Hankinta, ulkomainoslaitehanke, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-004059
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 44 §

Hankintapäätös, Helsingin kaupungin ulkomainonnan järjestämistä yleisillä alueilla koskevat käyttöoikeussopimukset sopimuskaudelle 1.8.2023 - 31.3.2034

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä

A

Osakohde nro 1: Katumainostauluille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueilla, vyöhykkeet I ja II: Outshine Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

B

Osakohde nro 2: Mainospilareille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueilla, vyöhykkeet I ja II: Outshine Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

C

Osakohde nro 3: Suurnäytöille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueen ulkopuolisilla alueilla, vyöhykkeet II ja III: Keskisuomalainen Oyj:n kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

D

Osakohde nro 4: Katumainostauluille määritellyt sijoituspaikat esikaupunkialueella, vyöhyke III: Keskisuomalainen Oyj:n kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

E

ja oikeutti kaupunkiympäristön toimialan alueiden käyttö- ja valvontayksikön tiimipäällikön tekemään hankinnan toteuttamiseksi tarpeelliset käyttöoikeussopimukset hyväksytyksi tulleiden tarjousten perusteella osakohteittain tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisina yhteistyösopimuksina, ja tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.

Hankinnan kunkin osakohteen sopimuskausi on kymmenen (10) vuotta ja kahdeksan (8) kuukautta eli 1.8.2023 - 31.3.2034.

Hankinnan arvo osa-alueittain

Osakohde nro 1, katumainostauluille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueilla

Outshine Oy maksaa KYMP:lle mainoslaitteiden sijoituspaikkojen käyttöoikeudesta sopimuskauden aikana takuuvuokrana yhteensä vähintään 61 950 000,00 euroa seuraavasti:

Outshine Oy maksaa käyttöoikeuskorvauksena mainospaikkojen bruttomediamyynnistä KYMP:lle mainoskorvausta ajalla (1.8.2023 - 31.12.2025) 30 %, kuitenkin niin, että korvaus kyseiseltä ajalta on vähintään 1 911 000,00 euroa (alv. 0 %).

Outshine Oy maksaa käyttöoikeuskorvauksena mainospaikkojen bruttomediamyynnistä KYMP:lle mainoskorvausta ajalla (1.1.2026 - 31.3.2034) 45 %, kuitenkin niin, että korvaus kyseiseltä ajalta on vähintään 60 039 000,00 euroa (alv. 0 %).

Osakohde nro 2, mainospilareille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueilla

Outshine Oy maksaa KYMP:lle mainoslaitteiden sijoituspaikkojen käyttöoikeudesta sopimuskauden aikana takuuvuokrana yhteensä vähintään 15 960 000,00 euroa seuraavasti:

Outshine Oy maksaa käyttöoikeuskorvauksena mainospaikkojen bruttomediamyynnistä KYMP:lle mainoskorvausta ajalla (1.8.2023 - 31.12.2025) 30 %, kuitenkin niin, että korvaus kyseiseltä ajalta on vähintään 777 000,00 euroa (alv. 0 %).

Outshine Oy maksaa käyttöoikeuskorvauksena mainospaikkojen bruttomediamyynnistä KYMP:lle mainoskorvausta ajalla (1.1.2026 - 31.3.2034) 45 %, kuitenkin niin, että korvaus kyseiseltä ajalta on vähintään 15 183 000,00 euroa (alv. 0 %).

Osakohde nro 3, suurnäytöille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueen ulkopuolisilla alueilla

Keskisuomalainen Oyj maksaa KYMP:lle mainoslaitteiden sijoituspaikkojen käyttöoikeudesta sopimuskauden aikana takuuvuokrana yhteensä vähintään 7 185 864,00 euroa seuraavasti:

Keskisuomalainen Oyj maksaa käyttöoikeuskorvauksena mainospaikkojen bruttomediamyynnistä KYMP:lle mainoskorvausta ajalla (1.8.2023 - 31.12.2025) 30,65 %, kuitenkin niin, että korvaus kyseiseltä ajalta on vähintään 713 378,75 euroa (alv. 0 %).

Keskisuomalainen Oyj maksaa käyttöoikeuskorvauksena mainospaikkojen bruttomediamyynnistä KYMP:lle mainoskorvausta ajalla (1.1.2026 - 31.3.2034) 45,65 %, kuitenkin niin, että korvaus kyseiseltä ajalta on vähintään 6 472 485,25 euroa (alv. 0 %).

Osakohde nro 4, katumainostauluille määritellyt sijoituspaikat esikaupunkialueella

Keskisuomalainen Oyj maksaa KYMP:lle mainoslaitteiden sijoituspaikkojen käyttöoikeudesta sopimuskauden aikana takuuvuokrana yhteensä vähintään 9 371 581,10 euroa seuraavasti:

Keskisuomalainen Oyj maksaa käyttöoikeuskorvauksena mainospaikkojen bruttomediamyynnistä KYMP:lle mainoskorvausta ajalla (1.8.2023 - 31.12.2025) 30,56 %, kuitenkin niin, että korvaus kyseiseltä ajalta on vähintään 830 009,60 euroa (alv. 0 %)

Keskisuomalainen Oyj maksaa käyttöoikeuskorvauksena mainospaikkojen bruttomediamyynnistä KYMP:lle mainoskorvausta ajalla (1.1.2026 - 31.3.2034) 45,65 %, kuitenkin niin, että korvaus kyseiseltä ajalta on vähintään 8 541 571,50 euroa (alv. 0 %).

Muut päätettävät asiat

Hankinnan toimeenpanon edellytyksenä käyttöoikeussopimukset edellyttävät Helsingin kaupungin päätöstä maa-alueiden käyttöoikeuksista.

Hankinnan toteuttamisessa tarpeelliset käyttöoikeussopimukset, jotka tehdään hyväksytyksi tulleitten tarjousten perusteella osakohteittain tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisina yhteistyösopimuksina, eivät synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun KYMP ja valitut operaattorit ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevat yhteistyösopimukset kunkin osakohteen osalta, ja että yhteistyösopimuksella toteutettava käyttöoikeussopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankinnan tausta ja kilpailuttamiskonsepti

Voimassa oleva yleisten alueiden mainoslaitteiden sijoituspaikkoja koskeva sopimus on tehty 31.7.2008 kiinteistöviraston Clear Channel Suomi Oy:n kesken. Sopimuksen voimassaolo on päättymässä 31.7.2023. Yleisten alueiden mainoslaitteiden sijoituspaikkoja koskevassa kilpailuttamisessa on nyt ollut tavoitteena, että uudet sopimukset tulisivat voimaan heti 1.8.2023.

Hankinta päätettiin luonteensa vuoksi toteuttaa hankintalain mukaisena käyttöoikeussopimushankintana, jolla ulkoistetaan operaattoreitten suoritettavaksi kaupungin yleisillä alueilla oleville sijoituspaikoille tulevien mainoslaitteiden mainosmyynti sekä sovitaan siihen liittyen lisäksi myös muusta yhteistyöstä koskien KYMP:n/ kaupungin viestinnälle ja markkinoinnille tulevaa näyttöaikaa ja mahdollista poikkeustilanteiden kriisiviestintää sekä mainoslaitteiden yhteydessä toteutettavaa liikenne- ja muun kaupunkisuunnittelun hyväksi tulevaa kulkijamääräseurantaa.

Hankintamenettelyksi valittiin neuvottelumenettely, jolla arvioitiin saatavan paras tuntuma markkinoiden omaan tietoon ja osaamiseen, kun neuvottelumenettelyä lisäksi edelsi markkinakuuleminen. Neuvottelumenettely toteutettiin osallistumishakemusten perusteella valittujen tarjoajien kanssa niin, että kuhunkin osakohteeseen otettiin enintään viisi (5) tarjoajaa, joiden kanssa toteutettiin kolme (3) alustavaa tarjous-pyyntökierrosta ennen lopullista tarjouspyynnön lähettämistä.

Onnistuneen ja tehokkaan ja erityyppisten operaattorien näkökannat huomioon ottavan kilpailuttamisen varmistamiseksi päätettiin hankinta myös markkinakuulemisessa saadun palautteen perusteella jakaa viiteen (5) osakohteeseen, joihin osakohteisiin jaetut sijoituspaikat käytännössä noudattelevat nykyisiä sijoituspaikkoja, millä ratkaisulla arvioitiin merkittävästi helpotettavan sijoituspaikkojen käyttöönottoon liittyvää lupaprosessia.

Osakohteeksi nro 4 määriteltiin, pitkälti markkinakuulemisen perusteella, esikaupunkialueille (vyöhyke III) tulevat uudet sijoituspaikat. Osakohteen nro 4 lähtökohtana on ollut muista osakohteista poiketen, että tarjoajien tuli itse etsiä ja määritellä esittämänsä mainoslaiteverkon sijoituspaikat noudattaen tarjouspyyntöasiakirjoissa olevaa ohjeistusta.

Hankinnan jakamisella edellä selvitetyllä tavalla viiteen eri osakohteeseen tavoiteltiin KYMP:n kannalta myös mahdollisimman hyvää taloudellista tulosta, kun arvioitiin, että näin voitiin mahdollisimman laajasti käyttää hyväksi eri tarjoajien erityyppisiä mainoslaitteita ja osakohteita koskevaa markkinaosaamista.

KYMP valmisteli vuonna 2022 samanaikaisesti tarjouspyyntöprosessin kanssa yleisten alueiden mainoslaitteiden sijoittelua koskevan ohjeistuksen päivityksen Yleisten alueiden ulkomainonnan periaatteet, 23.12.2023, jonka kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 17.1.2023.

KYMP:n em. päivitetty ohjeistus on ollut myös lähtökohtana lopullisessa tarjouspyynnössä. Päivitetyn ohjeistuksen mukaisista periaatteista ja painotuksista koskien hyväksyttävien sijoituspaikkojen määrittelyä on tarjouspyyntöprosessin mukaisen neuvottelumenettelyn aikana täsmentyneiden tietojen mukaisesti informoitu tarjoajia; erityisesti tarjoajien sijoituspaikkaesityksiin osakohteen nro 4 osalta annetussa tarjoajakohtaisessa palautteessa.

Tarjouspyynnössä yhtenä lähtökohtana on ollut selkeyttää sopimuskauden aikainen tilanne niin, että kussakin osakohteessa operaattori saa sopimuskauden ajaksi yksinoikeuden mainoslaitteiden sijoituspaikkoihin kunkin osakohteen määrittelyjen mukaisesti.

Yhteistyösopimuksessa on kuvattu myös nykytilanne, jossa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:llä on lisäksi erilliset voimassa olevat ulkomainonnan toteuttamista koskevat sopimukset koskien

- pysäkkikatoksia ja pysäkkikatosten mainostauluja, joka on voimassa 13.9.2037 saakka, plus optio 5 v, ja

- kaupunkipyöräjärjestelmään liittyvää ulkomainontaa, joka on voimassa 1.4.2027 saakka,

ja selvennetty, että yhteistyösopimuksen yksinoikeus ei koske näiden sopimusjärjestelyjen sijoituspaikkoja.

Yhteistyösopimuksessa on kuitenkin varattu myös mahdollisuus siihen, että mikäli nykyisen kaupunkipyöräjärjestelmän sopimuskauden päättyessä seuraava kaupunkipyöräjärjestelmä toteutetaan niin, ettei siihen sisälly KYMP:n yleisillä alueilla olevia erillisiä mainoslaitteiden sijoituspaikkoja, niin KYMP:n kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen operaattori voi käyttää näitä vapautuvia mainoslaitteiden sijoituspaikkoja sopimuskauden aikana toteutuvina lisäpaikkoina, mikäli operaattori hakee ja saa näille sijoituspaikoille sopimuskauden aikaisia lisäpaikkoja varten määritellyn enimmäismääräkiintiönsä puitteissa yhteistyösopimuksen mukaiset ja edellyttämät luvat.

Tarjoajilla on siis yksinoikeutensa puitteissa lisäksi mahdollisuus sopimuskauden aikana esittää mainoslaitteille uusia sijoituspaikkoja noudattaen kaikilta osin uusien mainoslatteiden sijoittamisessa tarjouspyynnön ja sen mukaan tehtävän yhteistyösopimuksen sijoituspaikkojen lupamenettelylle määriteltyä ohjeistusta.

Yhteistyösopimuksessa on määritetty uusille mainoslaitteiden sijoituspaikoille sopimuskaudella seuraavat enimmäismäärät:

Osakohde nro 1:
- Yhteistyösopimuksen liitteenä 1 olevan sijoituspaikkasuunnitelman mukainen mainoslaitteiden enimmäismäärä on 174 sijoituspaikkaa

- Sijoituspaikkojen ja vastaavasti myös mainoslaitteiden lisäys voi olla enintään 50 %, eli 87 uutta sijoituspaikkaa.

Osakohde nro 2:
- Yhteistyösopimuksen liitteenä 1 olevan sijoituspaikkasuunnitelman mukainen mainoslaitteiden enimmäismäärä on 32 sijoituspaikkaa

- Sijoituspaikkojen ja vastaavasti myös mainoslaitteiden, lisäys voi olla enintään 30 % eli 10 uutta sijoituspaikkaa.

Osakohde nro 3:
- Yhteistyösopimuksen liitteenä 1 olevan sijoituspaikkasuunnitelman mukainen mainoslaitteiden enimmäismäärä on 33 sijoituspaikkaa

- Sijoituspaikkojen ja vastaavasti myös mainoslaitteiden lisäys voi olla enintään 30 % eli 11 uutta sijoituspaikkaa.

Osakohde nro 4:
- Yhteistyösopimuksen mukainen mainoslaitteiden enimmäismäärä on 100 sijoituspaikkaa

- Sijoituspaikkojen ja vastaavasti myös mainoslaitteiden lisäys voi olla enintään 50 % eli 50 uutta sijoituspaikkaa.

Kolmeen alustavaan tarjouspyyntökierrokseen perustuva neuvottelumenettely on ollut pitkälti vuorovaikutteinen, kun siihen on sisältynyt tehtyjen alustavien tarjousten perusteella kaksi kunkin tarjoajan kanssa erikseen pidettyä neuvottelukierrosta ja tarjoajilla on ollut kolme kertaa mahdollisuus kommentoida täydentyviä sopimusasiakirjoja ja kolme kertaa mahdollisuus tehdä kysymyksiä ja saada niihin vastauksia, joita KYMP on sitten aina harkintansa mukaan hyödyntänyt seuraavassa alustavassa tarjouspyynnössä ja lopullisessa tarjouspyynnössä.

Tarjouspyynnön osakohteen nro 2 osalta on lisäksi tarjouskilpailun kuluessa annettu tarjoajille tarjoajakohtaista palautetta, jolla on pyritty varmistamaan, että osakohteeseen nro 2 annettavat mainospilariratkaisut täyttävät tarjouspyyntöasiakirjojen vaatimukset.

Tarjouksia on pyydetty ja ne on saatu niin, että tarjouspyynnössä oli määritelty osakohteiden nrot 1 - 3 ja 5 osalta vähimmäistakuuvuokra, lisäksi kaikkia osakohteita koskevat tarjoukset on edellytetty annettavaksi niin, että tarjousten hinta-arvio, eli arvio KYMP:lle tuloutettavasta mainoskorvauksesta, perustuu sitovaan bruttomyyntiennusteeseen ja sen perusteella laskettuun sitovaan takuuvuokraan, jonka perusteelta tarjousten hintojen arviointi ja vertailu on suoritettu. Tarjouksessa ilmoitettu takuuvuokra on tarjouspyynnön ja yhteistyösopimuksen ehtojen mukaan tarjoajaa sitova riippumatta esimerkiksi siitä, miten tarjoaja saa osakohteessa nro 4 (tai muissa osakohteissa) esittämilleen sijoituspaikoille tarpeelliset toimenpideluvat. Yhteistyösopimuksen kohdassa 18.5 on määritelty perusteet, joilla bruttomyyntiennustetta ja sen myötä takuuvuokraa voidaan tarkistaa, näissä perusteisiin eivät kuitenkaan kuulu operaattorista riippuvat syyt. Kun sijoituspaikkoihin liittyvä lupamenettely, lupien hakeminen ja lupien saamisen edellytysten täyttyminen ovat kokonaan operaattorin vastuulla ja operaattorista riippuvaisia, eivät kohdan 18.5 edellytykset bruttomyyntiennusteen tarkistamiselle tällä perusteella ole olemassa.

Kaikissa osakohteissa tarjousten vertailu perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen, jossa hinnan eli takuuvuokran painoarvo on ollut osakohteesta riippuen 85 - 90 % ja tarjouspyynnössä määriteltyjen laatutekijöitten vastaavasti 10 - 15 %.

Hankinnan perustiedot

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin yleisillä alueilla, KYMP:n määrittelemillä sijoituspaikoilla, toteutettava ulkomainonta. Hankinta on jaettu viiteen (5) osa-alueeseen:

1. Katumainostauluille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueilla
2. Mainospilareille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueilla
3. Suurnäytöille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueen ulkopuolisilla alueilla
4. Katumainostauluille määritellyt sijoituspaikat esikaupunkialueella
5. Pylvästauluille määritellyt sijoituspaikat esikaupunkialueella

Valitut toimittajat
- toteuttavat mainoslaitteet sovituille paikoille ja vastaavat mainosten myynnistä sekä muista ulkomainontaan liittyvistä velvoitteista

- maksavat vuokraa käyttöönsä saamistaan sijoituspaikoista KYMP:lle, ja saavat mainospaikkojen myynnistä kertyvät tulot hyväkseen

- antavat ulkomainonnassa ilman erillistä korvausta sovitun määrän KYMP:n viestintää ja markkinointia varten mainosaikaa KYMP:n määrittämiä kaupungin tarpeita varten siten kuin tarjouspyyntöasiakirjoissa on yksityiskohtaisesti määritelty.

Hankintamenettely ja hankinnan kulku

Hankinnassa on kyse Hankintalain mukaisesta käyttöoikeussopimuksesta ja hankintamenettelyssä noudatetaan soveltuvin osin Hankintalain 34 §:n mukaista neuvottelumenettelyä.

EU-kynnysarvon ylittävää hankintaa koskeva hankintailmoitus neuvottelumenettelystä ”Helsingin kaupungin ulkomainonnan järjestäminen yleisillä alueilla” julkaistiin sähköisessä ilmoituskanavassa HILMA:ssa 9.9.2022 ja Euroopan unionin yhteisessä TED-hankintailmoituskanavassa 14.9.2022 (ilmoituksen numero 502469-2022). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

KYMP valitsi neuvotteluvaiheeseen osa-aluekohtaisesti määräaikaan 10.10.2022 klo 12.00 mennessä tulleiden osallistumishakemusten perusteella seuraavat kuusi (6) ehdokasta (suluissa osa-alue/osa-alueet, joita osallistumishakemus koski):

- Atlas-Media Oy (5)
- Clear Channel Suomi Oy (1, 2, 3, 4 ja 5)
- JCDecaux Finland Oy (1, 2, 3, 4 ja 5)
- Keskisuomalainen Oyj (1, 2, 3 ja 4)
- Ocean Outdoor Finland Oy (1, 2, 3 ja 4)
- Outshine Oy (1, 2, 3, 4 ja 5)

Asiakkuusjohtaja teki neuvottelumenettelyyn hyväksyttyjen ehdokkaiden valinnasta 17.10.2022 34 § (dnro HEL 2022-004806), päätöksen, joka annettiin 17.10.2023 tiedoksi kaikille osallistumishakemuksen jättäneille ehdokkaille.

Edellä mainitusta päätöksestä valitettiin markkinaoikeuteen. Markkinaoikeus antoi asiassa päätöksen dnro 509/2022, ratkaisu 159/2023. Markkinaoikeuden ratkaisuun saa hakea hankintalain 165 §:n mukaisesti muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Ratkaisun mukaan (4.4.2023) KYMP ei ole menetellyt hankinnassa hankintalain vastaisesti.

Neuvotteluvaiheen aikana KYMP piti valittujen ehdokkaiden kanssa kaksi (2) neuvottelukierrosta ja pyysi yhteensä kolme (3) alustavaa tarjousta. Neuvottelukierrosten sekä pyydettyjen alustavien tarjousten tarkoituksena oli varmistaa, että KYMP pystyy laatimaan lopullisen tarjouspyynnön siten, että tarjouskilpailuun saadaan vertailukelpoisia ja tarkoituksenmukaisia tarjouksia.

Neuvotteluvaiheen jälkeen KYMP lähetti 7.3.2023 lopullisen tarjouspyynnön neuvottelumenettelyssä mukana oleville ehdokkaille. KYMP pidensi tarjousten määräaikaa 20.3.2023 siten, että tarjoukset tuli antaa viimeistään 6.4.2023 klo 12.00 mennessä.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 6.4.2023 klo 12.00 mennessä lopullisen tarjouksen jätti 4 tarjoaja (suluissa osa-alue/osa-alueet, joita tarjous koski):

- Clear Channel Suomi Oy (1, 2, 3 ja 4)
- JCDecaux Finland Oy (1)
- Keskisuomalainen Oyj (2, 3 ja 4)
- Outshine Oy (1, 2, 3 ja 4)

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Edellä olevan mukaisesti osa-alueeseen 5 ei saatu lainkaan lopullisia tarjouksia.

Tarjousten tarkastus

Lopullisessa tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että Outshine Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous vaikutti poikkeukselliselta. KYMP lähetti 12.4.2023 Outshine Oy:lle selvityspyynnön, jossa Outshine Oy:tä pyydettiin toimittamaan selvitys ja perusteet tarjouksessa esitetylle bruttomyyntiennusteelle. Outshine Oy toimitti selvityksen 19.4.2023. Selvityksen perusteella KYMP arvioi, että Outshine Oy:n tarjous täyttää sisällölle asetetut vaatimukset. KYMP:n arviosta erillinen liite nro 1.

Näin ollen kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja toimittajien valinta

Lopullisessa tarjouspyynnössä oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertailtiin hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Valintaperusteena oli lopullisen tarjouspyynnön mukaisesti jokaisessa osa-alueessa kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

- osa-alue 1, 2 ja 4
hinta, painoarvo 85 %
laatu, painoarvo 15 %

- osa-alue 3 ja 4
hinta, painoarvo 90 %
laatu, painoarvo 10 %

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteistä 2 - 5 Vertailutaulukko.

Tarjouksen vertailupisteet osa-alueittain muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä.

Tarjouspyynnön mukaisesti kussakin osa-alueessa tarjoaja, jonka osa-aluekohtaisen tarjouksen yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet ovat korkeimmat valitaan tarjouskilpailussa ko. osa-alueen voittajaksi.

Vertailutaulukon mukaisesti toimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjouksen jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:

Osakohde nro 1: Katumainostauluille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueilla / vyöhykkeet I ja II:
- Outshine Oy

Osakohde nro 2: Mainospilareille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueilla / vyöhykkeet I ja II:
- Outshine Oy

Osakohde nro 3: Suurnäytöille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueen ulkopuolisilla alueilla / vyöhykkeet II ja III:
- Keskisuomalainen Oyj

Osakohde nro 4: Katumainostauluille määritellyt sijoituspaikat esikaupunkialueella/ vyöhyke III:
- Keskisuomalainen Oyj

Osakohde nro 5: Osakohde nro 5 / Pylvästaulut / vyöhyke III (esikaupunkialueet):
- Ei saapuneita tarjouksia

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 milj. euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Sovelletut säädökset

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016): 34, 35, 70, 71, 75, 83, 93, 96,123, 126, 127, 128, 129, 145 ja 147 §
Hallintolaki (434/2003): 43, 44 ja 45 §

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 12.05.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Lisätietojen antaja

Minna Pesu, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 52247

minna.pesu@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. KYMP_arvio_Outshine_osakohde_1_20.4.2023
2. KYMP_Mainospaikat_Vertailutaulukko_osakohde_1_6.4.2023
3. KYMP_Mainospaikat_Vertailutaulukko_osakohde_2_6.4.2023
4. KYMP_Mainospaikat_Vertailutaulukko_osakohde_3_6.4.2023
5. KYMP_Mainospaikat_Vertailutaulukko_osakohde_4_6.4.2023

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.