Virkasuhteen täyttäminen, arviointitoiminta, Idän asiakasohjausyksikkö, asiakasohjaaja (2 kpl), työavain SOTE-03-181-23

HEL 2023-002978
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 7

Kahden asiakasohjaajan viran täyttäminen, Arviointitoiminta, Idän asiakasohjausyksikkö, työavain SOTE-03-181-23

Asiakasohjauspäällikkö

Päätös

Arviointitoiminnan asiakasohjauksen asiakasohjauspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella asiakasohjaajan virkoihin toimintaterapeutti ********** (vakanssinumero 022245, toimintayksikkö 397130, työpiste 100040) 20.3.2023 lukien ja geronomi ********** (vakanssinumero 031515, toimintayksikkö 397130, työpiste 100040) 1.5.2023 lukien 2.754,41 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaika on ********** on 19.9.2023 asti ja ********** 27.5.2023 asti.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otettujen terveydentilasta saatujen selvitysten perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitykset on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Asiakasohjaajan virka (vakanssinumero 022245) tuli avoimeksi 27.2.2023 ja virka (vakanssinumero 031515) tulee avoimeksi 1.5.2023.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan asiakasohjaajan virkaan ottaa arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö.

Arviointitoiminnan asiakasohjausyksikön asiakasohjaajan tehtävänä on vastata yli 65-vuotiaiden asiakkaiden palvelutarpeen arvioinnista. Tehtävä sisältää asiakkaiden palvelutarpeen arviointia, hoito- ja palvelusuunnitelmien laadintaa, päätöksentekoa sekä seurantaa. Työ edellyttää ikääntyneiden palvelujen tuntemusta ja siihen liittyvää työkokemusta.

Asiakasohjaajan viran kelpoisuusvaatimuksena on aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto tai sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2015) 8 §:n mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi tai kuntoutuksen ohjaaja) tai terveydenhuollon ammattihenkilölain (559/1994) 5 §:n mukainen terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Työssä menestyminen edellyttää lisäksi kokemusta työstä ikääntyneiden parissa, avointa ja innostunutta asennetta toimia yhdessä itseohjautuvan tiimin kanssa, hyviä verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, hyvää organisointikykyä sekä kykyä hahmottaa prosessien toimintaa. Lisäksi edellytämme Helsingin kaupungin ikääntyneiden palveluverkoston tuntemusta sekä tarvittaessa joustavuutta työtehtävien muutoksiin työtehtävissä tiimin tilanteen mukaisesti.

Asiakasohjaajan virka (vakanssinumerot 022245 ja 031515) ovat olleet julkisesti haettavana 1. – 16.2.2023 Helsingin kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa sekä TE-palvelujen työpaikkasivustolla.

Määräajassa hakemuksen jätti 25 hakijaa, joista 16 täytti asetetut kelpoisuusvaatimukset koulutuksen ja Valviran myöntämän ammatinharjoittamisoikeuden perusteella. Yksi hakijoista perui hakemuksensa hakuajan päättymisen jälkeen. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin 6 hakijaa:

sairaanhoitaja ********** haastattelijoina asiakkuuspäällikkö ********** asiakasvastaava ********** geronomi ********** haastattelijoina asiakkuuspäällikkö ********** ja asiakkuusvastaava ********** toimintaterapeutti ********** haastattelijoina asiakkuuspäällikkö ********** asiakkuusvastaava ********** sosionomi ********** haastattelijana asiakkuuspäällikkö ********** asiakkuusvastaava ********** sosionomi ********** haastattelijoina asiakkuuspäällikkö ********** asiakkuusvastaava ********** geronomi ********** haastattelijoina asiakkuuspäällikkö ********** ja asiakkuusvastaava ********** sekä sosionomi ********** haastattelijana asiakkuuspäällikkö **********

********** on valmistunut geronomiksi Metropolia Ammattikorkeakoulusta vuonna 2022. **********

********** on valmistunut toimintaterapeutiksi Turun Ammattikorkeakoulusta vuonna 2009. **********

********** on valmistunut sosionomiksi Metropolia Ammattikorkeakoulusta vuonna 2021. **********

********** on valmistunut sosionomiksi Laurea Ammattikorkeakoulusta vuonna 2014. Lähihoitajaksi hän valmistui vuonna 1998. **********

********** on valmistunut geronomiksi Seinäjoen Ammattikorkeakoulusta vuonna 2022. Lähihoitajaksi hän valmistui vuonna 2008. **********

********** on valmistunut sosionomiksi Metropolia Ammattikorkeakoulusta vuonna 2018. Lähihoitajaksi hän valmistui vuonna 2002. **********

Toimenkuvan vuoksi valinnassa kiinnitettiin erityistä huomiota hakijoiden kokemukseen tehtävistä ikääntyneiden parissa, Helsingin ikääntyneiden palvelujen tuntemukseen, hakijoiden verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin, organisointikykyyn, kykyyn hahmottaa prosessien toimintaa.

Hakemuksen ja erityisesti haastattelun ja työssä osoitetun sopivuuden perusteella ********** osoittivat asiakasohjauksen asiakasohjaajan virassa edellytettäviä vahvuuksia. Molemmilla heistä on eniten tehtävässä vaadittavaa kokemusta Helsingin kaupungin ikääntyneiden palveluissa. Lisäksi haastattelussa ja aikaisemmissa työtehtävissä esille tulleiden vahvuuksien perusteella heillä on vahvimmat verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. He kykenevät itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon sekä hahmottavat selkeästi prosessien toimintaa.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** ********** on parhaat edellytykset asiakasohjaajan viran tehtävien hoitamiseen arviointitoiminnan Idän asiakasohjausyksikössä.

Päätös tullut nähtäväksi 10.03.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jaana Oja , Asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 44774

jaana.oja@hel.fi

Päättäjä

Eeva Raulos
asiakasohjauspäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Hakijalista
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.