Hankinta, tilahankkeiden konsepti- ja viitesuunnittelu, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Tilahankkeiden konsepti- ja viitesuunnittelupalvelujen hankinta
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti
A hyväksyä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tilahankkeiden konsepti- ja viitesuunnittelupalvelujen hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
-päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Arkkitehti ********** tilapalvelupäällikkö ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveystoimialan arkkitehtoniset viitesuunnittelupalvelut on kilpailutettu vuonna 2021. Toimialajohtaja on tehnyt hankinnasta päätöksen 23.11.2021 § 228. Perussopimuskausi on ollut 21.1.2022–20.1.2023, jota on jatkettu yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Optiokausi päättyy 20.1.2024.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan seniorikeskusten, perhekeskusten ja terveys- ja hyvinvointikeskusten, erityis- ja tukiasumisen, lastensuojelun laitosten sekä pelastuslaitoksen hankkeiden esisuunnitteluvaiheen konsepti- ja viitesuunnittelu.
Konseptisuunnittelun tarkoituksena on kehittää ja luoda toiminnallisia malleja, jotka palvelevat uusien sekä olemassa olevien tilojen toiminnallista suunnittelua parhaiten.
Viite- ja konseptisuunnittelu sisältävät tilasovituksia, tontin soveltuvuuden ja saavutettavuuden arviointia ja viitesuunnitelman ja ulkoalueiden toimivuuden varmistamista siten, että siinä noudatetaan viranomaisohjeita.
Suunnittelussa vaaditaan varmistamaan palvelun vaatiman logistiikan toteutettavuus, kuten esimerkiksi huolto, pysäköintijärjestelyt ja asiakasliikenne. Tilahankkeiden suunnittelussa on huomioitava toiminnan erityisvaatimuksien lisäksi sekä asiakkaan että henkilökunnan näkökulma.
Hankinta koskee edellä mainittuja esiselvitystehtäviä ja viitesuunnittelua asemakaavoituksen laatiman tonttisuunnitelman mukaan tai asemakaavamuutoksen pohjaksi. Viitesuunnittelussa laaditaan toiminnallinen mitoitus ja tonttisovitus, jonka perusteella arvioidaan alueen muut jatkosuunnittelutarpeet ja -vaiheet.
Hankkeet ovat uudisrakennuksia tai peruskorjauskohteita, joilla vastataan Helsingissä lisääntyvään palvelutarpeeseen.
Konsepti- ja viitesuunnittelu ei sisällä hankkeiden jatkosuunnittelua. Varsinainen tarveselvitys ja hankesuunnitteluvaihe kilpailutetaan erikseen rakennuttajan toimesta.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), jäljempänä hankintalaki, mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinta jaetaan kolmeen (3) tarkoituksenmukaiseen osaan siten, että kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan osa-alueeseen.
Osa-alueet ovat:
1) seniorikeskusten, perhekeskusten ja terveys- ja hyvinvointikeskusten tilojen konsepti- ja viitesuunnittelu
2) vammaispalvelun tilojen ja lastensuojelun laitostilojen konsepti- ja viitesuunnittelu
3) pelastuslaitoksen kohteiden konsepti- ja viitesuunnittelu.
Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely, johon valitaan neljä (4) palveluntuottajaa kullekin osa-alueelle kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–5 (sopimusluonnos, tarjouspyyntöluonnos, palvelukuvaus, tietosuoja- ja salassapitoliite, Helsingin yleiset tietoturvaohjeet).
Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.
Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperuste
Tuotettavalle palvelulle ja palveluntarjoajille on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka ovat esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–5). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.
Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Tarjousten vertailu tehdään osa-alueittain.
Tehtävä sopimus
Hankinnan tavoiteltu sopimuskausi on 21.1.2024–20.1.2026. Tilaajan niin päättäessä tilaajalla on mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden optiokauden käyttöönottoon.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 1 900 000 euroa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 14.2.2023 § 28 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.
Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta toimialajohtajalla.
Päätös tullut nähtäväksi 22.06.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 119, 120, 121 (A), 122 (A) ja 126 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 121 (B), 122 (B), 124 ja 125 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anne Jaakkola, arkkitehti, puhelin: 09 310 24504
Keijo Mäki, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 31110
Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769