Hankinta, puitejärjestely 2023-2025 (optio vuosille 2025-2027), pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut
Pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut, puitejärjestely 2023–2025 (optio vuosille 2025–2027)
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä Fortum Waste Solutions Oy:n, Kiertokapula Oy:n, L & T Teollisuuspalvelu Oy:n, Circulation Oy:n, Kreate Oy:n, NCC Industry Oy:n, Tieluiska Oy:n, Maa Roll Oy:n, Rosk’n Roll Oy Ab:n, Rudus Oy:n, Salpamaa Oy:n, S-Kuljetus Oy:n, Suomen Erityisjäte Oy:n ja Veikko Lehti Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön mukaisina.
Staran osuus tarjouspyynnön mukaisesta ennakoidusta arvosta on 25.000.000 euroa (alv 0 %) ja enimmäisarvo 35.000.000 euroa (alv 0 %). Summissa on huomioitu optiovuodet.
Johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan tekemään Staran käyttöön tulevat puitesopimukset pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotosta ja loppusijoituksesta kahden (2) vuoden ajaksi aikaisintaan 12.4.2023 ja viimeistään puitesopimuksen allekirjoituspäivämäärästä alkaen edellä mainittujen toiminnanharjoittajien kanssa. Kunkin yksittäisen toimijan kanssa edellytyksenä allekirjoitukselle ovat hyväksytysti tarkastetut rikosrekisteriotteet.
Samalla johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan vastaanotto- ja loppusijoituspalveluja esityksessä selostettujen perusteiden mukaisesti sopimuskauden aikana tarpeen mukaan.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan päättämään ja allekirjoittamaan puitesopimukset optiovuosien (1+1) käytöstä vuosi kerrallaan varsinaisen sopimuskauden jälkeen, sekä päättämään vähäisistä puitesopimuksia koskevista muutoksista, kuten esimerkiksi yrityskauppojen/ nimenmuutosten/ sisäisten järjestelyjen myötä tapahtuvista puitesopimuksien siirroista toisille toimijoille.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun valitusaika ja odotusaika (14 päivää) ovat kuluneet, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Kaupunkitekniikan rakentamisen ympäristötekniset palvelut -yksikkö (YTE) seuraa edellä mainittujen Staran ja kaupunkitekniikan rakentamisen puitesopimusten toteutumista sopimuskausien aikana.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupunki on toimittanut vuosien 2016–2022 aikana pilaantuneita ja jätteen sekaisia massoja vuosittain vastaanottajille noin 150 000…300 000 t. Samalla aikavälillä ylijäämämaita on toimitettu ulkopuolisille vastaanottajille vuosittain noin 100 000…200 000 tn. Kaupungin omissa kohteissa on hyötykäytetty ylijäämämassoja vuosittain 200 000…500 000 tn.
Sopimuskauden aikana rakentamisen yhteydessä syntyvien ja poisvietävien ylijäämämassojen sekä pilaantuneiden massojen määrää on hankala arvioida tarkasti. Puitesopimusvastaanottajille viedään pääasiassa kaikki pilaantuneet massat ja jätejakeet sekä sellaiset pilaantumattomat ylijäämämaat, joita ei voida hyödyntää kaupungin omissa rakennuskohteissa. Kitkamaat, louheet ja pintamaat saadaan usein hyödynnetty omissa rakennuskohteissa, mutta myös puhtaita kitkamaita on jouduttu kuluvana sopimuskautena ajamaan enenevissä määrin ulkopuolisiin vastaanottoihin.
Tulevan sopimuskauden aikana suurempia mahdollisia oletettavia kohteita, joista syntyy pilaantuneita ja jätepitoisia massoja, ovat mm. Malmin rakentaminen, Taivallahden rakentaminen, Länsisataman alueen rakentaminen ja maaperän kunnostaminen, Suvilahden rakentaminen sekä useat ruoppaushankkeet. Isojen kohteiden lisäksi pilaantuneita massoja tulee suurimmasta osasta pienempiäkin hankkeita, joissa kaivetaan vanhaa aiemmin täytettyä maaperää, eli kaupunkialueella lähes kaikkialta. Kaupungin omien hyötykäyttömahdollisuuksien ja -kohteiden vähennettyä joudutaan rakentamisen ja kunnossapidon massoja yhä enenevissä määrin ajamaan ulkopuolisiin vastaanottoihin.
Hyödyntämiskelvottomia ylijäämämassoja (savet, siltit) syntyy jonkin verran lähes kaikista infrarakennushankkeista.
Ylijäämämaiden ja pilaantuneiden maiden vastaanotto on kilpailutettu vuosina 2011–2023. Puitesopimusten kilpailuttamisen avulla on merkittävästi alennettu vastaanotosta aiheutuvia kustannuksia ja vältytty paljon aikaa vieviltä hankekohtaisilta kilpailutuksilta.
Ylijäämämaat, haitta-aineita sisältävät maat ja erilaiset muut poistettavat jätejakeet kuljetetaan vastaanottopaikkoihin, joiden voimassa olevat viranomaisluvat oikeuttavat ottamaan vastaan kulloinkin kyseessä olevia materiaaleja.
Kilpailutus ja tarjouspyyntö
Staran kaupunkitekniikan rakentaminen pyysi tarjoukset massojen vastaanotosta kahdeksi (2) vuodeksi sopimuksen allekirjoittamisesta. Lisäksi sopimusta on mahdollista jatkaa kahdella (1+1) optiovuodella vuosi kerrallaan. Tarjouskilpailu suoritettiin hankintalain mukaisena avoimena hankintamenettelynä. Hankinta on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus 9.12.2022 internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). ja www.tarjouspalvelu.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä TED:ssä 12.12.2022. Tarjouskyselyn tekivät yhdessä Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan muodostama hankintarengas.
Yksikköhintoihin tuli sisällyttää kaikki eri laatuisten massojen vastaanottoon ja loppusijoitukseen liittyvät kustannukset. Osatarjoukset hyväksyttiin eli tarjoaja sai tarjota valitsemiensa jakeiden vastaanottoa. Tarjouksessa tuli esittää myös mahdollinen yksikköhinta €/kuorma massan vaakaukselle vastaanottokohteessa.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään minimitoimitusmäärään, koska sopimuskauden aikana kaivettavien ylijäämämaiden tarkkaa määrää on ennakolta mahdoton arvioida tarkasti. Tilaaja voi minikilpailuttaa puitesopimusvastaanottajien kesken yksittäiset isot (>3000 t) massaerät sopimuskauden aikana. Lisäksi tilaaja voi tarvittaessa kilpailuttaa haluamansa massaerät erikseen hankintalain mukaisesti.
Tarjouspyyntö koski Staran ja kaupunkiympäristön toimialan kunnostuskohteista sekä työmailta poistettavia materiaaleja. Stara ja kaupunkiympäristön toimiala tekevät kumpikin erikseen omat puitesopimukset valittujen toiminnanharjoittajien kanssa johtokunta- ja lautakuntapäätösten perusteella.
Saadut tarjoukset ja niiden arviointi
Tarjouspyyntöön vastasi määräaikaan 11.1.2023 mennessä yhteensä neljätoista (14) tarjoajaa.
Fortum Waste Solutions Oy
Kiertokapula Oy
L & T Teollisuuspalvelu Oy
Circulation Oy
Kreate Oy
NCC Industry Oy
Tieluiska Oy
Maa Roll Oy
Rosk’n Roll Oy Ab
Rudus Oy
Salpamaa Oy
S-Kuljetus Oy
Suomen Erityisjäte Oy
Veikko Lehti Oy
Osa tarjoajista tarjosi tarjouspyynnön mukaisesti erikseen useampaa kuin yhtä vastaanottopaikkaa, erillisillä tarjouslomakkeilla.
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Rikosrekisteriotteet on valmisteluvaiheessa tarkastettu (oheismateriaali 4) mukaisesti ja hyväksytysti seuraavilta toimijoilta: NCC industry Oy, L&T Teollisuuspalvelut Oy, Fortum Waste Solutions Oy, Salpamaa Oy, Suomen Erityisjäte Oy, Hyvinkään Tieluiska Oy, Kreate Oy, S-Kuljetus Oy, Maa Roll Oy ja Rosk’n Roll Oy Ab. Muiden osalta rikosrekisteriotteiden tarkastus tulee tehdä hyväksytysti, ennen kuin sopimukset voidaan kunkin toimijan kanssa allekirjoittaa. Kustakin tarkastuksesta on tehty ja tulevista tehdään erillinen tarkastuspöytäkirja.
Staran kaupunkitekniikan rakentaminen on tarkastanut puitesopimusjärjestelyyn esitettävien yritysten tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet ja todistukset sekä todennut niiden olevan kunnossa (oheismateriaali 4).
Toiminnanharjoittajien tarjoamat yksikköhinnat materiaalien vastaanotosta vaihtelevat maan ja muiden jätteiden ominaisuuksien mukaan. Hintaan vaikuttaa mm. haitta-aineen laatu ja maalaji sekä jätteen kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus. Lisäksi vastaanottopaikkojen kapasiteetit ja mahdollisuudet vastaanottaa erilaisia pilaantuneita maamassoja ja muuta jätettä eroavat toisistaan.
Jotta voitaisiin turvata erilaisten materiaalierien vastaanotto koko sopimuskauden ajan mahdollisimman edullisesti, tulisi puitesopimukset tehdä kaikkien hyväksyttyjen tarjoajien kanssa.
Hintavertailutaulukko on tämän asian liitteenä 1.
Vastaanottajien valinta kohdekohtaisesti
Eri kunnostus- tai rakennuskohteissa käytettävä vastaanottaja tai vastaanottajat ja vastaanottopaikat valitaan aina kohdekohtaisesti kokonaistaloudellisen tarkastelun perusteella. Kohdekohtaiset tehdyt vertailut dokumentoidaan vertailutaulukoina. Kokonaiskustannuksiin vaikuttavat tarjouksissa esitetyt vastaanottohinnat, vaakamaksu sekä tilaajan määrittämät kuljetuskustannukset (lasketaan aina kohteesta todelliset kuljetuskustannukset) vastaanottopaikkaan. Eri kohteissa ja eri jätejakeille käytetyt vastaanottopaikat valitaan edullisimman vertailuhinnan mukaisesti kustannusvertailun perusteella. Lisäksi vastaanottopaikan valintaan vaikuttaa sen hetkinen vastaanottajien vastaanottokapasiteetti, joka tarkastetaan aina kohdekohtaisesti.
Tilaaja voi järjestää hankintalain mukaisen minikilpailutuksen puitesopimusvastaanottajien välillä kohteista, joista materiaalia tulee yli 3000 t. Minikilpailutus voidaan järjestää niiden puitesopimusvastaanottajien kesken, jotka ovat tarjonneet ko. materiaalierää tai -eriä tarjouksissaan.
Toimitustilaukset
Toimitustilaukset tehdään kunkin tilauksen osalta viranhaltijoiden hankintaoikeuksien mukaisesti.
Materiaalit voidaan toimittaa myös muihin vastaanottopaikkoihin. Tällöin hankinta tehdään erillisenä hankintana voimassa olevia päätöksiä ja ohjeita sekä hankintalakia noudattaen.
Esittelijä pitää edellä esitettyä tarjousten arviointia ja sen perusteella tehtyä puitesopimusvastaanottajien valintaa perusteltuina ja kaupungin kannalta kokonaistaloudellisesti edullisena.
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimusten allekirjoituksen edellytyksenä kunkin toimijan kanssa on heitä koskevien rikosrekisteriotteiden hyväksytty tarkastus.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Päätös tullut nähtäväksi 17.02.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Vesa Isokauppila, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 71047