Sopimuspalokunnille maksettavat korvaukset vuonna 2023, pelastuslaitos

HEL 2023-004399
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 68 §

Helsingin sopimuspalokuntien korvaukset vuonna 2023

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti maksaa sopimuspalokunnille palokuntasopimusten mukaiset korvaukset liitteenä olevan taulukon mukaisesti.

Korvauksiin sisältyviä palokuntakohtaisia korvauksia maksetaan 754 775,00 euroa. Kaupungin tonttikorvauksia maksetaan yhteensä 17 175,67 euroa. Turvallisuusviestinnästä maksettavat sopimusperusteiset korvaukset ovat enintään 50 000,00 euroa. Muita sopimuspalokuntatoimintaan liittyviä kuluja (muun muassa koulutukset, työterveyshuolto, varusteet ja kalusto) korvataan enintään 66 300,00 euroa.

Sopimuspalokunnille maksettavat kaikki korvaukset vuonna 2023 ovat yhteensä enintään 888 250,67 euroa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Sopimuspalokunta on vapaaehtoinen palokunta, joka on tehnyt sopimuksen sammutus- ja pelastustoiminnasta pelastuslaitoksen kanssa. Palokuntasopimuksessa sovitaan, mitä kalustoa ja osaamista sopimuspalokunnalla tulee olla, minkälaisiin hälytyksiin kyseistä sopimuspalokuntaa voidaan käyttää, kuinka nopeasti sopimuspalokunta lähtee liikkeelle saadessaan hälytyksen, kuinka monta koulutuksen saanutta henkilöä tulee sopimuksen alaisessa paloautossa olla, mihin aikaa vuorokaudesta sopimuspalokunta on valmiudessa (ellei ole valmiudessa 24 tuntia vuorokaudessa). Lisäksi sopimuksessa sovitaan, miten pelastuslaitos korvaa valmiudesta, koulutuksista, varusteista ja varikon ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia.

Sopimuspalokunnille maksettavat korvaukset perustuvat palokuntasopimuksiin sekä kustannuksiin, jotka niiden ohella pelastuslain 7 luvun 52 §:n, 53 §:n, 54 §:n ja 8 luvun 56 §:n mukaan kuuluvat pelastuslaitoksen vastuulle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaisesti, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 17.04.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

vs. sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Leena Turpeinen

Lisätietojen antaja

Jari Korkiamäki, vs. pelastusjohtaja , puhelin: 09 310 30060

jari.korkiamaki@hel.fi