Virkasuhteen täyttäminen, apulaisrehtori (kokonaistyöaika), Alppilan lukio, työavain KASKO-03-36-23

HEL 2023-006094
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 33

Apulaisrehtorin (kokonaistyöaika) virkaan ottaminen, Alppilan lukio, työavain KASKO-03-36-23

Lukiokoulutuksen päällikkö

Päätös

Lukiokoulutuksen päällikkö päätti ottaa Alppilan lukioon sijoitettuun apulaisrehtorin virkaan (vakanssi 003878) **********

Virantoimitus alkaa 1.8.2023 lukien.

Virkaan valitulle ei aseteta koeaikaa.

Rikosrekisteriotetta ja selvitystä terveydentilasta ei tarvitse esittää.

Päätöksen perustelut

Alppilan lukion apulaisrehtorin virka on ollut julkisesti haettavana ajalla 22.3.2023 - 6.4.2023 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.

Viranhaltijan tehtävänä on apulaisrehtorin tehtävät lukiokoulutuksessa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla.

Apulaisrehtorilta vaaditaan sama kelpoisuus kuin rehtorilta. Kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukaan. Kelpoisuus tulee saavuttaa ennen hakuajan päättymistä. Lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin johtamiskokemusta ja luettiin eduksi hyvä englannin kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Apulaisrehtori toimii rehtorin työparina ja johtaa osaltaan koulun toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan. Apulaisrehtori johtaa yhdessä rehtorin kanssa koulun pedagogista toimintaa ja taloutta sekä tila- ja turvallisuusasioita sekä osallistuu henkilöstöjohtamiseen sekä sidosryhmäyhteistyöhön.

Alppilan lukio on yleislukio, jossa on Globaalikansalainen-painotus. Alppilan lukiossa korostetaan ajattelun, tiedonhalun ja laajan yleissivistyksen merkitystä. Kansainvälisyys on keskeinen osa koulumme toimintaa.

Rekrytointi toteutettiin anonyymisti. Anonyymin rekrytoinnin tavoitteena on kohdentaa huomio hakijan ammatilliseen osaamiseen sekä työkokemukseen. Haastateltavat henkilöt valittiin anonyymin yhteenvedon perusteella eikä siinä ollut nähtävissä hakijan nimeä, ikää, sukupuolta tai äidinkieltä.

Virkaan jätti 6.4.2023 päättyneen hakuajan kuluessa hakemuksensa 22 hakijaa, joista vaadittava kelpoisuus on 20 hakijalla.

Hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 10 hakijaa. Videohaastatteluun kutsuttiin hakijat, jotka täyttivät kelpoisuusehdot ja joilla oli monipuolista kokemusta lukiokoulutuksen kentältä. Lisäksi he toivat hakemuksessaan esille motivaationsa ja näkemyksellisyytensä haettavaan tehtävään nähden.

Videohaastattelutyökalulla pyydettiin hakijaa kertomaan, miten innostus näkyy hakijan tavassa tehdä esihenkilötyötä sekä miten painotuksen ja monipuolisen kansainvälisen toiminnan hyödyt saataisiin mahdollisimman monen lukiolaisen lukiopolun osaksi. Kutsutuista hakijoista yhdeksän vastasi videohaastatteluun ja yksi hakija perui hakemuksensa.

Videohaastatteluvastausten arviointiin osallistuivat lukiokoulutuksen päällikkö, Alppilan lukion rehtori sekä HR-asiantuntija. Vastaukset arvioitiin apulaisrehtorin tehtävän vaatimuksiin nähden.

Videohaastatteluvastausten sekä hakemuksiin perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin neljä hakijaa, joista yksi perui osallistumisensa ja vetäytyi prosessista. Haastatteluihin osallistuivat **********

Yksilöhaastattelut pidettiin Alppilan lukiolla 27.4.2023 ja niihin osallistuivat lukiokoulutuksen päällikkö, Alppilan lukion rehtori ja HR-asiantuntija.

**********

**********

**********

**********

Haastattelujen jälkeen suoritetun kokonaisarvioinnin perusteella lukiokoulutuksen päällikkö katsoo, että ********** on parhaat edellytykset Alppilan lukioon sijoitetun lukion apulaisrehtorin viran menestykselliseen hoitamiseen. Hänen valintaansa puoltaa kokemus ja osaaminen esihenkilötyössä sekä vahva innokkuus ja näkemyksellisyys johtamis- ja kehittämistyöhön Alppilan lukiossa. Lukiokoulutuksen päällikkö tapasi valitun henkilön ennen valintapäätöksen tekemistä.

Toimialajohtajan tekemän delegointipäätöksen (30.6.2021, § 90) perusteella lukiokoulutuksen päällikkö ottaa apulaisrehtorin toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen.

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Päätös tullut nähtäväksi 12.05.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Susanna Kalmari, lukion rehtori, puhelin: 09 310 72076

susanna.kalmari@hel.fi

Päättäjä

Tarja Aro-Kuuskoski
lukiokoulutuksen päällikkö