Hankinta, puitejärjestely, kiinteistöautomaatiotyöt, Rakentamispalveluliikelaitos Stara
Kiinteistöautomaatiotyöt, puitejärjestely 1.4.2023 – 31.3.2025
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti sulkea pois
Schneider Electric Finland Oy:n tarjouksen ja oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan ja teknisen tuen päällikön tekemään kiinteistöautomaatiotöiden seitsemää (7) osa-aluetta koskevat puitesopimukset 1.4.2023 - 31.3.2025 seuraavien tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden urakoitsijoiden kanssa:
Osa-alue 1: Caverion Drive ja Computec
Pääsopimustoimittaja: Caverion Suomi Oy
Varasopimustoimittaja 1: Are Oy
Osa-alue 2: DEOS
Pääsopimustoimittaja: Bravida Finland Oy
Varasopimustoimittaja 1: Fidelix Oy
Osa-alue 3: Fidelix
Pääsopimustoimittaja: Are Oy
Varasopimustoimittaja 1: Fidelix Oy
Varasopimustoimittaja 2: Paretec Oy
Osa-alue 4: Honeywell (Centraline ja Trend)
Pääsopimustoimittaja: Nolite Oy
Varasopimustoimittaja 1: Are Oy
Varasopimustoimittaja 2: Paretec Oy
Osa-alue 5: Ouman
Pääsopimustoimittaja: Ouman Oy
Varasopimustoimittaja 1: Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy
Varasopimustoimittaja 2: Are Oy
Osa-alue 6: Schneider
Ei hyväksyttyjä tarjouksia
Osa-alue 7: Siemens
Pääsopimustoimittaja: Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy
Varasopimustoimittaja 1: Cervius Group Oy
Varasopimustoimittaja 2: Siemens Osakeyhtiö
Johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan em. puitesopimusurakoitsijoilta kiinteistöautomaatiotöitä sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Staran hankinnan enimmäisarvo optiokausi mukaan lukien on 1 500 000 euroa (alv 0 %).
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan päättämään mahdollisen optiokauden (2 vuotta) käyttöönotosta.
Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, jossa hinnan osuus on 100 %.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Staran työmaille voidaan tilata sopimuskautena kiinteistöautomaatiotöitä lisäksi myös yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen toimitetaan Staran rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala pyysivät tarjousta kiinteistöautomaatiotöistä. Työt kohdistuvat pääasiassa kaupunkiympäristön toimialan ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.
Hankinta tehdään em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella sopimukset 31.3.2025 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 31.3.2025 saakka.
Hankintarenkaan tekemien toimeksiantojen yhteenlaskettu enimmäisarvo on arvonlisäverottomana 11 500 000 euroa. Staran hankinnan yhteenlaskettu enimmäisarvo on 1 500 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava optiokausi (2 vuotta).
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää rakennusurakkaa koskeva hankintailmoitus ”Kiinteistöautomaatiotyöt, puitejärjestely 2023–2024” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 09.10.2022.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internetosoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset on esitetty tarjouspyynnössä (liite 2) ja ESPD-lomakkeessa (liite 3).
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 08.11.2022 klo 09:00 mennessä tarjouksen jätti kaksitoista (12) yritystä. Tarjouksista kaksi (2) koski osa-aluetta 1, kaksi (2) osa-aluetta 2, kolme (3) osa-aluetta 3, kolme (3) osa-aluetta 4, kolme (3) osa-aluetta 5, yksi (1) osa-aluetta 6 ja neljä (4) osa-aluetta 7.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät yritykset pääsevät mukaan vertailuun ja laatutekijät on huomioitu asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.
Tarjoukset annettiin tuntiveloitushintoina ja materiaalien alennusprosentteina.
Tarjousten vertailussa tuntiveloitushintojen yhteenlasketun vertailupisteiden osuus on 50 % ja materiaalien alennusprosenttien yhteenlasketun vertailupisteiden 50 %.
Tarjouksen vertailuhinnan laskenta
Tuntiveloitushintojen vertailu
Tuntiveloitushintojen vertailuhinnat muodostuvat yksittäisten tuntiveloitushintojen ja niille määriteltyjen painotuskertoimien (hankittava määrä) tulosta. Tuntiveloitushintojen yhteenlaskettu vertailuhinta muodostuu yksittäisten tuntiveloitushintojen vertailuhintojen summasta. Halvimman tuntiveloitushintojen yhteenlasketun vertailuhinnan (a) tarjonnut saa maksimipisteet 50 pistettä (=tuntiveloitushintojen vertailupisteet).
Muiden tarjoajien tuntiveloitushintojen vertailupisteet lasketaan seuraavasti:
Halvin yhteenlaskettu tuntiveloitushintojen vertailuhinta (a) / muun tarjoajan yhteen-laskettu tuntiveloitushintojen vertailuhinta (b) * maksimipisteet (50) = a/b*50.
Alennusprosenttien vertailu
Materiaalien alennusprosenttien vertailupisteiden laskentatapa:
Alennusprosenttien pistemäärät muodostuvat ryhmittäin siten, että ryhmän (x) suurimman alennusprosentin (a) tarjonneen tarjous saa kyseisen ryhmän maksimipisteet.
Muiden tarjoajien tarjousten alennusprosenttien pistemäärät lasketaan ryhmittäin seuraavasti:
Ryhmään (x) tarjottu alennusprosentti (b) / ryhmään (x) tarjottu suurin alennusprosentti (a) * kohderyhmän (x) maksimipisteet. Alennusprosenttien yhteispistemäärä muodostuu kaikkien ryhmien pistemäärien summasta.
Materiaalien alennusprosenttien vertailupistemäärä muodostuu siten, että suurimman alennusprosenttien yhteenlasketun pistemäärän (a) tarjonnut saa maksimipisteet 50 pistettä.
Muiden tarjoajien pisteet lasketaan seuraavasti:
Muun tarjoajan yhteenlaskettu alennusprosenttien pistemäärä (b) / suurin yhteenlaskettu alennusprosenttien pistemäärä (a) * maksimipisteet (50) = b/a*50.
Tarjousten kokonaisvertailu
Tarjousten vertailupisteet muodostuvat tuntiveloitushintojen vertailupisteiden (x) ja materiaalien alennusprosenttien vertailupisteiden (y) summasta = x+y.
Tarjousten vertailuhintataulukko on liitteenä 1.
Urakoitsijoiden valinta
Schneider Electric Finland Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä ja ESPD-lomakkeella tarjoajan vakavaraisuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Schneider Electric Finland Oy:n riskiluokitus ei Suomen Asiakastieto Oy:n riskiluokituksen mukaan täytä asetettua vaatimusta, joten sen tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että kuhunkin osa-alueeseen valitaan yksi (1) varsinainen pääsopimustoimittaja ja 1–2 varatoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta. Sama tarjoaja voi lähtökohtaisesti tulla valituksi vain yhden osa-alueen pääsopimustoimittajaksi, tarjouspyynnössä mainituin poikkeuksin. Mikäli tarjoaja jättää tarjouksen useampaan, kuin yhteen osa-alueeseen, tuli tämän tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kriteerit” valita ensisijaisuusjärjestys siitä minkä osa-alueen pääsopimustoimittajaksi tarjoaja haluaa ensisijaisemmin tulla valituksi.
Sama tarjoaja voidaan valita useamman osa-alueen varatoimittajaksi. Osa-alueiden määrää ei ole varatoimittajien valinnan osalta rajoitettu. Hankintayksiköllä on osa-alueittain oikeus päättää siitä, että valitaanko kuhunkin osa-alueeseen 1 vai 2 varatoimittajaa.
Osa-alueiden 2, 3, 4 ja 7 pää- ja varasopimustoimittajat valitaan parhaiden vertailupisteiden mukaisessa järjestyksessä.
Osa-alueen 1 pääsopimustoimittajaksi valitaan osa-alueen 1 toiseksi parhaat vertailupisteet saanut Caverion Suomi Oy, koska osa-alueen 1 parhaat vertailupisteet saanut Are Oy valitaan ensisijaisemmaksi ilmoittamansa osa-alueen 3 pääsopimustoimittajaksi. Are Oy valitaan osa-alueen 1 varasopimustoimittajaksi.
Osa-alueen 5 pääsopimustoimittajaksi valitaan osa-alueen 5 kolmanneksi parhaat vertailupisteet saanut Ouman Oy, koska osa-alueen 5 parhaat vertailupisteet saanut Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy valitaan ensisijaisemmaksi ilmoittamansa osa-alueen 7 pääsopimustoimittajaksi ja osa-alueen 5 toiseksi parhaat vertailupisteet saanut Are Oy valitaan ensisijaisemmaksi ilmoittamansa osa-alueen 3 pääsopimustoimittajaksi. Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy valitaan osa-alueen 5 ensimmäiseksi varasopimustoimittajaksi ja Are Oy valitaan osa-alueen 5 toiseksi varasopimustoimittajaksi.
Tarjoajien valintamenettely on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä.
Kiinteistöautomaatiotöitä koskevat puitesopimukset osa-alueittain tehdään seuraavien tarjoajien kanssa:
Osa-alue 1: Caverion Drive ja Computec
Pääsopimustoimittaja: Caverion Suomi Oy
Varasopimustoimittaja 1: Are Oy
Osa-alue 2: DEOS
Pääsopimustoimittaja: Bravida Finland Oy
Varasopimustoimittaja 1: Fidelix Oy
Osa-alue 3: Fidelix
Pääsopimustoimittaja: Are Oy
Varasopimustoimittaja 1: Fidelix Oy
Varasopimustoimittaja 2: Paretec Oy
Osa-alue 4: Honeywell (Centraline ja Trend)
Pääsopimustoimittaja: Nolite Oy
Varasopimustoimittaja 1: Are Oy
Varasopimustoimittaja 2: Paretec Oy
Osa-alue 5: Ouman
Pääsopimustoimittaja: Ouman Oy
Varasopimustoimittaja 1: Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy
Varasopimustoimittaja 2: Are Oy
Osa-alue 6: Schneider
Ei hyväksyttyjä tarjouksia.
Osa-alue 7: Siemens
Pääsopimustoimittaja: Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy
Varasopimustoimittaja 1: Cervius Group Oy
Varasopimustoimittaja 2: Siemens Osakeyhtiö
Toimitustilaukset
Sopimuskauden aikana työtilaukset tehdään ensisijaisesti järjestelmäkohtaisesti pääsopimustoimittajaksi valituksi tulleelta urakoitsijalta.
Päätös tullut nähtäväksi 17.02.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
Heidi-Mari Segerholm, teknisen tuen päällikkö, puhelin: +358931070061