Katusuunnitelma, Valkkusuonkuja, Vuosaari

HEL 2023-000199
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Valkkusuonkuja, katusuunnitelma, Vuosaari

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Valkkusuonkujan katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 29961/2.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Valkkusuonkuja on viisi vuotta sitten rakennettu päättyvä tonttikatu, jolla ei ole jalkakäytävää. Kadun liikennemäärät ovat olleet hyvin vähäisiä ja se on ollut kadun asukkaiden ajoneuvoliikennettä.

Asemakaavan 12671 kaavaratkaisun myötä Valkkusuonkujan itäpuolelle tunnistettiin tarve jalkakäytävälle asuinrakentamisen tehostamisen myötä. Tämän mahdollistamiseksi katualuetta on levennetty asemakaavassa vähäisessä määrin asuinkerrostalojen tontille päin. Katua levennettiin vain jalkakäytävän sovittamiseksi, jotta tontit jäisivät mahdollisimman laajoiksi. Siten tälle tonttikadulle ei osoitettu asemakaavassa erillistä tilaa katuvihreälle. Katusuunnitelma on asemakaavan liitteenä olleen liikennesuunnitelman nro 7159 mukainen.

Katusuunnitelmassa esitetyn ratkaisun tavoitteena on varmistaa turvallinen jalankulun reitti kadun varren tehostuvan maankäytön kanssa.

Suunnitelma

Valkkusuonkuja, katusuunnitelman piirustus nro 29961/2 (liite 2)

Kadun ajoradan leveys pysyy ennallaan 4,5 metrisenä ja kadun varressa säilyy neljä syvennyksessä olevaa pysäköintipaikkaa, jotka ovat edelleen tarpeen palvelemaan täydentyvän alueen vierailuliikennettä. Uutena asiana kadulle toteutetaan jalkakäytävä, jonka leveys vaihtelee 2,3 - 2,4 metrin välillä. Jalkakäytävä on mitoitettu esteettömyyden ja talvikunnossapidon tarpeisiin. Jalkakäytävä päättyy kadun kääntöpaikalle, josta jalankulkijat voivat jatkaa edelleen Valkkusuonmetsän puistoalueelle.

Jalkakäytävän rakentamisella saadaan jalankulkijoille turvallinen tila katutilassa.

Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 29961/2 (liite 1).

Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakas-palvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 9. - 22.11.2022 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä ja kaupungin verkkosivuilla. Lisäksi tiedote esilläolosta toimitettiin seuraaville paikallislehdille: Puoli Kaupunkia, Vuosaari lehti ja Helsingin Uutiset.

Suunnitelmaluonnokseen ei tullut palautteita.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 25.1. - 7.2.2023 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.

Muistutuksen käsittely

Suunnitelmasta jätettiin yksi muistutus.

Muistutus

Valkkusuonkujalle ollaan suunnittelemassa katua. Aivan vieressä sijaitsee Rastilannevan luonnonsuojelualue, joka on jo nyt kärsinyt aivan kylkeen rakennetuista taloista. On erittäin tärkeätä, että tämä pieni luonnonsuojelualue ei enää lisää kärsisi tästä rakentamisesta esimerkiksi, ettei neva pääse lisää kuivumaan. Alue on jo nyt ahdingossa.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Kadun ajorata ja hulevesien kuivatusratkaisu on rakennettu vuosina 2017 - 2019 vuonna 2012 laaditun katusuunnitelman mukaisesti. Katu viettää etelään Furuborginkadulle, jonne myös kadun hulevedet päätyvät huleveden runkoviemäriin. Nyt toteutettavaa jalkakäytävää ei voida toteuttaa erillään ajoradan ratkaisusta, eikä jalkakäytävän hulevesiä saada johdettua maastonmuodoista johtuen muutenkaan Rastilannevalle. Näin ollen jalkakäytävän rakentaminen ei huononna Rastilannevan tilannetta.

Muistutus ei aiheuta muutoksia laadittuun katusuunnitelmaan.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 190 000 euroa, 312 euroa/m² (alv. 0 %).

Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 6 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 3 500 euroa kalliimmat kuin nykyisin.

Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2029 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 katujen uudisrakentaminen.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Jari Hurskainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21378

jari.hurskainen@hel.fi