Toimivallan siirtäminen kaupunkympäristön toimialalla, asiakkuusjohtajan johdoista, laitteista ja rakenteista sopimiseen liittyvä toimivalta

HEL 2022-014183
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 43

Asiakkuusjohtajan johdoista, laitteista ja rakenteista sopimiseen liittyvän toimivallan siirtäminen

Asiakkuusjohtaja

Päätös

Asiakkuusjohtaja päätti siirtää hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaisen toimivaltansa päättää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 161, 161a ja 163 §:ssä sekä sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) 229 §:ssä tarkoitetusta sopimisesta sekä muiden pysyväisluonteisten rakenteiden ja laitteiden sijoittamisesta sopimisesta kaupunkiympäristön toimialan Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden Alueiden käyttö ja valvonta -yksikön katutyö- ja sijaintipalveluiden tiimipäällikölle.

Samalla asiakkuusjohtaja päätti, että tällä päätöksellä kumotaan asiakkuusjohtajan 1.6.2017 (19 §) tekemä päätös johdoista, laitteista ja rakenteista sopimiseen liittyvän toimivallan siirtämisestä.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, asiakkuusjohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää maankäyttö- ja rakennuslain 161, 161a ja 163 §:ssä sekä sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 229 §:ssä tarkoitetusta sopimisesta sekä muiden pysyväisluonteisten rakenteiden ja laitteiden sijoittamisesta sopimisesta.

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti tarkistaa kaupunkiympäristön toimintasäännön päätöksellään 28.11.2022 (41 §). Tarkistuksessa toimintasäännön 4 luvun 1.3 kohta tarkistettiin siten, että kaupunkiympäristön toimialan Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden Alueiden käyttö ja valvonta -yksikkö jaettiin kolmeen tiimiin, jotka ovat alueidenvalvonta, katutyö- ja sijaintipalvelut sekä tapahtumat ja maavuokraus. Kyse on yksikön rakenteellisesta muutoksesta. Rakenteellista muutosta kokeiltiin määräaikaisesti 1.2.-31.12.2022. Kokeilun aikana oli voimassa asiakkuusjohtajan määräaikainen päätös 28.1.2022 (7 §), jossa toimivaltaa siirrettiin tätä päätöstä vastaavasti katutyö- ja sijaintipalveluiden tiimipäällikölle. Toimintasäännön tarkistuksella muutoksesta tehtiin pysyvä. Rakenteellisen muutoksen vuoksi toimivalta on siirrettävä katutyö- ja sijaintipalveluiden tiimipäällikölle ja edellinen asiakkuusjohtajan toimivallan siirtoa alueiden käyttö ja -valvontayksikön yksikön päällikölle koskeva päätös 1.6.2017 (19 §) on kumottava.

Päätös tullut nähtäväksi 14.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Meri Pisilä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 39192

meri.pisila@hel.fi

Päättäjä

Mari Randell
asiakkuusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 28.11.2022 ( 41 §)
2. Asiakkuusjohtajan päätös 28.1.2022 (7 §)
3. Asiakkuusjohtajan päätös 1.6.2017 (19 §)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.