Hankinta, parturi-kampaamopalvelut pitkäaikaisen laitoshoidon asiakkaille
Parturi- ja kampaamopalvelu pitkäaikaisen laitoshoidon asiakkaille pienhankinta
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hankkia parturi- ja kampaamopalvelua pitkäaikaisen laitoshoidon asiakkaille Kivelän, Koskelan ja Kustaankartanon seniorikeskuksiin ajalle 1.12.2023 – 31.12.2027 Kampaamo-parturi Sirpalta (1657314-5).
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 180 000 euroa.
Hankinnassa on kyse hankintalain (Laki julkisista hankinnoista
ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) liitteen E mukaisen sote-palveluhankinnan kynnysarvon alittavasta pienhankinnasta, johon
ei sovelleta hankintalakia.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pitkäaikaisen laitoshoidon asiakkaiden parturi- ja kampaamopalvelut kolmessa kohderyhmässä:
1) Kivelän seniorikeskus
- hiusten perusleikkaus
2) Koskelan seniorikeskus
- hiusten perusleikkaus
3) Kustaankartanon seniorikeskus
- hiusten perusleikkaus
Hiustenleikkuu tapahtuu pääsääntöisesti arkipäivisin klo 10–18 aikavälillä.
Pitkäaikaishoidon asiakkaita on Kivelän seniorikeskuksessa noin 100, Koskelan seniorikeskuksessa noin 210 ja Kustaankartanon seniorikeskuksessa noin 200. Hiusten leikkuu sisältyy asiakkaiden hoitoon keskimäärin kolmen kuukauden välein. Tämä tarkoittaa yhteensä noin 2000 leikkuuta vuodessa.
Hiusten leikkauksen hinta on 20,16 €/asiakas (alv 0 %).
Kampaamo-parturi Sirpa on toiminut pitkäaikaisen laitoshoidon asiakkaiden parturi-kampaamopalvelujen palveluntuottajana 1.12.2015 alkaen.
Pitkäaikaisen laitoshoidon asiakkailla on paljon erilaisia erityistarpeita johtuen muistisairaudesta, fyysisistä ja psyykkisistä rajoitteista. Osan asiakkaiden hiusten leikkuu tulee toteuttaa asiakkaan ollessa vuodelevossa. Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot sekä hyvien asiakassuhteiden muodostaminen ovat edellytyksenä työssä onnistumiselle. Asiakkaan hyvä, rauhallinen kohtaaminen, sekä erityistarpeisen asiakkaan kuuleminen ja ymmärtäminen hiusten leikkaustoiveista on tärkeää. Työskentely toteutetaan tilaajan yksiköissä, jossa ympäristössä tulee osata huomioida myös muut asiakkaat, ja heidän erityistarpeensa.
Palveluntuottaja Kampaamo-parturi Sirpalla on ajantasainen tietotaito kyseisestä palvelusta, joustavuutta palvelun toteuttamisen aikatauluissa ja asiakkaiden erityisvaatimusten huomioimisessa, sekä hyvä yhteistyö seniorikeskuksen henkilöstön kanssa. Lisäksi palveluntuottajalla on pitkä kokemus muistisairaiden ja erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden hiusten leikkauksesta, sekä pitkällä aikavälillä rakentuneet hyvät asiakassuhteet.
1.1.2023 voimaan tulleen Vanhuspalvelulain uudistuksen myötä iäkkäiden sosiaalihuollon pitkäaikainen laitoshoito lakkautuu vuoden 2027 loppuun mennessä. Laitospaikkoja on tarkoitus vähentää asteittain vuoden 2027 aikana. Tarve pitkäaikaisen laitoshoidon asiakkaiden parturi-kampaamopalveluista tulee samalla päättymään kokonaan.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankinta voidaan Helsingin kaupungin pienhankintaohjeiden mukaisesti toteuttaa ilman kilpailutusta, kun tarjoaja on ainoa, joka kykenee toimittamaan tarvittavan palvelun ja kun hankinnan kohteen perustuva hintataso on selvillä aiemman hankinnan perusteella.
Sopimus
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 17 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 14.2.2023 § 28 päättänyt toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 14.04.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241