Sopimuksen irtisanominen, ruotsinkielisen kotihoidon asiakaspalveluostot, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-004404
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 26

Hankintasopimuksen irtisanominen koskien ruotsinkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankintaa

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti irtisanoa ruotsinkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan puitesopimuksen kaikkien palveluntuottajien osalta. Sopimus päättyy 31.12.2023. Puitesopimuksessa mukana olevat palveluntuottajat ovat:

Debora Oy

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä ruotsinkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 19.11.2019 § 261 ja oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavista sopimuksista ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita ruotsinkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan puitejärjestelyyn päätöksellään 30.1.2020 § 8 seuraavat palveluntuottajat:

Debora Oy

Posti Kotipalvelut Oy

Sopimuskauden aikana Posti Kotipalvelut Oy on siirtynyt yrityskaupan seurauksena Stella Kotipalvelut Oy:lle. Stella Kotipalvelut Oy on irtisanonut hankintasopimuksen.

Puitesopimuksen perussopimuskausi oli kaksi (2) vuotta ja se alkoi 1.6.2020. Sopimukseen sisältyi kahden (2) vuoden optiokausi, jonka sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti ottaa käyttöön päätöksellään 10.6.2022 § 49 ajalle 1.6.2022–31.5.2024.

Puitesopimuksen mukaisesti sopimus voidaan irtisanoa päättymään kuuden (6) kuukauden kuluttua kirjallisen irtisanomisilmoituksen päiväyksestä. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on päädytty puitesopimuksen irtisanomiseen, koska palvelu tullaan kilpailuttamaan uudelleen osana kotihoidon palvelujen kilpailutusta.

Päätös tullut nähtäväksi 12.04.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Helena Venetvaara, kotihoidon johtaja, puhelin: 09 310 40546

helena.venetvaara@hel.fi

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja