Vahingonkorvaus, autovaurio 10.3.2022, Herttoniemen pelastusasema
Pelastusasemalla aiheutuneen autovahingon osittainen korvaaminen
Päätös
Pelastuskomentaja päätti, että vahingonkärsineelle suoritetaan 480,00 euron kertakorvaus kohtuusperusteella Herttoniemen pelastusaseman pesuhallin nosto-oven toimintahäiriöistä vahingonkärsineen autolle aiheutuneista vahingoista.
Käytettävissä olevan selvityksen perusteella ei ole voitu todeta oven toimintahäiriön syytä eikä mahdollista toistuvuutta. Vahinko on ollut äkillinen ja ennalta arvaamaton Pelastuslaitokselle eikä ole osoitettu, että vahinko olisi aiheutunut Pelastuslaitoksen tuottamuksesta kuten kiinteistön huollon laiminlyönnistä.
Vakuutusyhtiö on vähentänyt korjauskustannuksia koskevasta korvauksestaan omavastuuosuuden ja lisäksi vahingonkärsineelle on aiheutunut bonusmenetyksiä. Tässä tapauksessa on perusteet vahingonkärsineen kohtuullisen loppuvahingon 480,00 euroa (omavastuu ja bonusmenetykset) korvattavuudelle kohtuuden mukaan perustuen toiminnan sallittavuuteen ja siihen, että vahingonkärsinyt on tiloja käyttäessään toiminut pelastuslaitoksen ohjeistuksen mukaisesti ja käyttänyt omaa kaskovakuutustaan kustannustensa määrän minimoimiseen.
Korvaus suoritetaan vahingonkärsineen ilmoittamalle pankkitilille.
Päätös tullut nähtäväksi 26.10.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040