Hankinta, Östersundomin lintuvesien hoito- ja käyttösuunnitelma, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-003882
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 3

Hankinta, Östersundomin lintuvesien hoito- ja käyttösuunnitelman laadinta

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikön päällikkö päätti hyväksyä Luontoselvitys Metsänen Oy:n, Ympäristötutkimus Yrjölä Oy:n ja WSP Finland Oy:n yhteisen tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että Östersundomin lintuvesien hoito- ja käyttösuunnitelman laadinnasta tehdään hankintasopimus Luontoselvitys Metsänen Oy:n, Ympäristötutkimus Yrjölä Oy:n ja WSP Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän kanssa. Hankinnan arvo on 58 490,00 euroa (alv 0 %). Hankintasopimus tulee voimaan vasta, kun sopimus on allekirjoitettu tai kun tilaus on tehty.

Päätöksen perustelut

Hankinta perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 27.1.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön ”Tarjouspyyntö hoito- ja käyttösuunnitelman laatimisesta Östersundomin lintuvesille”. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava palveluhankinta.

Tarjouspyyntö lähetettiin seitsemälle tarjoajalle. Määräaikaan 22.2.2023 klo 12 mennessä tarjouksen jättivät Faunatica Oy ja Luontoselvitys Metsänen Oy:n, Ympäristötutkimus Yrjölä Oy:n ja WSP Finland Oy:n muodostama ryhmittymä.

Tarjouspyynnössä määriteltyjen valintaperusteiden mukaan kilpailutuksessa valittiin kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Laatutekijöinä arvioitiin työsuunnitelman laatua ja aikataulua (35 pistettä) ja tekijöiden referenssejä (hoito- ja käyttösuunnitelmat (0–15 p.), muut lintuvesien luonnonhoidon suunnitelmat ja asiantuntijatehtävät (0–15 p.), osallistava ja vuorovaikutteinen viheralueiden suunnittelu (0–5 p.)). Vertailuhintana käytettiin tarjoajan ilmoittamaa kokonaispalkkiota. Halvin tarjous sai 30 pistettä ja kalliimpi tarjous pisteytettiin kaavalla halvin hinta / tarjottu hinta x 30.

Tarjoajien soveltuvuus ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset sekä tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset. Molemmat tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut tarjoajan soveltuvuusvaatimukset sekä vähimmäisvaatimukset.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Faunatica Oy:n tarjous ei sisältänyt tarjouspyynnössä mainittuja kolmea erikseen lähetettävää keskeisintä referenssiä. Koska tarjouksessa oli kuitenkin tuotu tekijöiden referenssejä muutoin esille, pystyttiin tarjousten vertailu tekemään tästä huolimatta. Referenssiliitteiden puuttuminen vaikutti referenssien pisteytykseen.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet, joiden perusteella tarjoukset on valittava kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että laatutekijöiden painoarvo on 70 % ja hinnan 30 %. Luontoselvitys Metsänen Oy:n, Ympäristötutkimus Yrjölä Oy:n ja WSP Finland Oy:n yhteinen tarjous sai laatutekijöiden ja hinnan perusteella annettavan pisteytyksen mukaan Faunatica Oy:n tarjousta korkeimmat pisteet ja se todettiin näin ollen kokonaistaloudellisesti edullisemmaksi. Molempien tarjousten pisteytykset perusteluineen on esitetty erillisessä taulukossa, joka on päätöksen liitteenä.

Sopimuskumppaniksi valitaan edellä todetulla perusteella Luontoselvitys Metsänen Oy:n, Ympäristötutkimus Yrjölä Oy:n ja WSP Finland Oy:n muodostama ryhmittymä.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyn tarjoajan osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset, joita on edellytetty tarjouspyynnössä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan Palvelut ja luvat -kokonaisuuden virkasuhteessa olevilla yksiköiden päälliköillä on hankintavaltuudet enintään 60 000 euron suuruisiin hankintoihin. Ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 23.03.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Hanna-Maija Kehvola, ympäristösuunnittelija, puhelin: 09 310 24136

hanna-maija.kehvola@hel.fi

Päättäjä

Laura Walin
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Tarjousten pisteytys

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.