminnan levittäytyneen viereiselle tiealueelle ja aiheuttavan mm. liikenteen tukkeutumista, mutta Tylite International Oy:n mukaan tiealueella tapahtuvalla toiminnalla ei ole mitään tekemistä heidän yrityksensä kanssa.

Tarkastuksessa 18.5.2022 todettiin, että osa vaadituista korjaustoimenpiteistä oli suoritettu, mutta osa oli edelleen aloittamatta ja mm. kirjanpitoon ja vuosiraportointiin liittyviä dokumentteja ei ollut kattavasti saatavilla. Alueella oli myös ennen tarkastusta todettu jälleen huomattava ympäristöluvan määräyksessä 3 asetetun kertavarastointimäärän ylitys. Toiminnanharjoittajan mukaan toiminta on pääosin muuttunut autopurkamotoiminnasta purettavaksi menevien ajoneuvojen välivarastoinniksi. Ympäristöpalveluille toimitettujen Kuusakoski Oy:n raporttien mukaan kevään 2022 aikana valtaosa toimipaikalta noudetuista ajoneuvoista on ollut esikäsittelemättömiä. Toimipaikan piha-alueen rakenteet eivät kuitenkaan täytä romuajoneuvojen käsittelyä koskevan valtioneuvoston asetuksen 123/2015 liitteen 2 esikäsittelemättömien romuajoneuvojen varastointipaikalle asetettuja vaatimuksia.

Yritykseltä saatujen Kuusakoski Oy:n kuormaraporttien perusteella voitiin myös todeta, että se on vuonna 2021 ylittänyt selvästi ympäristölupansa määräyksen 1 mukaisen vuotuisen käsittelymäärän 500 ajoneuvoa, koska ajoneuvoja oli em. raporttien mukaan toimitettu yrityksen toimipaikalta Kuusakoski Oy:lle kaikkiaan 866.

Vuosiraportoinnin osalta yritystä ohjeistettiin kesäkuussa 2022 sähköisestä raportoinnista YLVA-järjestelmään ja vuoden 2021 osalta osa tiedoista on jo raportoitu sinne. Yritys on ilmoittanut toimittavansa vuoden 2020 tiedot paperimuodossa.

Kuuleminen

Tylite International Oy:ta kuultiin 19.7.2022 ympäristöluvan määräysten noudattamatta jättämisestä ja tarkastuksella 18.5.2022 ilmoitetun toiminnan muutoksen (ajoneuvojen toimittaminen jatkokäsittelyyn pääasiassa esikäsittelemättöminä) vaikutuksesta toimintaan. Lisäksi yritystä kuultiin ympäristöluvan noudattamiseksi mahdollisesti annettavista ympäristö- ja lupajaoston määräyksistä sekä niiden tehosteeksi asetettavista uhkasakosta ja keskeyttämisuhkasta seuraavasti:

  1. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston mahdollisesta päätöksestä, jolla Tylite International Oy määrätään noudattamaan ympäristölupansa määräystä 1 sekä sen tehosteeksi asetettavasta uhkasakosta, esimerkiksi 50 000 euroa
  2. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston mahdollisesta päätöksestä, jolla Tylite International Oy määrätään noudattamaan ympäristölupansa määräystä 3 sekä sen tehosteeksi asetettavasta toiminnan keskeyttämisuhkasta
  3. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston mahdollisesta päätöksestä, jolla Tylite International Oy määrätään noudattamaan ympäristölupansa määräystä 8 sekä sen tehosteeksi asetettavasta toiminnan keskeyttämisuhkasta
  4. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston mahdollisesta päätöksestä, jolla Tylite International Oy määrätään noudattamaan ympäristölupansa määräystä 9 sekä sen tehosteeksi asetettavasta uhkasakosta, esimerkiksi 10 000 euroa
  5. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston mahdollisesta päätöksestä, jolla Tylite International Oy määrätään noudattamaan ympäristölupansa määräystä 15 sekä sen tehosteeksi asetettavasta uhkasakosta, esimerkiksi 10 000 euroa
  6. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston mahdollisesta päätöksestä, jolla Tylite International Oy määrätään noudattamaan ympäristölupansa määräystä 24 sekä sen tehosteeksi asetettavasta uhkasakosta, esimerkiksi 10 000 euroa.
 

Ympäristöluvan määräyksessä 1 todetaan, että Tylite International Oy saa vastaanottaa, varastoida ja käsitellä romuajoneuvoja (16 01 04* ja 16 01 06) enintään 500 kpl vuodessa.

Ympäristöluvan määräyksessä 3 todetaan, että autopurkamolla kerrallaan varastoitavien kuivattujen, purkua odottavien autojen yhteismäärä saa olla enintään 10 kpl.

Ympäristöluvan määräyksessä 8 todetaan, että ajoneuvot on otettava vastaan asfaltoidulle alueelle, josta ne on viipymättä siirrettävä sisälle halliin esikäsiteltäviksi. Käsittelykapasiteetista johtuvista syistä voidaan ajokuntoisena vastaanotettuja ajoneuvoja säilyttää piha-alueella ennen esikäsittelyä korkeintaan kahden työpäivän ajan. Kolaroidut tai muuten mahdollisia vuotoja aiheuttavat huonokuntoiset ajoneuvot on siirrettävä välittömästi esikäsittelyhalliin.

Ympäristöluvan määräyksessä 9 todetaan, että autojen esikäsittely ja purkutoiminta tulee tapahtua hallissa, jonka lattia on pinnoitettu nestetiiviiksi. Lattian betonirakenteiden eheys ja pinnoituksen kunto on tarkistettava ja mahdolliset vauriot on korjattava vähintään kerran vuodessa. Imeytysmateriaalia on oltava riittävästi nestevuotojen varalle. Nestevuotojen pääsy hallin ulkopuolelle on ehkäistävä riittävin lattiakallistuksin.

Ympäristöluvan määräyksessä 15 todetaan, että vaarallisista jätteistä on laadittava siirtoasiakirjat, jotka tulee pyydettäessä esittää viranomaiselle. Siirtoasiakirjat on säilytettävä kolme vuotta.

Ympäristöluvan määräyksessä 24 todetaan, että toiminnassa on pidettävä kirjaa, josta selviää toiminnassa syntyneiden jätteiden määrät, luovutukset ja vastaanottajat, tiedot tehdyistä merkityksellisistä kunnostus- ja huoltotöistä, tiedot häiriö- ja onnettomuustilanteista ja niistä seuranneista toimenpiteistä. Toiminnanharjoittajan on kalenterivuosittain helmikuun loppuun mennessä toimitettava kirjallinen vuosiyhteenveto laitoksen edellisvuoden toiminnasta kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Kirjanpito on säilytettävä vähintään kuusi vuotta ja esitettävä pyydettäessä viranomaiselle.

Tylite International Oy:n vastine

Yritys toteaa vastineessaan 2.8.2022 mm., että oman näkemyksensä mukaan se ei ole rikkonut kerrallaan varastoitavien ajoneuvojen enimmäismäärää koskevaa ympäristöluvan määräystä 3, koska määräys ei heidän mielestään koske suoraan jatkokäsittelyyn toimitettavien ajoneuvojen varastointia. Lisäksi yritys toteaa, että ympäristöluvassa määrättyjen kertavarastointi- ja vuotuisten käsittelymäärien ylitykset ovat aiheutuneet markkinatilanteen muutoksista ja siitä, ettei yritys osannut ympäristölupaa hakiessaan vielä riittävän hyvin arvioida toiminnan tulevaa volyymia. Yritys on keväästä 2022 asti tuonut ilmi tarpeen hakea muutosta nykyiseen ympäristölupaan, mutta hakemus ei ole vielä tullut vireille.

Yritys on edellä mainitun vastineensa toimittamisen jälkeen toimittanut ympäristöpalveluille sähköpostitse tarkempaa tietoa hallin lattian betonirakenteesta. Selvityksen perusteella rakenteen voi katsoa täyttävän ajoneuvojen purkupaikan lattiarakenteelle ympäristöluvan määräyksessä 9 asetetut vaatimukset.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti asettaa Tylite International Oy:lle seuraavat päävelvoitteet:

Päävelvoite 1

Toiminnan laajuus tulee rajata ympäristöluvan mukaiseen enintään 500 tonniin romuajoneuvoja vuodessa. Mikäli määrä täyttyy, ei romutettavia ajoneuvoja saa sinä vuonna ottaa enempää vastaan.

Päävelvoite 2

Kerralla varastoitavien kuivattujen, purkua odottavien autojen yhteismäärä tullee rajata enintään kymmeneen kappaleeseen. Varastoitujen ajoneuvojen lukumäärä tulee laskea kymmeneen kahden viikon kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista. Tämän jälkeen varastoitavien kuivattujen autojen lukumäärä tulee jatkuvasti pitää enintään kymmenessä. Lukuun lasketaan myös ne romuajoneuvot, jotka on tarkoitus toimittaa eteenpäin esikäsittelemättöminä.

Tattarisuon katualueella ei saa varastoida esikäsiteltyjä tai esikäsittelemättömiä autoja.

Päävelvoite 3

Purettavaksi tarkoitettuja ajoneuvoja saa ottaa vastaan vain asfaltoidulle alueelle ja ne tulee siirtää siitä viipymättä esikäsiteltäväksi sisälle halliin. Käsittelykapasiteetista johtuvista syistä voidaan ajokuntoisena vastaanotettuja ajoneuvoja säilyttää asfaltoidulla piha-alueella ennen esikäsittelyä korkeintaan kahden työpäivän ajan.

Päävelvoite 4

Jatkossa laatimaan vaarallisten jätteiden siirroista siirtoasiakirjat sekä toimittamaan ne ilman viivästystä SIIRTO-rekisteriin.

Päävelvoite 5

Tylite International Oy:n autopurkamolla toiminnassa on pidettävä kirjaa, josta selviää toiminnassa syntyneiden jätteiden määrät, luovutukset ja vastaanottajat, tiedot tehdyistä merkityksellisistä kunnostus- ja huoltotöistä, tiedot häiriö- ja onnettomuustilanteista ja niistä seuranneista toimenpiteistä. Toiminnanharjoittajan on kalenterivuosittain helmikuun loppuun mennessä toimitettava kirjallinen vuosiyhteenveto laitoksen edellisvuoden toiminnasta kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Kirjanpito on säilytettävä vähintään kuusi vuotta ja esitettävä pyydettäessä viranomaiselle.

Uhkasakon ja keskeyttämisuhan asettaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tehostaa edellä Tylite International Oy:lle asetettuja päävelvoitteita seuraavilla uhkasakoilla ja keskeyttämisuhilla:

Päävelvoite 1, uhkasakko 50 000 euroa

Päävelvoite 2, keskeyttämisuhka

Päävelvoite 3, keskeyttämisuhka

Päävelvoite 4, uhkasakko 10 000 euroa

Päävelvoite 5, uhkasakko 10 000 euroa.

Ellei päävelvoitteessa toisin mainita tulee asetettuja velvoitteita noudattaa tämän päätöksen tiedoksisaannista lukien. Uhkasakko voidaan tuomita maksettavaksi tai toiminta keskeyttää, mikäli toiminnanharjoittaja jatkaa edellä mainittujen määräysten vastaista toimintaa.

Perustelut päävelvoitteille

Ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa. Tylite International Oy ei ole noudattanut sille ympäristöluvassa annettuja määräyksiä annetuista kehotuksista huolimatta, joten valvontaviranomaisena toimiva kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston on hallintopakolla määrättävä se noudattamaan ympäristölupaa.

Päävelvoite 1:

Purkamolle myönnetyn ympäristöluvan määräyksessä 1 on asetettu vuosittain vastaanotettavien, varastoitavien ja käsiteltävien ajoneuvojen enimmäismääräksi 500 kpl. Määrä on yrityksen ympäristölupahakemuksessa esitetyn mukainen.

Yrityksen vastineessaan mainitsemat markkinatilanteen vaihtelu tai vaikeus arvioida toiminnan tulevaa laajuutta hakemusvaiheessa eivät ole perusteita edellä mainitun käsittelymäärän ylitykselle. Mahdollisuus lisätä vastaanotettavien ajoneuvojen määrää arvioidaan mahdollisen ympäristöluvan muutoshakemuksen käsittelyn yhteydessä, mutta ennen mahdollisen muutosluvan lainvoimaisuutta yrityksen on noudatettava voimassa olevaa ympäristölupaansa. Mikäli vuosittainen käsittelymäärä on ylittymässä, tulee ajoneuvojen vastaanotto lopettaa ja ohjata asiakkaat muille purkamoille.

Päävelvoite 2

Ympäristöluvan määräyksessä 3 on asetettu kerrallaan varastoitavien kuivattujen, purkua odottavien autojen yhteismääräksi enintään 10 kpl. Määräys perustuu yrityksen ympäristöluvan mukaiseen toimintaan, jossa ajoneuvot esikäsitellään eli kuivataan heti niiden saavuttua käsittelyhallissa ja varastoidaan esikäsitellyt ajoneuvot sen jälkeen piha-alueella. Piha-alueen pienen koon vuoksi varastoitavien autojen määrä on rajattu kymmeneen. Kuten ympäristöluvassa on todettu, piha-alue ei sovellu esikäsittelemättömien ajoneuvojen varastointiin, minkä vuoksi edellä mainitun enimmäismäärän voi katsoa koskevan pihalla ylipäätään varastoitavia romuajoneuvoja.

Päävelvoite 3

Ympäristöluvan määräyksessä 8 edellytetään, että vastaanotetut romuajoneuvot siirretään viipymättä käsittelyhalliin. Ajokuntoisena vastaanotettuja ajoneuvoja voidaan tilapäisesti varastoida pihalla enintään kahden päivän ajan, mutta kolaroidut tai muuten mahdollisia vuotoja aiheuttavat huonokuntoiset ajoneuvot on siirrettävä välittömästi esikäsittelyhalliin. Määräys perustuu siihen, että piha-alueen rakenteet eivät täytä asetuksen 123/2015 liitteen 2 esikäsittelemättömien romuajoneuvojen varastointipaikalle asetettuja vaatimuksia. Määräyksen vastainen toiminta lisää riskiä maaperän pilaantumisesta.

Yritys on ilmoittanut toimintansa muuttuneen siten, että vastaanotetut ajoneuvot toimitetaan pääosin suoraan jatkokäsittelyyn eli niitä ei esikäsitellä. Esikäsittelemättömiä ajoneuvoja ei kuitenkaan edellä mainituista syistä saa varastoida piha-alueella. Siitä huolimatta yritys on käyttänyt piha-aluetta tällaisten ajoneuvojen varastointiin eikä ole vastineessaan esittänyt niille vaihtoehtoista varastointipaikkaa.

Päävelvoite 4

Ympäristöluvan määräyksessä 15 edellytetään laatimaan purkamon vaarallisista jätteistä siirtoasiakirjat, jotka tulee pyydettäessä esittää viranomaiselle ja säilyttää kolme vuotta. Yritykseltä ei lukuisista kehotuksista huolimatta ole saatu nähtäväksi siirtoasiakirjoja kaikkien toiminnassa syntyneiden vaarallisten jätteiden osalta eli yritys on laiminlyönyt po. määräyksen mukaisen kirjanpitovelvoitteensa.

Siirtoasiakirjojen osalta on tapahtunut lainsäädännössä muutoksia. Siirtoasiakirjat on tullut 1.9.2022 alkaen toimittaa sähköiseen viranomaisrekisteriin (SIIRTO rekisteri) jätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen VNA 978/2021 mukaisesti.

Päävelvoite 5

Ympäristöluvan määräyksessä 24 edellytetään pitämään kirjaa mm. toiminnassa syntyneistä jätteistä ja niiden luovutuksista sekä toimittamaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle vuosiyhteenvedot toiminnasta. Yritys ei useista pyynnöistä huolimatta ole pystynyt esittämään riittävän kattavaa kirjanpitoa toiminnassa syntyneistä jätteistä eikä myöskään raportoimaan niistä riittävällä kattavuudella. Ympäristönsuojeluviranomainen on mm. joutunut kokoamaan tietoja vuositasolla vastaanotettujen ja jatkokäsittelyyn toimitettujen ajoneuvojen määristä Kuusakoski Oy:n kuormaraporteista, koska yritys ei ole itse huolehtinut yhteenvetoraporttien laadinnasta.

Perustelut uhkasakon ja keskeyttämisuhan asettamiselle

Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakkolain 14.2 §:n mukaan keskeyttämisuhka asetetaan määräämällä päävelvoite noudatettavaksi uhalla, että työnteko tai muu toiminta keskeytetään taikka laitteen tai muun esineen käyttö estetään. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkojen suuruutta on harkittu suhteessa päävelvoitteiden laatuun ja laajuuteen, tässä tapauksessa siis yrityksen ympäristöluvan vastaiseen toimintaan, jota ei voida pitää vähäisenä rikkomuksena. Uhkasakon asettamisen tarkoitus on myös varmistaa se, että yrityksellä on riittävä kannustin ennemmin korjata toimintansa kuin jättää se korjaamatta.

Toiminnan keskeyttämisuhka päävelvoitteiden 2 ja 3 osalta on katsottu tarpeelliseksi, koska yritys toimii annetuista kehotuksista huolimatta asetuksen 123/2015 vastaisesti varastoimalla esikäsittelemättömiä ajoneuvoja piha-alueella, joka ei sovellu tähän tarkoitukseen. Lisäksi yritys on toistuvasti varastoinut piha-alueellaan enemmän romuajoneuvoja kuin ympäristölupa mahdollistaa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakon ja keskeyttämisuhkan asettaminen määräysten tehosteeksi on tarpeen, koska Tylite International Oy ei ole korjannut ympäristölupansa vastaista menettelyään kehotuksista huolimatta. Uhkasakon ja toiminnan keskeyttämisuhkan asettamista ei voida siten pitää ilmeisen tarpeettomana.

Uhkasakon ja toiminnan keskeyttämisuhkan asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitteita ole noudatettu määräaikaan mennessä, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi tai toiminnan keskeytettäväksi.

Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa

Jos ympäristöluvanvaraiseen toimintaan liittyvä kiinteä omaisuus tai niitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Valvontaviranomainen ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 §:n edellyttämällä tavalla maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetettavasta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöksen tiedoksiantotapa

Päätös annetaan toiminnanharjoittajalle tiedoksi saantitodistuksella.

Päätöksen täytäntöönpano

Tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175 §, 184 §, 185 §, 190 § ja 200 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 14 §, 18 §, 19 §, 22 §, 23 § ja 24 §

Muutoksenhaku

Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 18.10.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös välittömästi koskee 
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780 (kirjaamo)

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00– 16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Katariina Serenius

Lisätietojen antaja

Vesa Ruponen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 52195

vesa.ruponen@hel.fi