Toimivallan siirtäminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla hankintojen ja tilauksien tekemisessä

HEL 2023-005321
Asialla on uudempia käsittelyjä
9. / 101 §

Toimivallan siirtäminen hankinnoissa ja tilauksissa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla 1.6.2023 alkaen

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti siirtää hankintojen ja tilauksien hyväksymisen toimivaltaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla 1.6.2023 alkaen liitteen 1 mukaisesti.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa myös toimialajohtajan päättämään hankinnan keskeyttämisestä (hankintalaki § 125) hankinnoista, joiden ennakoitu arvo on yli 500 000 euroa.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan päättämään tarvittaessa hankinnan väliaikaisesta järjestämisestä (hankintalaki § 153) ja allekirjoittamaan tarvittaessa väliaikaiset sopimukset.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa alla mainitut viranhaltijat hyväksymään toimialan sähkönhankinnan tilaukset Helen Oy:ltä 1.6.2023-31.12.2025.

- hallintojohtaja
- hallintopäällikkö
- hankintapäällikkö
- talous- ja suunnittelujohtaja

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 2 momentti 3 kohta). Viranhaltijoiden tilausvaltuus on sama kuin hankintavaltuus jollei toisin päätettä.

Hankinta- ja tilausvaltuuksien päivitys

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on tunnistettu tarve päivittää hankinta- ja tilausvaltuuksia. Tarve on uusien viranhaltijoiden ja talousarviorakenteen muutoksen takia. Lisäksi hankinnan keskeyttämisen osalta toimivallan siirto viranhaltijalle yli 500 000 euron hankinoissa on uusi. Hankinnan väliaikaisen järjestämisen sekä sähköhankinnan ja tilausten osalta kyseessä on valtuutuksen jatkaminen.

Uudet viranhaltijat

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle on perustettu kaupunginhallituksen 20.3.2023 § 191 päätöksellä 1.4.2023 alkaen. Tehtävissä käytetään julkista valtaa muun muassa julkisista hankinnoista päätettäessä ja virassa olevaa esihenkilöä sijaistettaessa. Työsuhteessa olevalla ei ole ollut hankintavaltuutta, koska eivät ole virkasuhteessa. Alla mainitut tehtävät muuttuivat viroiksi ja näihin esitetään 100 000 euron hankintavaltuutta:

  • henkilöstöpalvelujohtaja (ent. henkilöstöpäällikkö)
  • kehittämispalvelujohtaja (ent. kehittämispalvelupäällikkö)
  • talous- ja suunnittelujohtaja (ent. talous- ja suunnittelupäällikkö)
  • tilapalvelujohtaja (ent. tilapalvelupäällikkö)

Toimialle perustettu myös uusi tietojärjestelmäpäällikön virka. Virka korvaa hankintavaltuuksien näkökulmasta lakkautetun ICT-kehityspäällikön viran. Lisäksi tietohallintopäällikön olemassa oleva virka muutettiin tietohallintojohtajan viraksi. Muutoksista huolimatta virkojen hankintavaltuudet pysyvät samalla tasolla.

Hankintavaltuudet nimikkeittäin ja rajoineen on tämän päätöksen liitteenä.

Talousarviorakenteen muutos

Vuoden 2023 alusta alkaen toimialan käyttötalouden määrärahat ovat jakaantuneet kolmeen erilliseen talousarviokohtaan. Aiemmin näitä valtuustoon nähden sitovia talousarviokohtia oli vain yksi. Uudet talousarviokohdat ovat:

  • Kaupungin palvelut,
  • sotepelle tuotettavat palvelut ja muu ulkoisesti rahoitettu toiminta sekä
  • avustukset ja korvaukset

Uudesta talousarviorakenteesta johtuen on hyvä täsmentää hankintavaltuuksia siten, että hankintavaltuudet omaavilla viranhaltijoilla on hankintavaltuudet sekä kaupungin tuottamien palveluiden että sotepelle tuotettavien palveluiden ja muun ulkoisen rahoituksen talousarviokohtien määrärahoihin.

Hankinnan keskeyttäminen

Viimeaikeisen oikeuskäytännön (KHO 2022:1) mukaan olennaisten muutosten ja korjausten tekeminen julkaistuun tarjouspyyntöön ei ole mahdollista ilmoittamalla muutoksista korjausilmoituksella. Aiemmin toimiala on voinut korjata ristiriitoja ja lieventää tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia korjausilmoituksella. Uuden oikeuskäytännön takia hankinta tulee keskeyttää ja järjestää uusi tarjouskilpailu. Hankinnan keskeyttämisestä on tehtävä päätös (hankintalaki § 125).

Hankinnan toteuttamisen takia on olennaista, että päätös hankinnan keskeyttämisestä voidaan tehdä toimialalla nopeasti ja käynnistää uusi tarjouskilpailu. Tämän takia päätösvalta yli 500 000 euron hankintojen keskeyttämisestä on tarkoituksenmukaisesta olla toimialajohtajalla silloin, kun keskeyttäminen tehdään tarjouspyynnössä olevan virheen tai ristiriidan korjaamiseksi.

Hankinnan väliaikainen järjestäminen

Toimialalla on ajoittain tarve päättää hankinnan väliaikaisesta järjestämisestä tilanteissa, jossa lautakunta on tehnyt hankinnasta päätöksen, mutta hankinasta on valitettu markkinaoikeuteen eikä valituksen takia hankintasopimuksia voida solmia ilman sen väliaikaista luonnetta.

Hankintalain (§ 153) mukaan hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jos hankintaa ei voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Edellytyksenä on, ettei väliaikainen järjestely saa estää markkinaoikeuden mahdollisuutta kumota hankintayksikön päätös osaksi tai kokonaan, kieltää hankintayksikköä soveltamasta
hankintaa koskevassa asiakirjassa olevaa virheellistä kohtaa tai muuten noudattamasta virheellistä menettelyä, eikä velvoittaa hankintayksikkö korjaamaan virheellisen menettelynsä.

Edellä mainitun takia esitetään, että toimialajohtajalla on edelleen hankinnan arvosta riippumatta valtuus päättää hankinnan väliaikaisesta järjestämisestä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Lautakunta 14.12.2021 § 394 on oikeuttanut toimialajohtajan hyväksymään hankinnan väliaikaisesta järjestämisestä 1.1.2022 alkaen eli kyse on valtuutuksen jatkamisesta.

Sähkönhankinta ja tilaukset

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on ollut kaupungin sähkön yhteishankinnassa mukana. Kaupunginkanslian on kilpailutanut hankinnan (Tarjouspyyntö H065-19/Dnro HEL 2021-001063) ja kansliapäällikkö teki 30.4.2021 hankintapäätöksen. Sopimuskausi on alkanut 1.1.2022 ja se kestää 31.12.2025 saakka.

Sopimuksen mukaan jokainen hankintaan osallistuva hankintayksikkö tekee omat tilaukset sähköntoimitus- ja hintasuojauspalvelun sekä sähkösalkunhoitopalvelun käytöstä. Hankinnasta on laadittu toimialan ja Helen Oy:n kanssa sähkösalkunhoitostrategia, jossa on sovittu erikseen sähkönhankintojen toteuttamisesta.

Jotta toimialla voidaan hyväksyä tarvittavat tilaukset sähkösuojausta, on tarkoituksenmukaista, että viranhaltijat voivat hyväksyä käyttösähkön suojaukset viipymättä. Tämän takia esitetään, että lautakunta oikeuttaa seuraaville viranhaltijoille mahdollisuuden hyväksyä salkunhoitajan ehdottamat sähkön suojaushankinnat arvosta riippumatta.

  • hallintojohtaja
  • hallintopäällikkö
  • hankintapäällikkö
  • talous- ja suunnittelujohtaja

Lautakunta on 14.12.2021 § 394 oikeuttanut viranhaltijoita hyväksymään sähköhankinnan tilaukset 1.1.2022 alkaen. Nyt tehtävällä päätöksellä esitetään valtuutuksen jatkamista.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 05.06.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Lisätietojen antaja

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi