Hankinta, minikilpailutus, vierailijakokemuksen johtamismallin kehittäminen Helsingille, kaupunginkanslia
Hankintaoikaisu hankintapäätökseen vierailijakokemuksen johtamismallin kehittäminen Helsingille
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti oikaista 26.10.2022 § 20 tekemäänsä päätöstä, koska alkuperäisessä päätöksessä on ollut virhe. Virheen korjaaminen ei kuitenkaan johda aiemman päätöksen lopputuloksen muuttumiseen, koska korjatut tiedot vain lisäävät valituksi tulleen tarjoajan pistemäärää. Digitalist Group Oy:n tarjous hyväksytään matkailun vierailijakokemuksen johtamismallin kehittämisestä Helsingille kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Suunniteltu sopimuskausi alkaa kaksi viikkoa viranhaltijan päätöksestä ja päättyy 28.2.2023.
Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 57 904 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.
Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 1816100, kaupunginkanslian elinkeino-osastolle osoitetusta määrärahasta.
Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston matkailu ja kohdepalvelut -yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.
Päätöksen perustelut
Hankintaoikaisun tekemisestä on säädetty hankintalain 132 §:ssä. Hankintalain 135 §:n mukaan oikaisu voidaan tehdä myös sellaisesta hankintayksikön päätöksestä, johon ei muuten sovelleta hankintalakia.
Helsingin kaupungin elinkeinojaoston hyväksymässä Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelma 2022-2026:ssa on linjattu, että Helsingille kehitetään matkailun vierailijakokemuksen johtamismalli.
Hankinta perustuu Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston 6.10.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön (liite 1). Tarjouspyyntö sekä sen liitteenä ollut hankinnan kuvaus (liite 2) lähetettiin sähköpostitse minikilpailutuksena kahdeksalle palvelumuotoilun puitesopimustoimittajalle 6.10.2022. Helsingin kaupungilla on voimassa oleva puitesopimus H088-21 / HEL 2022-002395 palvelumuotoilusta. Hankinta toteutettiin minikilpailutuksena puitesopimuksen osa-alue 1: Palvelujen ja organisaation muotoilu sopimustoimittajien kesken.
Määräaikaan 21.10.2022 klo 16:00 mennessä saapui kaksi tarjousta. Tarjoajat olivat Digitalist Group Oy ja LINK Design and Development Oy. Molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, joka koostui kokonaishinnasta (30 pistettä), palveluntarjoajan aikaisemmasta kokemuksesta (30 pistettä) ja työn toteuttamissuunnitelmasta (40 pistettä).
Elinkeinojohtajan päätöksen 26.10.2022 § 20 jälkeen todettiin virhe tarjousten vertailutaulukon tiedoissa. Tarjoajien ilmoittamat hinnat oli vertailtu virheellisesti.
Oikeilla hintatiedoilla suoritetun tarjousvertailun perusteella Digitalist Group Oy:n tarjous täytti valintaperusteet parhaiten. Työsuunnitelma oli kattava ja toteutusvaiheet oli kuvattu selkeästi ja tarjouspyynnön mukaisesti. Digitalist Group Oy:n kokemus ja referenssit olivat erityisen kattavia. Digitalist Group Oy:n tarjous oli myös hinnaltaan edullisin. Digitalist Group Oy:n tarjous oli näihin perustuen kokonaistaloudellisesti edullisin. Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä (liite 3).
Nyt tehtävä päätös kumoaa elinkeinojohtaja päätöksen 26.10.2022 § 20.
Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu vs. kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 2.8.2022 §151.
Päätös tullut nähtäväksi 18.11.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Minna Ermala, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 38834