Hankinta, asfalttipäällystystyöt 2023 alue 1 läntinen, Rakentamispalveluliikelaitos Stara
Staran päällystystyöt 1.5.-30.11.2023, alue 1, läntiset kaupunginosat
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita edullisimman tarjouksen jättäneen Peab Industri Oy:n Staran alueen 1, läntisten kaupunginosien, päällystystöiden urakoitsijaksi ajalle 1.5. - 30.11.2023.
Samalla johtokunta päätti oikeuttaa Staran yksiköt tilaamaan päällystystöitä tästä hankintapäätöksestä syntyvän urakkasopimuksen puitteissa enintään 2 650 000 euron (AVL 8 c §) arvosta jäljempänä esitetyin perustein.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan urakkasopimuksen.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tästä hankinnasta syntyvän sopimuksen pääasialliset käyttäjät, kaupunkitekniikan rakentamisen osasto ja kaupunkitekniikan ylläpidon osasto, toteuttavat antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Päällystystyöurakka on tällainen tyypillinen alihankinta jossa on välttämätöntä käyttää materiaalituotannon hallitsevaa ja erikoiskaluston omaavaa ammattiosaamiseen keskittynyttä aliurakointia.
Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen nopeutettu avoin menettely. Hankintailmoitus Staran päällystystöistä alueella 1 on lähetetty julkaistavaksi 2.2.2023 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa (tunnus 2023-119157) ja Tarjouspalvelussa (tunnus HEL 2022-015160), sekä EU:n virallisen lehden TED-tietokannassa (tunnus 2023/S 027-078516).
Hankintalain 75 §:ssä tarkoitettu tavoite hankinnan jakamisesta osiin on toteutettu jakamalla päällystystöiden hankintakokonaisuus osa-alueisiin alueen ja laadun mukaan. Päällystystyöurakat on kilpailutettu kuutena erillisenä hankintana siten, että Staralla on käytössään sopimukset erikseen kaikilla kolmen rakentamisyksikön alueella, sekä koko kaupungin alueen kattavat SMA-päällystystöiden (kivimastiksiasfaltti), valuasfalttitöiden sekä erillisten jalankulku- ja polkupyöräväylien uudelleen päällystystöiden sopimukset. Alueellisten urakoiden rajat noudattavat kaupunkitekniikan rakentamisen yksiköiden rajoja, SMA-päällystetöiden ja valuasfalttitöiden urakat eroavat laadullisesti muista päällystystöiden urakoista ja erillisten jalankulku- ja polkupyöräväylien uudelleenpäällystystöiden urakka on sopimusajaltaan lyhyempi. Urakka-alueet ovat olleet käytössä vuosittain, mutta alueellisten urakoiden kokoluokkaan perustuva jako on uudistunut. Vielä viime vuonna käytössä oli erikseen pienen ja suuren kokoluokan urakat kokoluokkarajan ollessa 1 000 m². Tänä vuonna kahden erillisen kokoluokan urakat yhdistettiin niin, että alueellisten urakoiden sisällä kysyttiin hinta kolmelle kokoluokalle; < 100 m², 100-750 m² ja > 750 m².
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 16.2.2023 klo 12.00 asti. Hankintaa koskien ei esitetty lisäkysymyksiä.
Tarjoukset tuli antaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelu -toimittajaportaalin kautta 28.2.2023 kello 12.00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä.
Tarjouksen tähän urakkaan jättivät määräaikaan mennessä seuraavat kolme (3) yritystä:
Asfalttikallio Oy
GRK Suomi Oy
Peab Industri Oy
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Kaikki tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun.
Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset.
Voittamassa olevalta Peab Industri Oy:ltä tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ennen päätösesityksen tekemistä. Yrityksen yhteisösakko-ote ja vastuullisen henkilöstön rikosrekisteriotteet tarkastettiin. Lisäksi tarjoajalta pyydettiin selvitys joihinkin poikkeavan alhaisin yksikköhintoihin ja tarkastettiin muut tarjouspyynnössä vaaditut selvitykset. Tarkastuksessa todettiin tarjoajan täyttävän soveltuvuusvaatimukset.
Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti valintaperusteena soveltuvien tarjousten kesken käytetään halvinta vertailusummaa. Laadulliset näkökohdat oli huomioitu tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa. Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaisesti.
Yksikköhintaperusteisen kokonaisurakan yksikköhintaluettelo muodostuu urakoitsijan tarjouksessaan antamien työvaiheiden yksikköhintojen perusteella. Koko urakan vertailusumma muodostuu yksikköhintojen ja tarjouspyynnössä hankintayksikön arvioimien suoritemäärien mukaan lasketusta vertailusummasta. Urakkakilpailun voittajan vertailuhinta on 1 742 959,40 euroa (AVL 8 c §).
Tarjouspyynnön työmäärätiedot perustuvat arvioihin, lopullisesti toteutuvat määrät voivat olla merkittävästikin suurempia tai pienempiä tilaavien hallintokuntien päätöksistä riippuen. Vuoden 2023 alueen 1 urakan tarjouspyynnössä oli hinnoiteltavana kolmen kokoluokan työsuoritukset aiemman kahden kokoluokan sijaan. Aiempien vuosien toteutumatietojen perusteella ja keskihajonta huomioiden, voidaan arvioida että sopimuksen lopullinen toteutunut arvo tulee olemaan enintään 2 650 000 euroa (AVL 8 c). Arvio enimmäishinnasta muodostuu tarjoushinnasta, lisättynä lisä- ja muutostöiden lisähankintamahdollisuuden 15 prosentin varauksesta, viiden edellisen vuoden toteutumasummien keskihajonnasta sekä asiantuntijan pyöristyksestä.
Soveltuvin osin tarkasteltuna urakan hintataso on noussut 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Hintatason nousuun on vaikuttanut maailman poliittinen tilanne ja hankinnassa Kymp-Stara -palvelusopimuksen perusteella noudatettavat kiristyneet ympäristökriteerit.
Toteutuvien päällystystöiden laajuutta on hankinnan tässä vaiheessa vaikea arvioida tarkasti. Staran kaupunkitekniikan rakentamisen ja kaupunkitekniikan ylläpidon osastojen uudelleenpäällystys- ja rakentamistyökohteet perustuvat kaupunkiympäristön toimialan katujen rakentamisen ja kunnossapidon tilauksiin. Työohjelmat elävät, eikä kaikkia rakentamiskohteita, tai niiden toteutumisaikaa, ole vielä selvillä. Rakentamishankkeiden tarjouslaskennat ja tilaukset ovat koko vuoden jatkuvaa toimintaa.
Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.
Tässä vaiheessa näköpiirissä ei ole sellaisia seikkoja, joiden perusteella voitaisiin ennakoida ko. urakan tarpeiden määrällisesti poikkeavan aikaisempien vuosien käytännöstä. Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston tekninen tuki valvoo sopimuksen toteutumista ja raportoi siitä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Vertailusummat ovat kuitenkin aina julkisia. Tässä hankinnassa oli esitetty eräitä tarjouksissa annettuja tietoja liikesalaisuuksiksi liikesalaisuuslain (595/2018) perusteella. Hankintayksikkö rajoittaa liikesalaisuuksiksi esitettyjen yksikköhintatietojen saatavuutta pyydetysti, mutta katsoo että eräät liikesalaisuuksiksi esitetyt tiedot soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimusten täyttymisestä eivät täytä liikesalaisuuden edellytyksiä.
Päätös tullut nähtäväksi 27.03.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +3589 310 39630
Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: +3589 310 39241