Valtuustoaloite, yksityisautoilun huomioiminen Helsinkiä suunniteltaessa ja kaavoitettaessa

HEL 2022-012710
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 143 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Laura Korpisen ym. valtuustoaloitteesta koskien yksityisautoilun huomioimista Helsinkiä suunniteltaessa ja kaavoitettaessa

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitettiin, että Helsinki huomioi jatkossa paremmin autoilijoiden ja pysäköinnin tarpeet, kun katuverkkoa suunnitellaan ja uudistetaan sekä alueiden kaavoituksessa, jotta kaupunki säilyy aidosti toimivana kaikkien kannalta.

Helsingissä katuverkkoa ja maankäyttöä suunnitellaan kaupunkistrategian mukaisesti, varmistaen liikennejärjestelmän toimivuus kaikkien liikennemuotojen osalta. Nykyiset suunnittelukäytännöt huomioivat autoilijoiden ja pysäköinnin tarpeet riittävällä tasolla ottaen huomioon kaupungin ilmastotavoitteet sekä tarpeen käyttää rajallista tilaa tehokkaasti.

Helsingin kaupunkistrategiaan on kirjattu, että kasvavan Helsingin liikenne suunnitellaan aina yhdessä maankäytön kanssa. Maankäyttöä kehitetään Helsingissä siten, että liikenne on järjestettävissä kestävällä tavalla niin taloudellisesti, sosiaalisesti kuin ekologisesti. Tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla liikkuminen kaikilla kulkumuodoilla ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Helsinki on kaupunki, joka käyttää kaupunkitilaa kaupunkilaisten kannalta tehokkaasti ja järkevästi, tehden tilaa ihmisten erilaisille tarpeille. Pysäköintipolitiikan linjausten mukaisesti jatketaan askeleittain siirtymistä kohti markkinaehtoisuutta. Pysäköintimahdollisuuksien riittävyys varmistetaan asukaspysäköinnissä sekä liityntäpysäköinnissä.

Kaavoituksen yhteydessä tehtävässä liikennesuunnittelussa otetaan huomioon kaikkien kulkumuotojen tarpeet ja suunnitellaan niille riittävät tilavaraukset. Liikenteen toimivuus varmistetaan yleensä erillisien selvityksien avulla. Pysäköintipaikkoja pyritään järjestämään uusille kaduille varsinkin vieras- ja asiointipysäköintiä varten. Asukkaiden, työpaikka-alueiden ja muiden toimintojen pysäköinti mitoitetaan poliittisesti hyväksyttyjen pysäköintipaikkamäärien laskentaohjeiden mukaisesti. Ohjeiden tärkein tavoite on ohjeistaa niin asukkaille kuin muille kaupungin toimijoille tarvittava määrä pysäköintipaikkoja siten, että ne toteutuvat taloudellisesti ja maankäytöllisesti järkevällä tavalla.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Valtuustoaloite

Valtuutettu Laura Korpinen ja 24 muuta valtuutettua ovat tehneet 26.10.2022 seuraavan valtuustoaloitteen:

"Yksityisautoilun huomioiminen Helsinkiä suunniteltaessa ja kaavoitettaessa

Helsingin säilyminen elinvoimaisena kaupunkilaisten, vierailijoiden ja yritysten näkökulmasta edellyttää, että kaupungissa on toimiva ja yksityisautoilijan kannalta sujuva katuverkosto ja mahdollisuus löytää autolle pysäköintipaikka. Jos taas yksityisautoilua ja pysäköintiä jatkuvasti vaikeutetaan, tarkoittaa se keskustan näivettymistä, kivijalkaliikkeiden lopettamista ja lapsiperheiden ja työssäkäyvien kiihtyvää
muuttoliikettä toisiin kuntiin.

Me allekirjoitetut valtuutetut esitämme, että Helsinki huomioi jatkossa paremmin autoilijoiden ja pysäköinnin
tarpeet, kun katuverkkoa suunnitellaan ja uudistetaan ja alueita kaavoitetaan, jotta kaupunki säilyy aidosti toimivana kaikkien kannalta."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 15.3.2023 mennessä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 15.03.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Johanna Iivonen, tiimipäällikkö: 09 310 37137

johanna.iivonen@hel.fi