Avustuksen myöntäminen, keskushallinto, työvoima ja maahanmuutto, työllisyydenhoidon Helsinki-lisä vuonna 2023, työnantajat

HEL 2023-000020
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 8
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Työllisyydenhoidon Helsinki-lisä yhteisöille vuonna 2023, takaisinperintäpäätös

Tiimipäällikkö, Työnantajille myönnettävät taloudelliset tuet

Päätös

Tiimipäällikkö päätti periä takaisin maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtajan 23.06.2022 § 38 -päätöksellä BADO Nuoriso ry:lle neljästä työllistetystä (hakemukset R121, R122, R123 ja R124) myönnetyt palkan Helsinki-lisät, yhteensä 25 120 euroa (6827 euroa hakemus R121, 6373 euroa hakemus R122, 6293 euroa hakemus R123 ja 5627 euroa hakemus R124). Helsinki-lisät peritään takaisin, koska tehdyn päätöksen jälkeen on käynyt ilmi, etteivät avustuksen myöntämisen edellytykset täyty.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunginhallituksen elinkeinojaosto on 3.2.2020 § 4 päättänyt tukea rahallisesti työnantajia, jotka tarjoavat työtä kaupungin työllisyydenhoidon kohderyhmiin kuuluville helsinkiläisille. Samalla on hyväksytty työnantajan Helsinki-lisän myöntämistä koskevat ehdot.

Helsinki-lisän myöntämisessä noudatetaan lisäksi kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

Palkan Helsinki-lisässä on kyse työllistettävän henkilön palkkauskustannuksiin kohdistuvasta avustuksesta. Ehtona on työ- ja elinkeinotoimiston tai työllisyyden kuntakokeilun työsuhteeseen myöntämä palkkatuki.

Helsingin kaupungin avustusehtojen mukaan avustuksensaajan tulee viipymättä palauttaa virheellisesti, liikaa tai ilmeisen perusteettomasti saamansa avustus. Väärinkäyttötapauksissa kaupunki voi periä maksetun avustuksen takaisin. Avustuksen saaja sitoutuu antamaan tarvittaessa Helsingin kaupungille tarvittavat tiedot sen varmistamiseksi, että avustusta ei ole käytetty ehtojen vastaisesti.

BADO Nuoriso ry:ltä pyydettiin 5.10.2022 selvitystä Helsinki-lisän käytöstä 3.11.2022 mennessä. Selvityspyynnössä, joka lähetettiin sekä salatun sähköpostin kautta että postitse, pyydettiin toimittamaan Helsinki-lisän käytön valvontaa varten selvitys työllistetyille henkilöille maksetuista palkoista sekä palkkakuitit, joista selviää henkilöille maksetut palkat 30.9.2022 saakka. Työnantajaa muistutettiin asiasta 15.11.2022 ja pyydettiin toimittamaan tiedot 29.11.2022 mennessä.

Työnantaja ei toimittanut selvitystä määräaikaan mennessä tai sen jälkeen, salattuihin sähköposteihin on kuitenkin saatu kuittaukset niiden avaamisesta. Puuttuvan selvityksen vuoksi ei voitu varmistua siitä, että myönnetty avustus olisi käytetty asianmukaisesti.

Elinkeinojaoston 3.2.2020 hyväksymät Helsinki-lisän ehdot eivät näin ollen täyty ja avustukset on syytä periä takaisin.

Päätös tullut nähtäväksi 08.02.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Sonja Vuorela, suunnittelija, puhelin: 09 310 36382

sonja.vuorela@hel.fi

Päättäjä

Tomi Meuronen
tiimipäällikkö, Työnantajille myönnettävät taloudelliset tuet

Liitteet (pdf)

2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.