Maksuperusteiden määrääminen, kaupunkiympäristön toimiala, ympäristönsuojeluviranomaisen taksa
Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa 1.1.2023 alkaen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteenä olevan Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksan ja sen liitteenä olevan maksutaulukon.
Taksa ja maksutaulukko astuvat voimaan mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta 1.1.2023. Tällä päätöksellä kumotaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 10.6.2021 § 141 tekemä päätös ympäristösuojeluviranomaisen taksasta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa perustuu omakustannusarvoon. Maksullisista suoritteista perittävän maksun tulisi vastata viranomaiselle asian käsittelystä aiheutuvia kustannuksia. Kustannuskattavuuden parantamiseksi on ollut tarve määrittää aiempaa tarkemmin taksan perusteena oleva työtuntien määrä ja muut viranomaiselle aiheutuvat kustannukset.
Ympäristönsuojeluviranomaisen omakustannearvon mukainen tuntihinta on noussut ja siksi taksaa on tarpeen tarkistaa. Jatkossa tuntihinta on 67 euroa. Taksataulukoon on merkitty keskimääräinen käsittelyaika, joka on arvio viranomaisen asian hoitamiseen käyttämästä työajasta. Maksun suuruus määräytyy keskimääräisten tuntien ja tuntihinnan tulona. Maa-aineslain maksullisista suoritteista perittävä maksu on aiemmin perustunut vain ottomääriin. Lupa- ja valvonta-asioiden vaativuuteen vaikuttaa ottomäärän lisäksi olennaisesti myös ottoalueen pinta-ala. Maa-aineslain mukaiset maksut perustuvat siksi jatkossa sekä ottoalueen pinta-alaan että ottomäärään.
Päätösten tai valvonnan vaatima työmäärä voi vaihdella merkittävästi. Taksaan on siksi lisätty mahdollisuuksia korottaa tai kohtuullistaa taksataulukon mukaista maksua, jos taulukon mukainen maksu muodostuisi yksittäistapauksessa kohtuuttoman suureksi tai pieneksi. Taksan tekstiä on osin tarkennettu ja taksataulukon rakennetta selkeytetty.
Eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta annetun lain mukaisten asioiden käsittelystä perittävä maksu on aiemmin perustunut lupamaksun korottamiseen. Jatkossa yhteensovittamisesta peritään ympäristönsuojeluviranomaisen normaalin lupamaksun lisäksi koordinointiin tosiasiallisesti menneen työajan mukainen tuntihintainen maksu.
Pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevasta ilmoituksesta perittävään maksuun on aiemmin sisältynyt merkittävästi myös valvontatoimenpiteitä. Tosiasiassa ilmoituksesta perittävä maksu ei kata juuri muuta kuin ilmoituksen käsittelystä aiheutuneet kustannukset. Jatkossa valvonnasta aiheutuvista toimenpiteistä, loppuraportin hyväksymistä ja MATTI-järjestelmään kirjaamista lukuun ottamatta, tullaan perimään erillinen maksu. Muutoksen jälkeen ilmoituksen käsittelystä perittävää maksua ei tarvitse merkittävästi korottaa. Valvonnan maksut kohdistuvat lähinnä suurempiin pilaantuneen maaperän kunnostuksiin, jolloin maksujen perintä on jatkossa aiempaa oikeudenmukaisempaa.
Sovelletut säännökset:
Valtion maksuperustelaki (150 /1992) 4, 5 ja 6 §
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 205 ja 206 §
Vesilaki (587/2011) 18 luku 12 §
Jätelaki (646/2011) 144 ja 144 a §
Merenkulun ympäristönsuojelulaki (1672/2009) 13 luku 1 §
Maa-aineslaki (555/1981) 23 §
Kuntalaki (410/2015) 134, 137, 138 ja 143 §
Päätös tullut nähtäväksi 29.11.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.
Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | Helsingin kaupungin kirjaamo |
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto | |
PL 10 | |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Katariina Serenius, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37982