Hankinta, puitejärjestely, lääkärityövoiman vuokraaminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-003951
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 41

Lääkärityövoiman vuokraamisen hankinta, 1. avaus

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella lääkärityövoiman vuokraamisen hankinnan avoimeen järjestelyyn seuraavat palveluntuottajat:

Osa-alue 1. Lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin, lääketieteen lisensiaatti/Suomessa laillistettu lääkäri:

Hoiwa Oy

Primus Work Oy

Medimanageri Oy

Osa-alue 3: Lääkärityövoiman vuokraaminen geriatrian poliklinikalle, erikoislääkäri:

Hoiwa Oy

Medizone Oy

Primus Work Oy

Sema henkilöstöpalvelut Oy

Osa-alue 4: Lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit –yksikköön, lääketieteen lisensiaatti/Suomessa laillistettu lääkäri:

Hoiwa Oy

Primus Work Oy

Medimanageri Oy

Osa-alue 5: Lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin, erikoislääkäri:

Hoiwa Oy

Medizone Oy

Vireys Terveyspalvelut Oy

Sema henkilöstöpalvelut Oy

Terveytesi Palvelut Oy

Medikumppani Oy

Medimanageri Oy

Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy

Suomen Kotilääkäripalvelu Oy

Primus Work Oy

Osa-alue 6: Lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit -yksikköön, erikoislääkäri:

Hoiwa Oy

Sema Henkilöstöpalvelut Oy

Vireys Terveyspalvelut Oy

Medizone Oy

Medikumppani Oy

Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy

Medimanageri Oy

Suomen Kotilääkäripalvelu Oy

Primus Work Oy

Terveytesi Palvelut Oy

Avoimen järjestelyn hankintojen ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella (1.7.2021 – 30.6.2025) on 10 000 000 euroa (alv 0 prosenttia).

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Valitut palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen hankinnan perustamisvaiheessa valitut palveluntuottajat ja sopimuskaudella tehdyt hinnankorotukset huomioiden. Etusijajärjestys on kuvattu liitteessä 2 Etusijajärjestys.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hyväksyi lääkärityövoiman vuokraamisen hankinnan (HEL 2021-000423) keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 2.3.2021 § 40, ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Lääkärityövoiman vuokraamisen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu avoimella hankintajärjestelyllä keväällä 2021. Tarjouskilpailulla perustettiin avoin järjestely, johon sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja valitsi palveluntuottajat päätöksellään 20.5.2023 § 55. Avoimessa järjestelyssä oli perustamisvaiheessa 4 osa-aluetta. Osa-alueen 2 sopimukset on irtisanottu päättymään 30.9.2023 sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksellä 5.4.2023 § 24. Tämän vuoksi osa-aluetta 2 ei avattu tässä avauksessa.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on lääkärityövoiman vuokraaminen tilapäiseen sijaistarpeeseen potilastyöhön Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle. Hankinnan osa-alueita olivat:

Osa-alue 1. Lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin, lääketieteen lisensiaatti/Suomessa laillistettu lääkäri

Osa-alue 3: Lääkärityövoiman vuokraaminen geriatrian poliklinikalle, erikoislääkäri

Osa-alue 4: Lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit –yksikköön, lääketieteen lisensiaatti/Suomessa laillistettu lääkäri

Osa-alue 5: Lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin, erikoislääkäri

Osa-alue 6: Lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit -yksikköön, erikoislääkäri

Hankintamenettely

Lääkärityövoiman vuokraamisen avoin järjestely avattiin suunnitellusti uusille tarjouksille keväällä 2023. Kyseessä on tilaajan itsensä suunnitteleman lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaisen menettelyn 1. avaaminen.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 7.4.2023 julkaistulla tarjouspyynnöllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 19.4.2023 klo 15.00 mennessä, ja niihin vastattiin julkisesti 21.4.2023. Kysymyksiä esitettiin 20 kappaletta.

Osa-alueisiin 1, 3 ja 4 tarjouksensa pystyi jättämään

-soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävä palveluntuottaja, joka ei ole vielä mukana avoimessa järjestelyssä tarjouksen kohteena olevassa osa-alueessa

- soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävä palveluntuottaja, joka halusi alentaa aiemmin tarjoamaansa hintaa

Osa-alueisiin 1, 3 ja 4 valitaan tällä avauksella kolme (3) uutta palveluntuottajaa kuhunkin osa-alueeseen.

Osa-alueisiin 5 ja 6 tarjouksensa pystyi jättämään kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat.

Osa-alueisiin 5 ja 6 valitaan kymmenen (10) palveluntuottajaa. Tämä on näiden osa-alueiden perustamisvaihe.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 5.5.2023 klo 12.00 mennessä.

Tarjouksia saatiin osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: 18 tarjousta

Osa-alue 3: 16 tarjousta

Osa-alue 4: 20 tarjousta

Osa-alue 5: 22 tarjousta

Osa-alue 6: 22 tarjousta

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

Osa-alue 1:

Avara Terveyspalvelut Oy

Fenix Care Oy

Hoiwa Oy

Kultaiset Hoitajat Oy

Lääkärisi Palvelut Oy

MedForia Oy

Medikosketus Oy

Medimanageri Oy

Medimatkat Oy

Medizone Oy

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy

Pihlajalinna Terveys Oy

Pisara terveyspalvelut Oy

Primus Work Oy

Sade Terveyspalvelut Oy

Sema henkilöstöpalvelut Oy

Terveystalo Julkiset Palvelut Oy

Terveytesi Palvelut Oy

Osa-alue 3:

Avara Terveyspalvelut Oy

FenixCare Oy

Hoiwa Oy

Kultaiset Hoitajat Oy

Lääkärisi Palvelut Oy

Medikosketus Oy

Medimanageri Oy

Medizone Oy

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy

Pihlajalinna Terveys Oy

Pisara terveyspalvelut Oy

Primus Work Oy

Sade Terveyspalvelut Oy

Sema henkilöstöpalvelut Oy

Terveystalo Julkiset Palvelut Oy

Terveytesi Palvelut Oy

Osa-alue 4:

Avara Terveyspalvelut Oy

Elinvoima terveyspalvelut Oy

FenixCare Oy

Hoiwa Oy

Kultaiset Hoitajat Oy

Lääkärisi Palvelut Oy

Med Group Oy

MedForia Oy

Medikosketus Oy

Medimanageri Oy

Medimatkat Oy

Medizone Oy

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy

Pihlajalinna terveyspalvelut Oy

Pisara terveyspalvelut Oy

Primus Work Oy

Sade Terveyspalvelut Oy

Sema henkilöstöpalvelut Oy

Terveystalo Julkiset Palvelut Oy

Terveytesi Palvelut Oy

Osa-alue 5:

Avara Terveyspalvelut Oy

Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy

FenixCare Oy

Hoiwa Oy

Kultaiset Hoitajat Oy

Lääkärisi Palvelut Oy

Med Group Oy

Medikosketus Oy

Medikumppani Oy

Medimanageri Oy

Medizone Oy

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy

Pihlajalinna Terveys Oy

Pisara terveyspalvelut Oy

Primus Work Oy

Sade Terveyspalvelut Oy

Sema henkilöstöpalvelut Oy

Solo Health Oy

Suomen Kotilääkäripalvelu Oy

Terveystalo Julkiset Palvelut Oy

Terveytesi Palvelut Oy

Vireys Terveyspalvelut Oy

Osa-alue 6:

Avara Terveyspalvelut Oy

Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy

FenixCare Oy

Hoiwa Oy

Kultaiset hoitajat Oy

Lääkärisi Palvelut Oy

Med Group

Medikosketus Oy

Medikumppani Oy

Medimanageri Oy

Medizone Oy

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy

Pihlajalinna Terveys Oy

Pisara terveyspalvelut Oy

Primus Work

Sade Terveyspalvelut Oy

Sema henkilöstöpalvelut Oy

Solo Health Oy

Suomen Kotilääkäripalvelu Oy

Terveystalo Julkiset Palvelut Oy

Terveytesi Palvelut Oy

Vireys Terveyspalvelut Oy

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 5.5.2023 klo 12.06 sähköisesti järjestelmästä.

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjoajan palvelusta vastaavan lääkärin tulee olla Suomessa laillistettu erikoislääkäri tai laillistettu lääkäri, jolla on vähintään kahden (2) vuoden kliininen kokemus lääkärin työstä. Lisäksi palvelusta vastaavalla lääkärillä tulee olla palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta vastaavista vuokrauspalvelutoimituksista. Riittävänä kokemuksena pidetään vähintään kahden (2) vuoden kokemusta itsenäisenä lääkärien vuokraukseen erikoistuneena palveluntuottajana tai vuokrauspalveluista vastaavana johtajana toisen palveluntuottajan palveluksessa viimeksi kuluneen kolmen vuoden aikana.

Tiedot palvelusta vastaavasta lääkäristä pystyi ilmoittamaan joko tarjouksessa, tai tarjoaja pystyi jättämään osana tarjoustaan vakuutuksen, jolla se sitoutuu palkkaamaan soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävän henkilön ennen sopimuksen solmimista. Tämä päätös on ehdollinen, kunnes vaatimusten täyttyminen on osoitettu. Mikäli palvelusta vastaavan lääkärin tiedot oli ilmoitettu tarjouksessa, tarkastettiin soveltuvuusvaatimusten täyttyminen ennen tarjousvertailun tekemistä.

Hankintayksikkö hylkäsi seuraavat tarjoukset, jotka eivät täyttäneet palvelusta vastaavalle lääkärille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia:

-Avara Terveyspalvelut Oy:n Elinvoima terveyspalvelut Oy:n Kultaiset Hoitajat Oy:n, Med Group Oy:n ja MedForia Oy:n tarjouksissaan esittämät palvelusta vastaavat lääkärit eivät täyttäneet lääkärille asetettua kokemusvaatimusta.

-Medikosketus Oy:n tarjouksessaan esittämä palvelusta vastaava lääkäri ei täyttänyt lääkärille asetettuja koulutus- ja kokemusvaatimuksia.

Näitä tarjouksia ei otettu mukaan tarjousvertailuun.

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti palveluntuottaja, joka on jo mukana avoimessa järjestelyssä perustamisvaiheen valinnan perusteella, ei voi jättää tarjousta, ellei halua alentaa uudella tarjouksella aiemmin tarjoamaansa hintaa.

Terveystalo Julkiset Palvelut Oy oli jättänyt tarjouksensa osa-alueisiin 1 ja 4, vaikka palveluntuottaja oli jo valittu avoimen järjestelyn ko. osa-alueisiin aiemmin. Kyseessä ei ollut tarjous hinnan alentamiseksi. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy:n tarjousta osa-alueissa 1 ja 4 ei otettu mukaan tarjousvertaluun.

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy oli jättänyt tarjouksensa osa-alueisiin 1, 3 ja 4, vaikka palveluntuottaja oli jo valittu avoimen järjestelyn ko. osa-alueisiin aiemmin. Kyseessä ei ollut tarjous hinnanalentamiseksi. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n tarjousta osa-alueissa 1, 3 ja 4 ei otettu mukaan tarjousvertaluun.

Muut tarjoajat ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset, ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Tarjousten vertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousten vertailu tehtiin osa-alueittain siten, että osa-alueisiin 1 ja 4 valittiin kolme (3) palveluntuottajaa kumpaankin osa-alueeseen. Osa-alueeseen 3 valittiin neljä (4) palveluntuottajaa kolmannen ja neljännen tarjoajan tarjottua samaa hintaa. Osa-alueisiin 5 ja 6 valittiin kymmenen (10) palveluntuottajaa. Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska oleelliset laatuun vaikuttavat seikat on huomioitu kattavasti hankinnan kohteen määrittelyssä ja ehdottomilla laatuvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja.

Sopimuskausi alkaa 1.7.2023.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Päätös tullut nähtäväksi 02.06.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkuja 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617

laura.pikkarainen@hel.fi

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja