ARA-asuntojen varallisuusrajojen tarkistaminen vuosittain

HEL 2023-000059
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 3
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

ARA-asuntojen varallisuusrajojen tarkistaminen vuosittain

Yksikön päällikkö

Päätös

Asuntopalvelut-yksikön päällikkö päätti, että ARA-vuokra-asuntojen varallisuusrajat tarkistetaan 1.1.2023 alkaen kerran vuodessa.

Päätöksen perustelut

Ara-vuokra-asuntojen asukasvalinnoissa noudatetaan ARA:n suosituksen mukaan laskettuja varallisuusrajoja. Vuokra-asuntoa ei voida tarjota jos asunnonhakijan varallisuus ylittää asetetut rajat. Varallisuutena otetaan huomioon hakuhetkellä oleva varallisuus sekä sellainen varallisuus, josta asunnonhakija on luopunut myymällä tai lahjoittamalla hakemuksen tekemistä edeltäneen vuoden aikana. Ansiotuloja ei lasketa varallisuudeksi.

Helsingillä, Espoolla ja Vantaalla on kullakin omat varallisuusrajansa jotka tarkistetaan vuosittain ja muutetaan mikäli asuntojen hintakehitys sitä edellyttää. Aiemmin tarkistus on Helsingin osalta tehty kaksi kertaa vuodessa, 1.1. & 1.7., Espoossa ja Vantaalla vain kerran vuodessa. Päätöksellä halutaan yhtenäistää käytäntöjä Espoon ja Vantaan kanssa.

Kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusjohtajan päätöksen 8.6.2017 (20§) mukaan asuntopalvelut-yksikön päällikkö vastaa valtion asumisen tukimuotoja koskevien säännösten mukaan kunnalle kuuluvista tehtävistä ja muista kaupungin asuntohallintoon kuuluvista tehtävistä.

Päätös tullut nähtäväksi 24.01.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Janne Mäki, Suunnittelija, puhelin: 09 310 20744

janne.maki@hel.fi

Päättäjä

Kati Hytönen
yksikön päällikkö