Poikkeaminen, Etu-Töölö, Hiekkarannantie 16, Vesiurheilukeskus Laguuni
Etu-Töölö, Hiekkarannantie 16, poikkeamishakemus
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä 13. kaupunginosassa (Etu-Töölö) osoitteessa Hiekkarannantie 16 ja ranta- ja vesialueen kiinteistöillä 91-13-9909-100, 91-13-9903-100, 91-13-9901-100, 91-432-5-2 ja 91-20-9909-100 sijaitsevia liitteessä 4 esitettyjä vuokra-alueita koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavoista nro 11073 ja 8246 seuraavasti:
- Rakennuspaikalle voidaan sijoittaa asemakaavassa sallitun yleisen saunan lisäksi myös liitteenä 1 olevassa suunnitelmassa esitettyyn sauna-, ravintola- ja vesiurheilutoimintaa yhdistävään kokonaisuuteen liittyviä keittiö-, ravintolasali-, toimisto-, myynti-, wc, suihku-, pukeutumis-, jäte-, varasto-, huolto-, teknisiä ja muita tiloja. Tämän rakennuskokonaisuuden yhteenlaskettu kerrosala saa olla 265 k-m² asemakaavassa yleiselle saunalle osoitetun rakennusoikeuden 150 k-m² sijaan. Rakennusoikeuden ylitys on yhteensä 115 k-m².
- yleisen saunan rakennusalan rajasta liitteenä olevan suunnitelman mukaisesti siten, että saunaan, ravintolaan ja vesiurheiluun liittyvät, yhtenäisen arkkitehtonisen kokonaisuuden muodostavat rakennukset ja rakennelmat sijoittuvat osittain asemakaavassa yleiselle saunalle osoitetun rakennusalan rajan ulkopuolelle uimaranta-alueella.
- Esitettyyn kokonaisuuteen liittyvien uudisrakennusten kattoja ei tarvitse rakentaa loivina pulpettikattoina, vaan ne voidaan toteuttaa liitteenä olevan suunnitelman mukaisilla kattomuodoilla.
- terassin rakennusalan rajasta liitteenä olevan suunnitelman mukaisesti siten, että terassi sijoittuu osin sille asemakaavassa osoitetun alueen osan ulkopuolelle uimaranta- ja vesialueilla.
- uimalaiturin rakennusalan rajasta liitteenä olevan suunnitelman mukaisesti siten, että laiturin suunta sopeutuu suunniteltujen rakennusten koordinaatistoon, ja sijoittuu osin sille asemakaavassa osoitetun alueen osan ulkopuolelle.
- Uimaranta-alueeksi kaavoitetulle luodolle voidaan rakentaa terasseja ja vähäisiä huolto- ja varastorakennuksia liitteenä olevan suunnitelman mukaisesti.
- Määräyksestä säilyttää luodon rantaviiva luonnonmukaisena poiketaan liitteenä olevan suunnitelman mukaisten kevyiden terassi- ja laiturirakenteiden osalta.
- Määräyksestä sijoittaa jätehuollon laitteet rakennusrungon sisään tai maahan upotettaviin jätesäiliöihin poiketaan siten, että jätehuollon laitteet sijoittuvat kokonaisuuteen liittyvään jätekatokseen liitteenä olevan suunnitelman mukaisesti.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:
- Rantaan sijoittuvat laituri- ja terassirakenteet tulee toteuttaa siten, että ranta voidaan tarvittaessa palauttaa luonnontilaiseksi.
- Huoltoreitin rakentaminen ei saa johtaa täysikasvuisten puiden kaatamiseen.
- Mainoslaitteita ei saa sijoittaa siten, että ne näkyvät vesialueelle.
- Vesialueille sijoittuvat vesiurheilutoiminnan vaatimat rakenteet ovat väritykseltään hillittyjä ja sovitettu maisemaan.
- Jäteastiat tulee suojata siten, ettei ratkaisusta aiheudu haittoja ympäristöön.
- Voimansiirtoalueelle ei saa sijoittaa vesiurheilutoimintaan tarkoitetun köysiradan rakenteita.
- Ennen rakennusluvan myöntämistä hankkeen tulee esittää tulvariskien hallintaan vaadittavat toimenpiteet ja tekniset ratkaisut.
- Työntekijöiden ja asiakkaiden käyttöön tulee toteuttaa suunnitelmissa esitetty määrä (28 kpl) helposti saavutettavaa, runkolukituksen mahdollistavaa pyöräpysäköintipaikkaa.
- Välinevuokrausta harjoitettaessa tulee huolehtia, ettei aiheuteta haittaa Hietaniemenkarin linnustolle, ja että riittävä turvaetäisyys Hietaniemenkareihin säilyy erityisesti pesimäaikana.
Maksu
3 346,50 euroa
Hakija
Vesiurheilukeskus Laguuni
Rakennuspaikka
13. kaupunginosassa (Etu-Töölö) kiinteistöillä 91-13-9909-100, 91-13-9903-100, 91-13-9901-100, 91-432-5-2 ja 91-20-9909-100 osoitteessa Hiekkarannantie 16 sijaitsevat vuokra-alueet (liite 4).
Hakemus
Hakija hakee lupaa 265 k-m²:n sauna-, ravintola- ja vesiurheilutoimintaa yhdistävän rakennuskokonaisuuden rakentamiseen poiketen voimassa olevista asemakaavoista nro 11073 ja 8246 siten, että rakentamisen määrä ylittää asemakaavassa sallitun yleiselle saunalle varatun rakennusoikeuden 115 k-m²:llä ja sijoittuu osittain asemakaavassa julkiselle saunalle määritellyn rakennusalan ulkopuolelle jakautuen yhden laajemman rakennusmassan sijasta useampaan pienempään rakennukseen ja rakennelmaan. Hakija hakee lupaa sijoittaa yleiselle saunalle osoitetulle rakennuspaikalle saunan lisäksi sauna-, ravintola- ja vesiurheilutoimintaa yhdistävään kokonaisuuteen liittyvät keittiö-, ravintolasali-, toimisto-, myynti-, wc-, suihku-, pukeutumis-, jäte-, varasto- ja muut huoltotilat. Hakija hakee myös lupaa rakentaa talousrakennuksia, terasseja ja laitureita asemakaavassa uimaranta-, puisto- ja vesialueiksi määritellyille alueille sekä asemakaavassa määritellylle voimansiirtoalueelle. Hakija hakee lupaa rakentaa rakennukset ja rakenteet yhtenäisen ja laadukkaan arkkitehtonisen kokonaisuuden muodostaen, liitteenä olevan suunnitelman mukaisilla, ylöspäin kapenevilla, tasahuippuisilla pyramidimallisilla aumakatoilla poiketen asemakaavan nro 11073 määräyksestä rakentaa uudisrakennuksille loivat pulpettikatot. Hakija hakee lupaa sijoittaa jätehuollon laitteet kokonaisuuteen liittyvään jätekatokseen liitteenä olevan suunnitelman mukaisesti.
Hakija perustelee hakemustaan sillä, että muodostuva kokonaisuus edistää vuonna 2005 voimaan tulleen asemakaavan 11073 toteutumista kaavassa mahdollistetun saunan ja siihen liittyvän uimapaikan osalta. Hankkeen ehdottama kokonaisuus on toiminnallisesti ja kaupallisesti asemakaavassa esitettyä ratkaisua toteuttamiskelpoisempi ja monipuolisempi. Ravintolatoiminta täydentää asemakaavassa esitettyä yleistä saunaa ja tukee paikalla jo nykyisin harjoitettavan vesiurheilutoiminnan laajentamista rikastaen ja tukien Hietaniemen alueen virkistystoiminnallista kokonaisuutta. Hakija perustelee poikkeamista myös kaupunkikuvallisesti ja arkkitehtonisesti asemakaavan ratkaisua laadukkaammalla ja arvoympäristöön hienovaraisesti sovitetulla ja esteetöntä ympäristöä edistävällä kokonaisratkaisulla.
Säännökset, joista poiketaan
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.
Lähtötiedot
Rakennuspaikka sijaitsee ranta- ja vesialueen vuokra-alueella, jolla on voimassa 12.2.2003 hyväksytty asemakaava nro 11073 ja 26.6.1980 vahvistettu asemakaava nro 8246. Asemakaavan 11073 mukaan uimaranta-alueelle (VV) sijaitsevalle rakennuspaikalle saa sijoittaa 150 k-m² laajuisen yleisen saunan, joka saa koostua kahdesta erillisestä saunasta. Saunan yhteyteen asemakaava 11073 sallii terassin ja liikuntaesteisille sopivan uimalaiturin rakentamisen. Muilta osin rakennuspaikka on asemakaavoissa määritelty uimaranta- ja vesialueeksi. Uimaranta-alueeksi merkityn luodon rantaviiva on asemakaavassa 8246 määrätty säilytettävän luonnonmukaisena. Asemakaavan 11073 alueella uudisrakennusten katot määrätään rakennettaviksi loivina pulpettikattoina. Asemakaava määrää jätehuollon laitteet sijoitettaviksi rakennusrungon sisään tai maahan upotettaviin säiliöihin.
Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu virkistys- ja viheralueeksi, jota kehitetään merkittävänä virkistys-, ulkoilu-, liikunta-, luonto- ja kulttuurialueena, ja joka kytkeytyy seudulliseen viherverkostoon ja merelliseen virkistysvyöhykkeeseen. Yleiskaavan mukaan suunnittelussa tulee turvata kulttuurihistoriallisten ja maisemallisten arvojen säilyminen sekä ottaa huomioon ja turvata luonnon monimuotoisuuden, ekosysteemipalvelujen kehittämisen, luonnonsuojelun ja ekologisen verkoston sekä metsäverkoston kannalta tärkeät alueet.
Rakennuspaikan läheisyydessä on vireillä Länsiväylän ympäristön osayleiskaava, jonka tarkastelualue ulottuu Lapinlahden vesialueelle. Osayleiskaavan alustavissa skenaarioissa rakentamista ei ole ulotettu liitteenä olevan suunnitelman alueelle, eikä suunnitelma ei ole ristiriidassa osayleiskaavan tavoitteiden kanssa.
Rakennuspaikan vieressä sijaitsee Hietaniemen hautausmaa, joka on Museoviraston inventoinnissa (RKY 2009) sisällytetty valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon. Vesialueen toisella puolella rakennuspaikasta katsoen sijaitsee Lapinlahden sairaala-alue, joka on myös Museoviraston inventoinnissa (RKY 2009) sisällytetty valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon.
Nykytilanteessa rakennuspaikka on rakentamatonta ranta-aluetta. Suurimmalta osin vesiraja on ruovikkoa. Rakennuspaikalla on alueen länsireunan luodolla avokalliota. Rakennuspaikan länsireunaa kulkee Salmisaari–Meilahti–Pitäjänmäki 2 x 110 kV voimajohto sekä voimalinjan siniset pylväät, niin kutsutut Antin askeleet. Rakennuspaikan itäinen reuna rajautuu pysäköintikenttään ja sen pohjoisreunalla on maisemallisesti tärkeää elinvoimaista puustoa. Hietaniemen hautausmaa sijaitsee rakennuspaikan itäpuolella ja erottuu alueesta korkealla muurilla. Vesialueella harjoitetaan nykyisin vesiurheilutoimintaa, jota operoidaan Hietaniemen ja Ourit-saaren välisellä luodolla sijaitsevilta laitureilta. Luodon ja Ourit-saaren ranta-alueet ovat nykytilanteessa jäsentymättömiä ja epäsiistejä. Rakennuspaikalta etelään levittäytyvä Lapinlahden vesialue muodostaa laajan maisemallisen kokonaisuuden ja rakennuspaikka on erittäin näkyvä Salmisaaresta, Lapinlahden sairaala-alueelta, Birger Käcklundin raitilta ja Länsiväylältä. Suunnittelualueen läheisyydessä sijaitsee kaksi tärkeäksi luokiteltua lintualuetta: Hietaniemen luterilainen hautausmaa sekä Hietaniemenkari.
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (5.6.2024). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, sillä asemakaavasta poikkeamisella ei ole poikkeamisten laatu huomioiden merkittäviä vaikutuksia laajemmalle alueelle.
Muistutukset
Muistutuksia saatiin 3 kpl.
Seurakuntayhtymä ei puolla hanketta, sillä se katsoo vesiurheilu- ja ravintolatoiminnan sopimattomiksi hautausmaan läheisyyteen.
Pro Hietaniemi ry ei puolla hanketta. Se katsoo vesiurheilu- ja ravintolatoiminnan olevan sopimattomia hautausmaan läheisyyteen ja arvokkaalle ranta-alueelle. Pro Hietaniemi ry. esitti huolen siitä, että esitetyt poikkeamat ovat liian merkittäviä käsiteltäväksi poikkeamisena, ja vaatii asemakaavan päivittämistä.
Talviuimarienkerho ry (TUK) ei vastusta hanketta, mutta vaatii uusien toimintojen järjestämistä siten, ettei kasvava ihmismäärä vaikeuta Ourit-saarelle vievän tien käyttöä, ja että uusi toimija huolehtii alueen siisteydestä ja jätehuollosta. Lisäksi TUK toivoi viereisellä saarella sijaitsevan tonttinsa raja-aidan uusimista, jotta hanke ei aiheuttaisi kävijöiden ohjautumista Ourit-saaren puolelle.
Viranomaislausunnot
Hakemuksesta on pyydetty lausunto Helen Sähköverkolta, joka toteaa lausunnossaan, että johtoaukealle voidaan sijoittaa suunnitelmissa oleva avonainen varasto ja käyttöoikeusrajoitusalueelle muut esitetyt rakenteet huomioiden lausunnossa esitetyt ehdot. Suunnitelmissa merelle tulevan kaapeliradan kaikki osat tulee sijaita suunnitelmien mukaisesti käyttöoikeusrajoitusalueen ulkopuolella. Uuden jakelumuuntamon tarve ratkaistaan jatkosuunnittelussa.
Suunnitelmasta on käyty erillinen neuvottelu ELY-keskuksen kanssa 5.10.2023. ELY-keskus ei neuvottelun pohjalta nähnyt tarpeelliseksi antaa poikkeamisesta erillistä lausuntoa.
Kaupunginmuseon mielestä rakennusten asemakaavassa määrätystä poikkeava kattomuoto ei sopisi ympäristöön, ja terassien, laitureiden ja kulkuväylien määrää tulisi vähentää. Kaupunginmuseo katsoo, että hankkeen esittämät poikkeamiset olisivat laajoja, ja ehdottaa, että hanketta kehitettäisiin voimassa olevan asemakaavan mukaisesti pienimuotoisempana saunana, tai muutokset käsiteltäisiin asemakaavan muutoksella poikkeamispäätöksen sijaan.
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän lausunnossa ei ole huomautettavaa, mutta kuntayhtymä muistuttaa hanketta siitä, että lähimmät liitospaikat yleiseen jätevesiviemäriin ovat lähes kilometrin päässä.
Muissa lausunnoissa ei ollut huomautettavaa.
Hakijan vastine
Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista.
Hakija ilmoittaa vastineessaan, että Hietaniemen uimarannan alue on ollut virkistyskäytössä hautausmaan läheisyydestä huolimatta jo 1930-luvulta alkaen, ja alueella järjestetään mm. musiikkifestivaaleja. Monipuolinen sauna-, ravintola- ja vesiurheilutoimintaa yhdistävä kokonaisuus tukee alueen virkistystoimintaa, ottaen samalla huomioon herkän arvoympäristön kaupunkikuvan ja maisemalliset arvot.
Matalat rakennukset jäävät mäen päälle kivimuurin taakse jäävän Hietaniemen arvokkaan hautausmaaympäristön alapuolelle, ja kahvila- ja saunarakennuksen pienen mittakaavan vuoksi kasvillisuus ja puusto korostuvat maisemassa. Suunnitelma edusti Suomea Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa esimerkkinä kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen, herkkään merimaisemaan rakentamisesta luonnonmukaisilla materiaaleilla. Rakennettavat laiturit ja terassit tarjoavat Helsingin kaupungin merellisen strategian mukaisesti esteettömän pääsyn nykyisin vaikeakulkuiseen rantaan erilaisille käyttäjäryhmille.
Hankkeen kohteena olevalla vesialueella harrastetaan jo nykyisin vesiurheilua. Hanke arvioi suunniteltujen nykyisen kaapeliradan laajennusten vähentävän moottorivenevetoisesta vesiurheilusta nykyisin aiheutuvaa melua alueella. Vesiurheilutoimintaan liittyvät muutokset eivät vaadi mitään maisemaa pysyvästi muuttavaa rakennustyötä, kuten laajoja ruoppauksia. Kelluvat rakenteet ja vesiradan pylonit toteutetaan kevyesti ja maisemaan sovitetusti. Ranta-alueelle tulevat laiturit ja terassit rakennetaan siten, että ranta on mahdollista palauttaa luonnontilaiseksi. Vesiurheilutoiminta järjestetään siten, että se sovitetaan maisemaan nykyistä tilannetta paremmin.
Hanke tähdentää, että esitetyn kaltaisella poikkeamisella
- edistetään asemakaavan toteuttamista (vuonna 2005 voimaan tulleessa asemakaavassa oleva sauna uintimahdollisuudella on jäänyt toteuttamatta, nyt pyritään löytämään toteuttamiskelpoisempi ratkaisu)
- luodaan arkkitehtonisesti korkeatasoinen ratkaisu, joka eheyttää ja rikastuttaa kaupunkikuvaa
- luodaan toiminnallisesti eheä ja monipuolinen kokonaisuus, joka rikastaa ja tukee alueen virkistystoimintaa
- edistetään esteetöntä ympäristöä.
Perustelut
Yleistä saunaa, pienimuotoista ravintolatoimintaa ja vesiurheilua yhdistävä hanke lisää ranta-alueen palveluiden monipuolisuutta ja alueen elinvoimaa. Suunnitelma on huolellisesti sovitettu ympäristöönsä voimassa olevan asemakaavan 11073 rakennusalojen massoittelua hienovaraisemmin. Ratkaisu tukee asemakaavan tavoitteita palvelutason parantamisesta ja virkistystoiminnan lisäämisestä, sekä kaupungin strategisia tavoitteita merellisistä palveluista ja elämyksellisyydestä. Ratkaisulla ei ole asemakaavan mukaiseen rakentamiseen verrattuna merkittäviä vaikutuksia maisemaan tai alueen käyttöön. Hanke voidaan toteuttaa, sillä suunnitelma on asemakaavan tavoitteiden ja kaupungin strategisten tavoitteiden mukainen.
Rakennusoikeus ja toiminnot
Asemakaavan 11073 tavoitteena on ollut tukea ja kehittää rannan monipuolista käyttöä uimarantana ja ulkoilu-, urheilu- ja virkistysalueena, ja parantaa suositun uimarannan ympärivuotista palvelutasoa ja lisätä alueen liikunta- ja virkistysmahdollisuuksia. Erityisesti runsaampia kahvilapalveluja, rantasaunaa ja talviuintipaikkaa asemakaavan selostus kertoo toivotun alueelle jo pidemmän aikaa. Yleistä saunaa, pienimuotoista ravintolatoimintaa ja vesiurheilutoimintaa yhdistävä asemakaavaratkaisua monipuolisempi toiminnallisuus on siis asemakaavan tavoitteiden mukainen. Monipuolisempi kokonaisuus on myös liiketaloudellisesti toteutuskelpoisempi, kuin yksittäinen saunarakennus. Jotta esitetyt toiminnot saadaan järjestettyä alueella, vaatii hanke 115 k-m2 rakennusoikeuden ylityksen.
Muistutuksissa epäiltiin ravintolatoiminnan sopivuutta hautausmaan läheisyyteen. Pienimuotoisen, pääasiassa saunan ja vesiurheilutoimintojen käyttäjiä palvelevan ravintolatilan rakentaminen yleisen saunan yhteyteen ei aiheuta häiriötä hautausmaalle, eikä muuta alueen luonnetta. Uusi kokonaisuus jää myös maastonmuotojen vuoksi huomattavasti (n. 10 m) Hietaniemen hautausmaan tason alapuolelle, mikä piilottaa hankkeen rakennukset ja rakenteet esimerkiksi hautausmaan Sankariaukiolta katsottuna, ja vaimentaa hankkeen suunnalta kuuluvien äänten voimakkuutta. Pienimuotoista ravintolatoimintaa sisältävä saunakokonaisuus tulee sijaitsemaan kauempana hautausmaasta, kuin alueella jo nykyisin toimiva kahvila. Asemakaavaa 11073 laadittaessa ympärivuotisen kahvilan arvioitiin sopivan hautausmaan läheisyyteen, ja sen nähtiin voivan palvella muistotilaisuuksien järjestämistä. Virkistysalueeksi profiloituneella hautausmaan viereisellä ranta-alueella järjestetään monenlaisia äänekkäitä tapahtumia, jotka on jo pitkään hyväksytty osaksi alueen luonnetta, eikä nyt mahdollistettava hanke tuo tähän merkittävää muutosta. Tapahtumien ulkopuolellakaan ranta-alue ei ole hiljainen, vaan sinne kantautuu viereisen Länsiväylän liikennemelua.
Vesiurheilu
Muistutuksissa kyseenalaistettiin myös vesiurheilun sopivuus hautausmaan läheisyyteen. Vesiurheilutoimintaa kuitenkin harjoitetaan alueella jo nykyisin asemakaavan sitä estämättä, joten poikkeamispäätöksellä ei vaikuteta vesiurheilutoiminnon sijoittumiseen alueella, vaan vesiurheilu alueella olisi mahdollista jatkossakin myös ilman poikkeamispäätöstä. Rakennettavassa kokonaisuudessa sidotaan kuitenkin alueen nykyiset ja kehittyvät vesiurheilutoiminnot yhtenäiseen ja arkkitehtonisesti laadukkaaseen kokonaisuuteen yleisen saunan ja pienimuotoisen ravintolatoiminnan kanssa. Hanke laajentaa nykyistä kaapelirataa Olympiakomitean huippu-urheilukriteerien mukaisesti mahdollistaen asemakaavan tavoitteiden mukaisesti alueelle entistä monipuolisempaa harrastustoimintaa. Radan toteuttaminen vaatii 3 uutta pylonia kahden olemassa olevan lisäksi. Suunniteltu uusi kaapeliratkaisu vähentää moottorivenevetoisesta vesiurheilusta aiheutuvaa melua ja saasteita alueella. Nykyiseen kaapelirataan esitetyille muutoksille ei ole asemakaavan puitteissa estettä, ja ne voidaan toteuttaa tästä poikkeamispäätöksestä riippumatta. Liitteenä olevan suunnitelman mukaisen toteutuksen kautta rannoille nykyisin epämääräisesti levittäytyvät vesiurheilutoiminnat saadaan sidottua osaksi kaupunkikuvallisesti eheämpää kokonaisuutta. Poikkeamisen ehdoilla mainoslaitteiden näkymättömyydestä maisemassa ja vesiurheilutoiminnan vaatimien rakenteiden hillitystä ja maisemaan sovitetusta ulkonäöstä vaalitaan arvokasta maisema-aluetta ja torjutaan näistä aiheutuvaa maisemallista häiriötä. Ehto vesiurheilutoimintaan tarkoitetun köysiradan sijoittamisesta kokonaisuudessaan voimansiirtoalueen ulkopuolelle perustuu Helen Sähköverkon lausuntoon.
Arkkitehtuuri
Suunnitelman arkkitehtonisen kokonaisratkaisun massoittelu jakautuu pieniin, osin erillisiin rakennuksiin ja katoksiin, joiden kattomuodot ovat yhtenäisiä, ylöspäin kapenevia, tasahuippuisia pyramidimallisia aumakattoja. Perusteluna asemakaavan mukaisesta kattomuodosta ja rakennusaloista poikkeamiselle on kaupunkikuvallisesti asemakaavan ratkaisua tarkemmin tutkittu, arkkitehtonisesti laadukas ja hienovaraisesti paikkaan sovitettu ratkaisu, joka huomioi yleistä saunaa, pienimuotoista ravintolatoimintaa ja vesiurheilutoimintaa yhdistävän toiminnallisen kokonaisuuden.
Asemakaavassa uudisrakennusten ja rakennelmien suunnittelun osalta pyritty paviljonkimaiseen keveyteen sekä toimintojen ja aikakausien mukaan vaihtelevaan puurakentamiseen. Selostuksen mukaan Seurasaaresta Hietarantaan ulottuvalle rantavyöhykkeelle on luonteenomaista polveileva rantaviiva ja puistomaiseen ympäristöön vapaasti sijoitellut eri aikoihin rakennetut paviljonkimaiset rakennukset, joiden julkisivumateriaalina on useimmiten käytetty puuta. Alueelle on ominaista, että rannalla eri toiminnot ja niiden mukainen rakentaminen ja rantamaisema vaihtelevat mielenkiintoisella tavalla, ja osa rakennuksista on sijoitettu hyvin lähelle rantaviivaa, osittain jopa veden päälle. Selostuksen mukaan “Ranta-alueella on ollut historiansa aikana erilaisia vaiheita - muuttumattomuus ei ole ollut alueen historiallinen ominaispiirre”. Selostuksen mukaan uusi rakentaminen tulee muuttamaan alueen kaupunkikuvaa, ja uudisrakentaminen tulee kaavaratkaisussa osallistumaan aiempaa aktiivisemmin rannan toimintaan ja on aiempaa voimakkaammin esillä rantamaisemassa. Uusien rakennusten sovittamiseksi kaupunkikuvaan asemakaavan tavoitteena on ollut puuston siluettia matalampi koko, yleinen pienipiirteisyys ja muodon keveys. Asemakaavan tavoitteena on, että uudet rakennukset “tuovat mukanaan oman aikansa kerrostuman ranta-alueelle ja ovat jonakin päivänä yhtä luonteenomainen ja itsestään selvä osa alueen identiteettiä kuin vanhemmat esikuvansa”.
Useampaan pienempään rakennusmassaan pilkottu kokonaisuus tukee asemakaavan tavoitteita uudisrakentamisen suunnittelusta hahmottuen pienipiirteisenä puurakentamisena ja kevyenä sommitelmana maisemassa, jääden maisemassa selvästi puuston muodostaman siluetin alapuolelle. Asemakaavasta poikkeavat ylöspäin kapenevat kattomuodot keventävät kokonaisuutta ja luovat hienovaraisesti merelliseen maisemaan sovitetun, kylämäisen ja viihtyisän kokonaisuuden. Asemakaavasta poikkeava kattomuoto on olennainen osa laadukkaan suunnitelman kokonaisarkkitehtuuria, ja sitoo uudet rakennukset selkeämmin omaan rakentamisaikakauteensa. Rakennukset tuovat rantaan omaleimaisen uuden kerrostumansa rikastuttaen alueen kaupunkikuvaa.
Laiturit ja terassit
Kokonaisuuteen kuuluvat terassi- ja laiturirakenteet sijoittuvat osittain asemakaavan 8246 alueella sijaitsevan luodon rannoille. Asemakaava määrää säilyttämään luodon rantaviivan luonnonmukaisena. Lisäksi terassialueet ja laiturit sijoittuvat niille asemakaavassa 11073 osoitettujen alueiden ulkopuolille uimaranta- ja vesialueilla. Laituri- ja terassirakenteiden määrä on myös asemakaavan rajauksia laajempia.
Asemakaavan määräyksistä poikkeavat, liitteenä olevan suunnitelman mukaiset ranta-alueelle sijoittuvat kevyet terassi- ja laiturirakenteet sallitaan, sillä ne muodostavat yhdessä katosten ja rakennusten kanssa arkkitehtonisesti yhtenäisen ja maisemahäiriöitä vähentävän kokonaisuuden sekä parantavat paikan ja uusien toimintojen esteettömyyttä. Poikkeamisen ehtona on, että rantaan sijoittuvat laiturirakenteet toteutetaan siten, että ranta voidaan tarvittaessa palauttaa luonnonmukaiseen tilaan.
Jätehuolto
Asemakaavan 11073 määräyksestä sijoittaa jätehuollon laitteet rakennusrungon sisään tai maahan upotettaviin jätesäiliöihin poiketaan siten, että jätehuollon laitteet sijoitetaan kokonaisuuteen liittyvään jätekatokseen. Rakennusrunkoon sijoitettuna jätehuollon vaatimat tilat muodostaisivat isomman massan, mikä olisi ristiriidassa suunnitelman paviljonkimaisen keveyden kanssa. Jäteastioiden sijoittaminen jätekatokseen on sallittu sillä ehdolla, että jäteastiat suojataan huolellisesti ilkivallalta ja eläimiltä, eikä jätehuollosta aiheudu haittaa ympäristölle tai alueen muille käyttäjille.
Lintualueet
Suunnittelualueen läheisyydessä sijaitsee kaksi tärkeäksi luokiteltua lintualuetta: Hietaniemenkarit (luodon etäisyys suunnitellusta viisikulmion muotoisesta vesiurheilualueesta n. 145 m) ja Hietaniemen luterilainen hautausmaa (etäisyys suunnitellusta vesiurheilualueesta lyhimmillään pohjoisessa vain 3 m ja kaakossa 12 m). Saunan rakennuspaikka sijoittuu Hietaniemen hautausmaan lintualueelle. Saunan rakentamispaikan sijainnilla laajan arvokkaan lintualueen reunaosassa on maalinnustoon vain vähäinen vaikutus.
Hietaniemenkarit (nykyisin maantäytön jäljiltä yhtenäinen luoto) on ehdolla luonnonsuojelualueeksi arvokkaan pesimälinnustonsa vuoksi luonnonsuojeluohjelman luonnoksessa, jonka käsittely alkoi kaupunkiympäristölautakunnassa 14.1.2025. Sille on tavoitteena pesimäaikainen rauhoitus, jossa kielletään maihinnousu ja lähestyminen vesitse noin 20–50 metriä lähemmäksi saarta 1.4.–15.8. välisenä aikana. Etäisyys vesiurheilualueesta tulevan suojelualueen pesimäsaarelle on n. 145 m.
Hautausmaan puissa ja istutuksissa pesivä maalinnusto ei todennäköisesti reagoi voimakkaasti vesiurheilutoimintaan, vaikka se sijoittuu osin hyvin lähelle hautausmaata. Vesi- ja rantalinnusto on herkempää visuaalisille häiriöille, mutta säännöllisesti toistuva vähämeluinen häiriö pienimmillään n. 145 metrin päässä itse pesimäsaaresta ei häiritse sitä merkittävästi.
Esitetyn mukainen rakentaminen ei Helsingin kaupungin ympäristöpalvelujen arvion mukaan aiheuta haittaa lintualueille. Poikkeamisen ehtona on, että varsinaisessa toiminnassa, johon liittyy välinevuokrausta, tulee ottaa huomioon, ettei Hietaniemenkarin läheisyydessä aiheuteta linnustolle haittaa erityisesti pesimäaikana, ja riittävä turvaetäisyys Hietaniemenkareihin säilyy.
Tulvariskien hallinta
Ennen rakennusluvan myöntämistä hankkeen tulee esittää tulvariskien hallintaan vaadittavat toimenpiteet ja tekniset ratkaisut. Tulvakorkeus alueella on n. 2,92 m. Vuonna 2024 julkaistussa Helsingin kaupungin ohjeessa turvallisten rakentamiskorkeuksien soveltamiseksi Helsingin merenrannoilla todetaan, että ”tulvakorkeus arvioidaan saavutettavan vuoteen 2200 mennessä enintään kerran”. Vuoden 2024 arvio turvallisesta rakentamiskorkeudesta, joka huomioi myös aaltoilun, on viereisen Birger Käcklundin raitin kohdalla vuodelle 2050 n. 2,92 m ja vuodelle 2100 n. 3,58 m. Turvallisen rakentamiskorkeuden laskennassa on käytetty oletuksena jyrkästi nousevaa rantamuuria. Loivasti nousevalla rannalla turvallinen rakentamiskorkeus on matalammalla. Saunarakennuksen osittainen sijoittuminen turvallisen rakennuskorkeuden alapuolelle perustuu ratkaisuun, jossa pyörätuolilla pääsee esteettömästi suoraan saunan lauteille. Lisäksi etelään madaltuvasta saunasta avautuu saunojille näkymä vesialueelle. Tulvariskiltä suojautuminen rakenteellisilla ratkaisuilla on mahdollista, ja se tulee osoittaa ennen rakennusluvan myöntämistä.
Liikenneratkaisut
Suunnitelmassa on esitetty huoltoreitin järjestäminen rakennuspaikan pohjoispuoliselta asemakaavan mukaiselta huoltoreitiltä. Vaihtoehtoisesti huoltoajon voi järjestää rakennuspaikan itäpuolella sijaitsevan LP-alueen kautta. Ratkaisusta riippumatta poikkeamispäätöksen ehdoksi on asetettu, että huoltoreitin rakentaminen ei saa johtaa täysikasvuisten puiden kaatamiseen. Ehdolla vaalitaan Hiekkarannantien varren mäntyvoittoista maisemallisesti arvokasta puustoa.
Asiakkaiden ja työntekijöiden käyttöön tulee toteuttaa suunnitelmissa esitetty määrä (28 kpl) helposti saavutettavaa, runkolukituksen mahdollistavaa pyöräpysäköintipaikkaa. Ehdossa, on sovellettu kaupunkiympäristölautakunnan vuonna 2017 hyväksymää laskentaohjetta työpaikka-alueiden pysäköintipaikkamäärille. Autoille ei tarvitse varata pysäköintipaikkoja vuokra-alueelta.
Yhteenveto
Poikkeamisen erityinen syy on asemakaavassa esitetyn saunan ja uimapaikan toteutuminen, alueen tarkoituksenmukainen virkistysaluetta tukeva käyttö, kaupunkikuvan rikastuttaminen, arkkitehtonisesti asemakaavaa korkeatasoisempi kokonaisratkaisu, alueelle tarpeellisen palvelutason parantaminen, esteettömän ympäristön edistäminen ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten edistäminen.
Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Sovelletut oikeusohjeet
Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet
Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristölautakunta 04.03.2025 § 112
Päätös tullut nähtäväksi 14.03.2025
Valitusosoitus
Pöytäkirjan 125 § (Poikkeamispäätöksestä).
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
- viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 125 § (Maksun osalta).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Santeri Nuotio, arkkitehti, puhelin: 09 310 76696