Toivomusponsi, nuorisotilojen rakennushankkeiden aikaistaminen

HEL 2022-013023
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 58 §

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Nina Miettisen toivomusponnesta koskien nuorisotilojen rakennushankkeiden kiirehtimisen selvittämistä

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Lausunto

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Merkittävä osa talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa 2023–2032 sekä vuokra- ja osakehankkeiden suunnitteilla olevista nuorisotilojen uudis- ja peruskorjaushankkeista on yhteishankkeita kasvatus- ja koulutustoimialan kanssa. Näissä hankkeissa aikatauluihin vaikuttaa huomattavasti kasvatus- ja koulutustoimialan aikatauluesitykset. Nämä hankkeet on nimetty talousarviossa nykyisen käytännön mukaisesti kasvatus- ja koulutustoimialan hankkeiksi heidän ollessa kohteissa toimija, jolle vuokrataan enemmän pinta-alaa.

Kasvatus- ja koulutustoimialan uudis- ja lisärakennushankkeet, joihin sisältyy nuorisotiloja ovat Kruunuvuorenrannan palvelukortteli, Merilahden pk ja lpk/Uusi korvaava, Suutarilan uusi monitoimitalo. Kasvatus- ja koulutustoimialan korjausrakennushankkeet, joihin sisältyy nuorisotiloja ovat Pitäjänmäen peruskoulun perusparannus ja laajennus, Porolahden peruskoulun yläasteen hanke sekä jatkossa toivottavasti Laakavuoren korttelitalo.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa yhteinen nuorisotilahanke on myös Suuntimopuiston monitoimitalo sekä Oulunkylän kirjasto, nuorisotalo ja työväenopisto -hanke.

Nuorisotilojen suunnitteilla olevista hankkeista toinen merkittävä osa on yhteishankkeita kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan muiden palveluiden kanssa. Osake- ja vuokrahankkeissa tällaisia hankkeita ovat Kontulan nuorisotila ja kirjasto ja Pukinmäen nuorisotila ja kirjasto. Talonrakentamisen ohjelmassa tällaisia hankkeita ovat puolestaan Itäkeskuksen monitoimitalo, Stoa ja Kanneltalo sekä toivottavasti jatkossa Malmitalo.

Suunnitteilla olevista nuorisotilahankkeista muista kaupungin toimijoista riippumaton aikataulu on Jätkäsaaren nuorisotilalla, jonka aikataulu on puolestaan riippuvainen Jätkäsaaren palvelukorttelin aikataulusta. Myös Pasilan alueen uusi toinen nuorisotalo voidaan parhaassa tapauksessa toteuttaa vuokratilahankkeena muista kaupungin toimijoista riippumattomalla aikataululla vastaamaan nopeasti kasvavan alueen kysyntään.

Perusparannushankkeiden pohjana on tekninen korjaustarve, jonka arvioinnissa ja hankkeiden oikea-aikaisessa aikatauluttamisessa keskeinen vastuu on kaupunkiympäristön rakennukset ja yleiset alueet palvelun tilat -palvelulla. Toimialojen välisessä yhteistyössä arvioidaan rakennuksen pitkän tähtäimen käyttöarvoa sekä ennustettuja muutoksia alueen palvelutarpeessa investoinnin tarpeellisuuden varmistamiseksi ennen tarvekuvauksen käynnistämistä ja toiminnallisien muutoksien suunnittelua. Munkkiniemen nuorisotalon perusparannus on esimerkki tästä toimialojen välisestä hyvästä yhteistyöstä ja etenee kohti toteutusta sovitussa aikataulussa.

Palveluverkon suunnittelulla pyritään varmistamaan, että palvelujen järjestämiselle on sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä riittävät ja tarkoituksenmukaiset tilat ja palveluja tarjotaan oikeassa paikassa oikea-aikaisesti. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on käynnistänyt palveluverkkosuunnittelun tietopohjan kehittämistyön, jonka pohjalta voidaan jatkossa entistä paremmin arvioida väestöennusteeseen ja muuhun tietoon perustuen ne alueet, joilla on suurin ja akuutein tarve nuorisotiloille. Paremman tietopohjan avulla voidaan myös nopeammin tunnistaa talousarvion raamiin lopulta sovitettujen hankkeiden aikataulujen muutostarpeita.

Nuorisotilojen rakennushankkeiden toteutuksen oikea aikaisuus on erittäin tärkeätä. Viime vuosina tämä on erityisesti havaittu vauhdilla rakentuvassa Kruunuvuorenrannassa, jossa jouduttu turvautumaan toiminnan järjestämisessä kasvatus- ja koulutustoimialan lisätiloihin ennen palvelukorttelin valmistumista.

Nuorisotilojen rakennushankkeiden aikaistaminen vaatii myös suunnittelun puolelle henkilöresursseja ja palvelutuotannon vaatimien henkilöresurssien oikea-aikaista järjestämistä.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kannattaa palveluverkkoselvityksen pohjalta nouseviin muutostarpeisiin reagointia nopealla aikataululla heti selvityksen valmistuttua.

Käsittely

Vastaehdotus:
Nina Miettinen: Lisätään lausunnon loppuun:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kannattaa palveluverkkoselvityksen pohjalta nouseviin muutostarpeisiin reagointia nopealla aikataululla heti selvityksen valmistuttua.

Kannattaja: Tuomas Tuomi-Nikula

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Nina Miettisen vastaehdotuksen yksimielisesti.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Merkittävä osa talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa 2023–2032 sekä vuokra- ja osakehankkeiden suunnitteilla olevista nuorisotilojen uudis- ja peruskorjaushankkeista on yhteishankkeita kasvatus- ja koulutustoimialan kanssa. Näissä hankkeissa aikatauluihin vaikuttaa huomattavasti kasvatus- ja koulutustoimialan aikatauluesitykset. Nämä hankkeet on nimetty talousarviossa nykyisen käytännön mukaisesti kasvatus- ja koulutustoimialan hankkeiksi heidän ollessa kohteissa toimija, jolle vuokrataan enemmän pinta-alaa.

Kasvatus- ja koulutustoimialan uudis- ja lisärakennushankkeet, joihin sisältyy nuorisotiloja ovat Kruunuvuorenrannan palvelukortteli, Merilahden pk ja lpk/Uusi korvaava, Suutarilan uusi monitoimitalo. Kasvatus- ja koulutustoimialan korjausrakennushankkeet, joihin sisältyy nuorisotiloja ovat Pitäjänmäen peruskoulun perusparannus ja laajennus, Porolahden peruskoulun yläasteen hanke sekä jatkossa toivottavasti Laakavuoren korttelitalo.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa yhteinen nuorisotilahanke on myös Suuntimopuiston monitoimitalo sekä Oulunkylän kirjasto, nuorisotalo ja työväenopisto -hanke.

Nuorisotilojen suunnitteilla olevista hankkeista toinen merkittävä osa on yhteishankkeita kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan muiden palveluiden kanssa. Osake- ja vuokrahankkeissa tällaisia hankkeita ovat Kontulan nuorisotila ja kirjasto ja Pukinmäen nuorisotila ja kirjasto. Talonrakentamisen ohjelmassa tällaisia hankkeita ovat puolestaan Itäkeskuksen monitoimitalo, Stoa ja Kanneltalo sekä toivottavasti jatkossa Malmitalo.

Suunnitteilla olevista nuorisotilahankkeista muista kaupungin toimijoista riippumaton aikataulu on Jätkäsaaren nuorisotilalla, jonka aikataulu on puolestaan riippuvainen Jätkäsaaren palvelukorttelin aikataulusta. Myös Pasilan alueen uusi toinen nuorisotalo voidaan parhaassa tapauksessa toteuttaa vuokratilahankkeena muista kaupungin toimijoista riippumattomalla aikataululla vastaamaan nopeasti kasvavan alueen kysyntään.

Perusparannushankkeiden pohjana on tekninen korjaustarve, jonka arvioinnissa ja hankkeiden oikea-aikaisessa aikatauluttamisessa keskeinen vastuu on kaupunkiympäristön rakennukset ja yleiset alueet palvelun tilat -palvelulla. Toimialojen välisessä yhteistyössä arvioidaan rakennuksen pitkän tähtäimen käyttöarvoa sekä ennustettuja muutoksia alueen palvelutarpeessa investoinnin tarpeellisuuden varmistamiseksi ennen tarvekuvauksen käynnistämistä ja toiminnallisien muutoksien suunnittelua. Munkkiniemen nuorisotalon perusparannus on esimerkki tästä toimialojen välisestä hyvästä yhteistyöstä ja etenee kohti toteutusta sovitussa aikataulussa.

Palveluverkon suunnittelulla pyritään varmistamaan, että palvelujen järjestämiselle on sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä riittävät ja tarkoituksenmukaiset tilat ja palveluja tarjotaan oikeassa paikassa oikea-aikaisesti. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on käynnistänyt palveluverkkosuunnittelun tietopohjan kehittämistyön, jonka pohjalta voidaan jatkossa entistä paremmin arvioida väestöennusteeseen ja muuhun tietoon perustuen ne alueet, joilla on suurin ja akuutein tarve nuorisotiloille. Paremman tietopohjan avulla voidaan myös nopeammin tunnistaa talousarvion raamiin lopulta sovitettujen hankkeiden aikataulujen muutostarpeita.

Nuorisotilojen rakennushankkeiden toteutuksen oikea aikaisuus on erittäin tärkeätä. Viime vuosina tämä on erityisesti havaittu vauhdilla rakentuvassa Kruunuvuorenrannassa, jossa jouduttu turvautumaan toiminnan järjestämisessä kasvatus- ja koulutustoimialan lisätiloihin ennen palvelukorttelin valmistumista.

Nuorisotilojen rakennushankkeiden aikaistaminen vaatii myös suunnittelun puolelle henkilöresursseja ja palvelutuotannon vaatimien henkilöresurssien oikea-aikaista järjestämistä.

Sulje

Kaupunginkanslia on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa 2.3.2023 mennessä kaupunginhallitukselle valtuutettu Nina Miettisen toivomusponnesta, jossa kaupunginvaltuusto edellyttää selvittämään mahdollisuutta aikaistaa nuorisotilojen rakennushankkeita palveluverkkoselvityksen mukaisesti alueilla, joilla tarve on selvityksen mukaan suurin ja akuutein. Ponsi on hyväksytty nuorten kaupunginvaltuuston käsitellessä tammikuun ja kesäkuun 2022 välisenä aikana tehtyjä nuorten aloitteita 2.11.2022.

Asiankäsittelyjärjestelmän vikatilasta johtuen lausunnolle on annettu lisä-aikaa 31.5.2023 saakka.

Asiasta on pyydetty lausunto myös kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolta.

Sulje

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 11.04.2023 § 51

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 02.05.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka

Lisätietojen antaja

Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87783

matti.kuusela@hel.fi

Mikko Vatka, nuorisoasiainjohtaja, puhelin: 09 310 71252

mikko.vatka@hel.fi

Mia Kuokkanen, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 35824

mia.kuokkanen@hel.fi

Eija Pyyhtiä, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 39074

eija.pyyhtia@hel.fi