Hankinta, raportoinnin toimintamallin kehittäminen, sosiaali- ja terveystoimiala
Raportoinnin toimintamallin kehittäminen
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti hankintalain 15 §:n perusteella hankkia ja tilata palvelua raportoinnin toteuttamiseen ja toimintamallin kehittämiseen Oy Apotti Ab:ltä. Palvelun toteutus arvioidaan kestävän 31.12.2022 asti. Hankinnan kokonaiskustannukset ovat enintään
403 675,00 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveystoimiala on käynnistänyt keväällä 2021 tiedolla johtamisen palveluiden arkkitehtuurisuunnittelun, jonka tavoitteena on ollut tuottaa suunnitelma tunnistettujen lähdetietojen hyödyntämisen toimintaympäristöstä, infrastruktuurista ja palveluiden tuottamisesta. Tiedolla johtamisen palvelut yhdistävät tietoja eri lähteistä ja mahdollistavat tietojen hyödyntämisen eri käyttötarpeisiin järjestäjän ja palvelujen tuottajan tehtävissä.
Yhtenä keskeisenä tunnistettuna tietolähteenä on Apotti-järjestelmä, jonka tietoihin kohdistuu erilaisia käyttötarpeita sekä tiedolla johtamisessa ja erilaisissa raportointitarpeissa että palvelujen kehittämisessä ja kohdentamisessa. Apotti-järjestelmästä suoraan saatava raportointi on hyödyllistä päivittäisjohtamisessa ja työyksiköiden toiminnan ja talouden suunnittelussa, mutta se ei riitä toimialatasoisiin tietojohtamisen tarpeisiin, missä yhdistetään Apotti-järjestelmän tietoja lukuisten muiden tietolähteiden tietojen kanssa.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on järjestämis- ja tuottajatehtävien tietotarpeiden täyttämiseksi hankkinut tukea ja toteuttanut tavoitearkkitehtuurin mukaisen kyvykkyyden Apotti-tietojen saamiseksi toimialan omaan käyttöön. Näin tiedoista voidaan koostaa ja rikastaa koko toimialaa koskeva kokonaiskuva sekä yhdistää tietoja tietoihin, jota ei ole Apotti-järjestelmässä.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on järjestämis- ja tuottajatehtävien suunnittelun aikataulupaineista johtuen tarve hankkia tueksi palvelua Oy Apotti Ab:lta vuoden 2022 loppuun asti. Palvelun avulla toimiala voi nopeuttaa omaa tiedolla johtamisen ja raportointipalveluiden toteuttamista, mikä tapahtuu hyödyntämällä jo toteutettua raportointipalveluiden ja tietoalustan muodostamaa kokonaisuutta. Jatkokehityksessä tunnistetaan tarvittavat raportoinnin kriittiset osa-alueet ja toteutetaan niihin liittyvät tietopoiminnat sekä tehdään tarvittavat raportit. Kehitettävällä toimintamallilla parannetaan edelleen kyvykkyyttä järjestäjä- ja tuottaja -tehtävissä tarvittavan raportoinnin kehittämiseen ja lyhennetään raporttituotantoon kuluvaa aikaa. Lisäksi toimintamalli parantaa raportointitarpeiden ymmärtämistä ja nopeuttaa tarvittavan informaation saamista kuvatusta tarpeesta erilaisille raporteille ja mittareille.
Hankinnan kustannukset maksetaan toimialan atk-käyttötalouden määrärahasta.
Oy Apotti Ab on kaupungin sidosyksikkö. Hankintalakia (1397/2016) ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään (hankintalaki 15 §).
Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.
Päätös tullut nähtäväksi 21.10.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Iiro Jarnila, tilastopäällikkö, puhelin: 09 310 22921