Sitovat toiminnan tavoitteet vuonna 2022, Taloushallintopalveluliikelaitos
Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2022 talousarvion toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet
Päätös
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi taloushallintopalveluliikelaitoksen selvityksen toteutumatta jäävistä sitovista toiminnallisista tavoitteista vuonna 2022 ja lähettää sen tiedoksi kaupunginhallitukselle.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lauta- ja johtokuntien on annettava selvitys toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista. Em. selvitysten tulee olla kaupunginkansliassa viimeistään 31.1.2023.
Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2022 talousarvion sitovia
toiminnallisia tavoitteita oli kaksi: tilikauden tulos on ≥ 10 000 euroa ja
asiakastyytyväisyys on vähintään 4,00. Molemmat talousarvion sitovat tavoitteet jäävät saavuttamatta.
Tilikauden tuloksen osalta talousarvion sitova toiminnallinen tavoite tulee jäämään reilusti alle asetetun ≥ 10 000 euron tavoitteen. Ennusteessa 3/2022 tilikauden tuloksen arvioitiin jäävän 1,7 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Täsmällinen tilikauden tulos selviää vasta 1.2.2023 saatavan tulosraportin jälkeen. Negatiiviseen tulokseen on vaikuttanut Sarastia 365 HR-järjestelmän käyttöönoton viivästyminen sekä käyttöönoton jälkeinen palkanlaskennan kriisiytyminen, joiden johdosta Talpan henkilöstökustannukset tulevat ylittymään talousarviossa ja tulosbudjetissa arvioidusta. Lisäksi ylimääräisiä kustannuksia on aiheutunut myös konsultointi- ja henkilöstövuokrauspalveluista.
Asiakastyytyväisyyden osalta talousarvion sitova toiminnallinen tavoite 4,0 jäi saavuttamatta. Vuoden 2022 asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosana on 2,84. Asiakastyytyväisyys laski vuoden 2021 tuloksesta (3,68) ja jäi alle asetetun tavoitteen. Asiakastyytyväisyyskyselyyn kutsuttiin yhteensä 4986 vastaajaa, joista kyselyyn vastasi 33 prosenttia. Vuoden 2022 kyselyssä onnistuminen koettiin kaikissa taloushallinnon palvelut -osaston palveluissa lähes saman tasoisena kuin vuonna 2021 (3,77=>3,74). Sen sijaan tyytyväisyys palkanlaskentapalveluihin laski huomattavasti (3,22 => 2,11). Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausten perusteella tavoitettavuus on edelleen tärkeä kehityskohde (2,29).
Päätös tullut nähtäväksi 08.12.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Päivi I Turpeinen, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 25220