Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen arviointikriteerit, opetushallitus

HEL 2022-015307
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 94

Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman muutos

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Päätös

Lukio-, ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti hyväksyä Helsingin aikuislukion toteuttaman aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman muutokset ja täydennykset.

Päätöksen perustelut

Opetushallitus on 12.6.2017 antanut määräyksen aikuisten perusopetuksen valtakunnallisista perusteista, jotka on otettu käyttöön 1.1.2018. Määräyksen mukainen Helsingin aikuislukion aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma on hyväksytty kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisessä jaostossa 19.12.2017.

Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on laadittu perusopetuslain (628/1998) ja -asetuksen (852/1998) sekä valtioneuvoston asetuksen (423/2012) pohjalta. Tavoitteiden ja tuntijaon pohjana on valtioneuvoston asetus (422/2012 ja 135/2017). Tämä perusteasiakirja kattaa aikuisten perusopetuksen kokonaisuudessaan alkuvaiheesta perusopetuksen päättövaiheeseen.

Opetushallitus on 16.12.2022 antanut muutosmääräyksen Muutosmääräys / Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen arviointikriteerit (määräys OPH-5097-2022), jolla muutetaan ja täydennetään Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2017 luvun 8 alalukua 8.4 Oppiaineet aikuisten perusopetuksen alkuvaiheessa

Tämän määräyksen liitteen Aikuisten perusopetuksen arviointikriteerit alkuvaiheen opetuksen päättyessä mukaiset tiedot sisällytetään sellaisinaan Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2017 mukaisesti laadittuihin paikallisiin opetussuunnitelmiin. Arviointikriteerit voidaan ottaa käyttöön 1.1.2023 lähtien ja otetaan käyttöön viimeistään 1.8.2023 alkaen. Aikuisten perusopetuksen järjestäjä ei voi jättää noudattamatta tätä määräystä tai poiketa siitä.

Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen tehtävänä on varmistaa, että opiskelijalla on perustiedot ja -taidot sekä olennaiset opiskelu- ja tiedonhankintataidot, jotta hän pystyy opiskelemaan aikuisten perusopetuksen päättövaiheessa tai muussa koulutuksessa (Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2017). Alkuvaiheen opetuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle tarvittavat valmiudet äidinkielessä ja kirjallisuudessa ja tarpeelliset muut valmiudet perusopetuksen päättövaiheeseen siirtymistä varten sekä edistää opiskelijoiden tasapainoista kehitystä (Perusopetuslaki 628/1998, 46 §).

Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen arviointikriteerien tarkoituksena on yhtenäistää arviointia sekä määritellä se osaamisen taso, jolla on mahdollista ja tarkoituksenmukaista aloittaa aikuisten perusopetuksen päättövaiheen opinnot.

Arviointikriteereitä asetettaessa ei ole muutettu opetussuunnitelman perusteissa jo aikaisemmin määriteltyjä opetuksen tavoitteita. Oppiaineiden tavoitteet ovat samat, ja niitä on yhtä monta kuin aikaisemminkin. Mikäli oppiaineessa on useampia kursseja, osa tavoitteista ja siten arviointikriteereistä voi olla kurssikohtaisia, osa laajempia tavoitteita, jotka otetaan huomioon soveltuvin osin kaikilla kursseilla. Arviointikriteereissä tulee olla tietty abstraktion taso, jotta kriteerit eivät rajoita opetuksen toteuttamista eivätkä opettajan pedagogista vapautta. Opettajalla tulee olla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa opetussuunnitelmaa. Tarkat sisältökuvaukset kriteereissä estäisivät tämän ja saattaisivat toimia myös rajoittavina tekijöinä sille, mitä ja miten opetetaan.

Opetussuunnitelman perusteissa mainitut keskeiset sisältöalueet ja -elementit voivat sisältyä useamman tavoitteen mukaiseen opiskeluun, ja ne toimivat välineinä tavoitteiden saavuttamiseksi. Toisaalta tietyllä näytöllä voidaan arvioida useamman tavoitteen mukaista osaamista.

Oppiaineen kutakin tavoitetta on avattu opettajan näkökulmasta kriteeristötaulukon sarakkeessa Opetuksen tavoite. Sarakkeessa Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet on kuvattu tavoitteen mukaista osaamista opiskelijan näkökulmasta. Opiskelijoiden opintojen aikana saavuttama osaamisen taso vaihtelee; osaamisen vähimmäistaso alkuvaiheen päättyessä on kuvattu sarakkeessa Osaamisen kuvaus hyväksytylle osaamiselle. Kunkin kurssin arviointikriteerit tulee avata opiskelijan ymmärtämällä tavalla.

Arvioinnissa voidaan noudattaa niin sanottua kompensaatioperiaatetta, jonka mukaan yhden tavoitteen osalta osoitettu korkeampi osaaminen voi kompensoida toisessa tavoitteessa osoitettua heikompaa hallintaa. Tavoitteet eivät kuitenkaan ole keskenään yhteismitallisia, joten kategorisesti ei voida sanoa, että korkeampi osaaminen yhden tavoitteen osalta korvaa heikomman osaamisen toisen osalta. Kysymys on kokonaisarvioinnista ja siitä, voidaanko katsoa opiskelijan osoittavan keskimäärin hyväksyttyä osaamista oppiaineen tavoitteiden osalta.

Kunkin opiskelijan suoritettavat opinnot määritellään opiskelijan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa. Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen opinnot eivät kuitenkaan muodosta oppimäärää kuten päättövaiheen opinnot. Näin ollen aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen kaikkien oppiaineiden kaikkia kursseja ei ole välttämätöntä suorittaa (tai niistä osa voi olla hylättyjä), jos opiskelijalla katsotaan olevan riittävät tiedot ja taidot päättövaiheeseen siirtymiseksi, jotta edellä mainittu perusopetuslain 46 §:n mukainen kirjaus toteutuu.

Opiskelijalle voidaan kurssin suoritusmerkinnän lisäksi antaa sanallinen arvio kurssin tavoitteiden saavuttamisesta.

Helsingin aikuislukion opetussuunnitelmaa on päivitetty Opetushallituksen 16.12.2023 antaman muutosmääräyksen mukaisesti siten, että aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen arviointikriteerit ovat liitteenä (LIITE 5) kokonaisuudessaan ja mainintana luvussa 7.7. Arviointi ja todistukset alkuvaiheessa (Helsingin aikuislukion aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma, luku 7.7.).

Päätös tullut nähtäväksi 29.06.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Riikka Merimaa-Jovanovic, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 64636

riikka.merimaa-jovanovic@hel.fi

Päättäjä

Harri Korhonen
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja