Tutkimuslupa, Henkilökunnan pysyvyys & pitovoima
Tutkimuslupa tutkimukseen "Henkilökunnan pysyvyys ja pitovoima – kokemustietoa pysyvyyden elementeistä kotihoidon toimintaympäristössä"
Päätös
Kotihoidon johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle "Henkilökunnan pysyvyys ja pitovoima – kokemustietoa pysyvyyden elementeistä kotihoidon toimintaympäristössä" (YAMK-opinnäytetyö). Opinnäytetyön yhteyshenkilö on kotihoitopäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 30.4.2024 saakka.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.
Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muiden lakien ja asetusten tutkijalle asettamia vaatimuksia.
Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi.
Päätöksen perustelut
Opinnäytetyön tarkoituksena on saada kokemustietoon perustuvaa tietoa niistä pitovoimatekijöistä, jotka vaikuttavat lähihoitajien kotihoitotyössä pysyvyyteen ja sitoutumiseen. Tutkimuskysymyksinä on: (1) Mistä tekijöistä kotihoidon lähihoitajien työn pitovoima koostuu heidän kokemana? ja (2) Millä tekijöillä kotihoidon lähihoitajien työn pitovoimaa voidaan vahvistaa heidän kokemuksensa mukaan?
Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun VoimaProfi-hanketta. Tässä osahankkeessa pyritään työhyvinvoinnin edistämiseen ikääntyneiden sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Tutkimusaineisto kerätään teemahaastatteluin erään kotihoitoyksikön 5-10 lähihoitajalta, joilla ei ole lähtösuunnitelmia lähitulevaisuudessa ja jotka ovat pysyneet alalla yli kolmen vuoden ajan. Tutkittavat antavat haastatteluille vapaaehtoisen kirjallisen suostumuksensa. Aineistoa käsitellään tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla ja se hävitetään opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksen 17.1.2023 § 11 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää kotihoidon johtaja palvelujensa osalta.
Päätös tullut nähtäväksi 12.05.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Anne-Maria Kuvaja, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444