Tarveselvitys, päiväkotitilat, Kalevankatu 48, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2023-001286
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 4 §

Behovsutredning för daghemslokaler på adressen Kalevagatan 48

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

Framställning

Svenska sektionen beslutade föreslå att fostrans- och utbildningsnämnden godkänner behovsutredningen för de daghemslokaler som förverkligas i form av ett hyresprojekt på adressen Kalevagatan 48.

Fostrans- och utbildningsnämnden betonar att man i samband med den fortsatta planeringen och förverkligandet av projekten ska fortsättningsvis beakta personalens och barnens synpunkter på hur lokalerna borde utvecklas, samt säkerställa att lokalerna är helhetsekonomiskt fördelaktiga. I samband med att lokalerna utvecklas säkerställer man också att det finns tillräckligt med lugna lokaler för lärande.

Framställningen stämmer överens med förslaget.

Sulje

På adressen Kalevagatan 48 förverkligas lokaler för daghemmen Päiväkoti Wilhola, Päiväkoti Lappi (skiftomsorg), Daghemmet Viktoria och Daghemmet Fylgia-Solhem. De hyreslokaler som ska byggas om på adressen Kalevagatan 48 i Kampen planeras för 224 barn och tas i bruk inredda senast i augusti 2024. I de lokaler som ska förverkligas kan man ordna småbarnspedagogik som tillgodoser de föränderliga behoven inom området. I dimensioneringen av lokalerna har man beaktat att det ska finnas möjlighet till mångsidig användning av lokalerna. Hyreslokalerna ersätter de nuvarande lokalerna i bristfälligt skick på adresserna Mikaelsgatan 18, Lappviksgatan 6, Eriksgatan 45, Fabriksgatan 16 och Bergmansgatan 12, som man kan avstå från efter att ovan beskrivna projekt är klart. Avståendet från lokalerna och adressändringarna föreläggs skilt för beslut.

Lokalprojektet förbättrar möjligheten att ordna tjänster

Behovet av fostrans- och utbildningstjänster och huruvida det finns tillräckligt med platser följs regelbundet på områdes- och stadsnivå. I samband med planeringen av servicenätet har befintlig lokalkapacitet och lokalkapacitet under byggnad tagits i beaktande. Vid planering av omfattningen av verksamhetsstället har man beaktat den långsiktiga utvecklingen inom hela serviceområdet: befolkningsprognosen, i vilken utsträckning bostäder och affärslokaler byggs samt trafikarrangemangen.
Lokalprojektet svarar på behoven i distriktet och lokalerna för skiftomsorg betjänar hela Södra stordistriktet. De nuvarande lokalerna inhyser verksamhet för cirka 192 barn. Genom ombyggnadsprojektet får man cirka 30 nya lokalplatser för den finska småbarnspedagogiken. Antalet lokalplatser (84) för den svenska småbarnspedagogiken och antalet lokalplatser för skiftomsorgen i området (76) förändras inte.

I Södra stordistriktet prognostiseras antalet barn i åldern 1–6 öka med cirka 450 fram till år 2036 jämfört med utfallet år 2020. I stordistriktet deltog i slutet av år 2020 cirka 82 % av barnen i åldern 1–6 i kommunal och privat småbarnspedagogik vilket är något mer än deltagandet i genomsnitt i (cirka 80 %) i Helsingfors.

Daghemmet kan tack vare sitt läge betjäna Kampmalmens distrikt och Ulrikasborgs distrikt, som båda ligger i Södra stordistriktet. Antalet svenskspråkiga barn i åldern 1–6 förblir oförändrat i Kampmalmens distrikt och Ulrikasborgs distrikt under prognosperioden 2021–2036. Förverkligandet av svenskspråkiga platser innebär att småbarnspedagogiken på svenska kan fortsätta oförändrad.

Utöver det projekt som ska förverkligas innehåller byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt för åren 2023-2030 daghemslokaler i projekten Melkinlaituri (Melkökajen) 2026–27, Betaniahuset 2024, Tähtitorni 2026–27 och Snellmanin ala-aste/Päiväkoti Rööperi 2030–31. Därtill kommer att ett hyresprojekt för daghemmen Päiväkoti Roba och Daghemmet Roban blev klart på sommaren 2022.

De nya lokalerna för service inom småbarnspedagogiken stödjer barnens vardag. I den byggnad som ska ombyggas förverkligas trygga, hälsosamma och tillräckliga lokaler som skapar goda förutsättningar för daghemsverksamhet och svarar på servicebehoven i Kampmalmen och Ulrikasborg. Lokalerna planeras så att de är tillgängliga och lämpliga för alla barn, samt utgör en lärmiljö som stödjer barnens uppväxt och utveckling. I planeringen av verksamheten delaktiggörs utöver personalen också barnen och familjerna.

Lokalerna främjar förverkligandet av planerna för småbarnspedagogiken

För ovan nämnda daghem förverkligas i projektet pedagogiskt mångsidiga och ändamålsenligt dimensionerade lokaler som främjar verksamheten och säkerställer att barnen får en god miljö att lära sig och växa upp i. Lokalerna planeras enligt stadens dimensioneringsprinciper och planeringsanvisningar, och de innebär att målsättningarna i planerna för småbarnspedagogiken kan uppfyllas. De tekniska lösningarna möjliggör förvärvande av färdigheter som behövs i informationssamhället och ökar förståelsen för och kunnandet i teknologi i Helsingfors.

Gårdsområdena utrustas med lekredskap för att främja fysisk aktivitet och målen i planerna för småbarnspedagogiken. I planeringen och utrustningen av dem beaktas följande: säkerhet samt möjlighet till övervakning, social samhörighet och fysisk aktivitet. Dessutom ska gården kunna användas mångsidigt för lärande och lek. Gårdsområdena erbjuder användarna mångsidiga lek- och motionsförhållanden. Personalen och barnen tas med i planeringen av gården.

Daghemmets lokalbehov beskrivs i det bifogade lokalprogrammet.

De nya lokalernas inverkan på kostnaderna för lokaler och verksamhet

Till sin storlek är lokalerna 2 230 m² lägenhetsyta. Enligt stadsmiljösektorns uppskattning kommer den totala hyran att vara cirka 28,87 euro/m²/mån., dvs. cirka 772 560 euro per år.

Till kostnaderna för inledande av verksamheten hör bl.a. den första inredningen samt det första materialet, utrustningen och anordningarna. För den första inredningen används möbler som också tidigare använts inom sektorn i en omfattning på minst 30 %, vilket främjar stadens mål om klimatneutralitet och minskar behovet av anslag för fristående möbler.

I det här projektet avsätts för inledande av verksamheten 240 000 euro, i vilket inte ingår kostnader för informations- och kommunikationsteknologi. Flyttkostnaderna uppskattas till cirka 31 000 euro, städkostnaderna till cirka 93 660 euro per år. De årliga kostnaderna för verksamheten är sammanlagt cirka 2 580 570 euro per år.

Delaktiggörande och annan gemensam beredning

Behovsutredningen har upprättats i samverkan mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Daghemmets personal deltar på användarmöten i planeringen av byggnaden under projekt-, den allmänna och realiseringsplaneringen. Vårdnadshavarna delaktiggörs i planeringen av verksamheten.

Befogenheter

I enlighet med 10 kap. 1 § 3 mom. 4 punkten i Helsingfors stads förvaltningsstadga beslutar fostrans- och utbildningsnämnden om den behovsutredning som gäller lokalprojektet ska godkännas.

Sulje

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 07.02.2023 § 28

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 20.02.2023

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Sulje

Esittelijä

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Lisätietojen antaja

Leena Tamminen, suunnittelija, telefon: 09 310 80277

leena.tamminen2@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Tilaohjelma Päiväkoti Kaartin Lasaretti
2. Daghemmet Gardeslasarett, Behovsutredning

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.