Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla, asiakkuusjohtajan kunnossa- ja puhtaanapitolain mukaiset tehtävät
Asiakkuusjohtajan kunnossa- ja puhtaanapitolain mukaisia tehtäviä koskevan toimivallan siirtäminen
Päätös
Asiakkuusjohtaja päätti siirtää hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisen toimivaltansa päättää kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978) (myöhemmin kunnossapitolaki) mukaisen kunnan suostumuksen sekä kadulla tehtävään työhön liittyvien määräysten ja ohjeiden antamisesta, kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimisestä sekä niihin liittyvien muistutusten käsittelystä kaupunkiympäristön toimialan Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden viranhaltijoille seuraavasti:
Alueiden käyttö ja valvonta -yksikön päällikkö
- päättää kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisiin maksuihin liittyvien muistutusten käsittelystä.
Alueidenvalvonnan tiimipäällikkö
- päättää kaivamista edellyttävissä töissä kunnossapitolain mukaisen kunnan suostumuksen sekä työhön liittyvien määräysten ja ohjeiden antamisesta
- päättää kaivamista edellyttäviin töihin liittyvistä kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimisestä.
Katutyö- ja sijaintipalveluiden johtava tarkastaja
- päättää muissa kuin kaivamista edellyttävissä kunnossapitolaissa tarkoitetuissa töissä kunnan suostumuksen sekä työhön liittyvien määräysten ja ohjeiden antamisesta
- päättää muissa kunnossapitolain mukaisissa töissä lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimisestä.
Samalla asiakkuusjohtaja päättää, että tällä päätöksellä kumotaan asiakkuusjohtajan 31.3.2021 (9 §) tekemä päätös kunnossapitolain mukaisia tehtäviä koskevan toimivallan siirtämisestä.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, asiakkuusjohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossapitolain mukaisen kunnan suostumuksen sekä kadulla tehtävään työhön liittyvien määräysten ja ohjeiden antamisesta, kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimisestä sekä niihin liittyvien muistutusten käsittelystä.
Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti tarkistaa kaupunkiympäristön toimintasäännön päätöksellään 28.11.2022 (41 §). Tarkistuksessa toimintasäännön 4 luvun 1.3 kohta tarkistettiin siten, että kaupunkiympäristön toimialan Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden Alueiden käyttö ja valvonta -yksikkö jaettiin kolmeen tiimiin, jotka ovat alueidenvalvonta, katutyö- ja sijaintipalvelut sekä tapahtumat ja maavuokraus. Kyse on yksikön rakenteellisesta muutoksesta. Rakenteellista muutosta kokeiltiin määräaikaisesti 1.2.-31.12.2022. Kokeilun aikana oli voimassa asiakkuusjohtajan määräaikainen päätös 28.1.2022 (9 §), jossa toimivaltaa siirrettiin tätä päätöstä vastaavasti Alueiden käyttö ja valvonta -yksikön päällikölle, alueidenvalvonnan tiimipäällikölle ja katutyö- ja sijaintipalveluiden johtavalle tarkastajalle. Toimintasäännön tarkistuksella muutoksesta tehtiin pysyvä. Rakenteellisen muutoksen vuoksi toimivalta on siirrettävä Alueiden käyttö ja valvonta -yksikön päällikölle, alueidenvalvonnan tiimipäällikölle ja katutyö- ja sijaintipalveluiden johtavalle tarkastajalle. Edellinen asiakkuusjohtajan toimivallan siirtoa alueidenvalvonnan tiimipäällikölle, alueidenkäyttötiimin johtavalle tarkastajalle ja alueiden käytön ja -valvontayksikön yksikön päällikölle koskeva päätös 31.03.2021 (9 §) on kumottava.
Päätös tullut nähtäväksi 14.12.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Meri Pisilä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 39192