Hankinta, sairaanhoitajatyövoiman vuokraus tilapäisiin, kriittisiin tarpeisiin Helsingin sairaalaan, seniorikeskuksiin ja kotihoitoon ajalle 1.10.2023 - 30.9.2025
Sairaanhoitajatyövoiman vuokrauksen hankinta tilapäisiin, kriittisiin tarpeisiin Helsingin sairaalaan, seniorikeskuksiin ja kotihoitoon
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti
A hyväksyä Helsingin sairaalan, seniorikeskusten ja kotihoidon sairaanhoitajien vuokrauksen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Jem Alaye ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan tausta
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti 14.1.2021 § 4 sairaanhoitajavuokrauksen hankinnasta ajalle 8.2.2021–7.8.2022. Tämän jälkeen palvelua on hankittu suorahankintana 8.8.2022–31.3.2023 sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksillä 21.6.2022 § 105 ja 30.11.2022 § 112.
Poikkeuksellisen epidemiatilanteen vuoksi sekä henkilöstön saatavuuden ollessa jatkuvassa muutoksessa sairaanhoitajatyön vuokraamisen tarvetta on ollut erittäin haastavaa arvioida ennakkoon. Sairaanhoitajatyön vuokraaminen on lakisääteisten palvelujen turvaamiseksi sekä potilasturvallisuuden varmistamiseksi ollut ehdottoman välttämätöntä.
Sairaanhoitajavuokraus kilpailutetaan väliaikaisesti ajalle 1.4.–30.9.2023.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on sairaanhoitajatyövoiman vuokraaminen tilapäisiin, kriittisiin henkilöstötarpeisiin Helsingin sairaalassa, kotihoidossa ja seniorikeskuksissa. Kriittinen henkilöstötarve voi syntyä erittäin vaikean henkilöstön saatavuusongelman takia tai epidemiatilanteen vaatiman lisähenkilökunnan tarpeen vuoksi.
Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksessa.
Sairaanhoitajatyövoiman vuokrauksen arvioitu vuosittainen kokonaismäärä on 28 henkilötyövuotta. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on 4 miljoonaa euroa (alv 0 %) kahden (2) vuoden perussopimuskauden ja yhden (1) vuoden optiokauden ajalle. Sopimuskauden arvioitu aloitusajankohta on 1.10.2023.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Laadulliset kriteerit otetaan huomioon asettamalla hankinnan kohteena olevalle palvelulle tiukat vähimmäisvaatimukset.
Tilaaja valitsee puitejärjestelyyn palveluntuottajia tarpeensa mukaisesti, kuitenkin vähintään kuusi palveluntuottajaa. Tilaaja arvioi palveluntuottajien valintamäärää tarjoajien ilmoittaman arvioitujen kokoaikaisten, samanaikaisesti työskentelevien hoitajien määrän mukaisesti. Mikäli tarjousvertailun tuloksena näyttää siltä, että ensisijaisuusjärjestyksessä kuusi ensimmäistä palveluntuottajaa ei riitä kattamaan tilaajan tarvetta, tilaaja valitsee puitejärjestelyyn enemmän palveluntuottajia.
Puitejärjestelyssä palveluntuottajat asetetaan halvimman hinnan mukaiseen etusijajärjestykseen. Tilaaja tekee tilaukset ensisijaisesti etusijajärjestyksen ensimmäiseltä palveluntuottajalta. Mikäli ensisijaisella palveluntuottajalla ei ole tarjota tarjouspyynnön vaatimukset täyttäviä työntekijöitä tilaajan tilauksessaan määrittelemässä aikataulussa, tilaaja tekee tilauksen toissijaiselta palveluntuottajalta, ja niin edelleen siten, että tarvittava työntekijämäärä täyttyy.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa kiiretilanteissa: jos puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä toisena tai kolmantena olevan palveluntuottajan vasteaika työntekijän toimitukseen on lyhempi kuin ensisijaisen palveluntuottajan, voidaan tilaus tehdä tältä tilaajan valitsemalta palveluntuottajalta.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjat ovat liitteinä 1–5 (tarjouspyyntö, palvelukuvaus, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, käsittelytoimien kuvaus). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityslistan liitteenä.
Sopimus
Kilpailutuksen perusteella tehtävä sopimus on voimassa kaksi (2) vuotta. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet kuitenkin aikaisintaan 1.10.2023.
Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa option käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Tilaaja voi irtisanoa sopimuksen noudattaen kolmen (3) kuukauden irtisanomisaikaa. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti. Irtisanomisoikeus on voimassa myös mahdollisen optiokauden aikana.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 14.2.2023 § 28 päättänyt toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Sopimuksen allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja.
Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.
Päätös tullut nähtäväksi 20.03.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 44 (A), 45, 46, 47, 48 ja 50 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 42, 43 ja 44 (B) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241