Talousarvioaloite, Kampin ja Kaisaniemen välistä huoltotunnelia kehitettävä ja laajennettava
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Otto Meren ym. talousarvioaloitteesta koskien Kampin ja Kaisaniemen välisen huoltotunnelin kehittämistä ja laajentamista
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Helsingin keskustan huoltotunnelia koskevassa talousarvioaloitteessa esitetään nykyisen huoltotunneliverkoston kehittämistä ja laajentamista siten, että keskustaan suuntautuva ajoneuvoliikenne ja itä-länsisuuntainen läpiajoliikenne saadaan siirrettyä kantakaupungin alueella maan alle.
Kaupunki pitää tärkeänä kehittää huoltotunnelia osana kokonaisvaltaista pyrkimystä parantaa ydinkeskustan saavutettavuutta ja viihtyisyyttä, mutta katsoo, ettei huolto- ja pysäköintiliikenteelle suunniteltua huoltotunnelia ole realistista jatkokehittää läpiajettavaksi liikennetunneliksi tähän liittyvien suurien turvallisuusmääräyksistä johtuvien kustannusten vuoksi.
Keskustan huoltotunneli on nimensä mukaisesti suunniteltu helpottamaan kiinteistöjen huoltoliikennettä sekä vähentämään huoltoajoneuvojen aiheuttamia haittoja ydinkeskustan kaduilla. Huoltoliikenteen ohella tunneli palvelee keskustan maanalaisiin pysäköintilaitoksiin suuntautuvaa liikennettä.
Huoltotunneli ei valmistuttuaan ole lunastanut kaikkia sille asetettuja odotuksia. Tunneli on jäänyt ennustettua vähäisemmälle käytölle, jota selittää pääasiassa se, että suuri osa alueen kiinteistöistä on jättänyt rakentamatta kiinteistökohtaiset liityntäyhteydet tunneliin. Ongelman ratkaisemiseksi kaupunki tutkii edelleen keinoja tarjota alueen kiinteistönomistajille riittävät kannustimet huoltotunneliin liittymisen edistämiseksi. Lisäksi tunnelin huoltokäytön lisäämiseksi on suunniteltu lyhyemmän tähtäimen kehittämistoimenpiteitä tunnelin turvallisuuden ja toimivuuden parantamiseksi, joita edistetään yhdessä tavaran vastaanottajayritysten, kuljetusyritysten ja kiinteistöjen kanssa (Helsingin citylogistiikan toimenpideohjelman päivittäminen, 2020).
Kaupungin intressissä on myös edistää huoltotunnelin käytettävyyttä keskeisenä keinona parantaa ydinkeskustan saavutettavuutta autolla. Kaupunginhallituksessa 24.10.2022 hyväksytyssä pysäköintipolitiikassa on toimenpiteenä Kaupungin ja yksityisten pysäköintilaitosten välisen yhteistyön lisääminen asukaspysäköinnissä ja erityistilanteissa. Toistaiseksi maanalaisten pysäköintilaitosten ajoyhteyksiin on rajoituksia, sillä Aleksanterinkadun alla oleva huoltotunnelin osuus on läpiajon estämiseksi osoitettu asemakaavassa yksinomaan huoltoliikenteen käyttöön. Läpiajorajoituksen vuoksi itäpään pysäköintiin (P-Kluuvi) voi ajaa vain idästä ja muihin pysäköintilaitoksiin (P-Cityforum, P-Simonkenttä ja Stockmann) vain lännestä ja tunnelin keskivaiheilta. Kaupungilla on kuitenkin pitkälle vietyjä ja toteutuskelpoisia suunnitelmia toimenpiteistä, joilla voidaan mahdollistaa edellä mainittujen pysäköintilaitosten saavutettavuus kaikkien sisäänajoyhteyksien kautta. Samalla koko tunnelin läpiajon estämiseksi tarvitaan kaavamääräyksen tilalle korvaavia toimenpiteitä, käytännössä valvontajärjestelmä, jolla mahdollistetaan tavanomaista liikennetunnelia lievempien turvallisuusehtojen hyväksyttävyys myös jatkossa.
Kaupungin suunnitelmiin ei sisälly huoltotunnelin kehittäminen keskustan läpiajoa palvelevaksi maanalaiseksi väyläksi. Yksiselitteisesti huolto- ja pysäköintiliikenteelle suunnitellun huoltotunnelin muuttaminen tiukkojen turvallisuusmääräysten piirissä olevaksi liikennetunneliksi edellyttäisi perusteellisia muutoksia sisäänajojen sijainteihin ja liikennejärjestelyihin, maanalaisten osuuksien liikenneteknisiin mitoituksiin sekä turvallisuusjärjestelyihin. Tunnelin alkuperäisen käyttötarkoituksen muuttaminen tarkoittaisi näin epärealistisen suuria muutostarpeita ja kustannusseurauksia, minkä vuoksi huoltotunnelin kehittämistä merkittävästi suunniteltua suuremmille liikennemäärille soveltuvaksi liikennetunneliksi ei nykyiset lähtökohdat huomioiden voida pitää tarkoituksenmukaisena.
Kaupunki suhtautuu myönteisesti mahdollisuuksiin laajentaa nykyistä huoltotunneliverkostoa huolto- ja pysäköintiliikenteeseen rajautuvassa käyttötarkoituksessa. Kaupunkiympäristölautakunnan aiemman päätöksen (15.11.2022 § 634) mukaisesti ydinkeskustan saavutettavuuden parantamiseksi ja edelleen ydinkeskustan viihtyisyyden lisäämiseksi vaihtoehtoja keskustan maanalaisten pysäköintilaitosten saavutettavuuden parantamiseksi jatkoselvitetään ensisijaisesti yksityisinä investointihankkeina. Kaupunki on huoltotunnelin laajentamiseksi saanut kehittämisvaraushakemuksen keskustan merkittävimmiltä kiinteistönomistajilta ja SRV:ltä. Tähän on tarkoitus valmistella kehittämisvarauspäätös syksyn 2023 aikana kaupunkiympäristölautakunnan esityksestä elinkeinojaostolle. Kehittämisvaraus on osa toteutuskelpoisimman ratkaisun hakemista keskustan huoltotunnelin laajentamiseksi niin ajoyhteyksien kuin käytön osalta.
Huoltotunnelin kehittäminen ei erillisenä nimikkeenään sisälly vuoden 2024 talousarvioehdotukseen. Tunnelin ylläpitotöiden yhteydessä tehdään kuitenkin pieniä parannustöitä, jotka rahoitetaan kiinteistöiltä ja kaupungilta huoltotoimintaan kerättävillä maksuilla. Huoltotunnelin kehittämistoimenpiteitä ja aikataulullisia tavoitteita tullaan kuitenkin tarkentamaan keväällä 2024 päätöksentekoon valmistuvassa ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Talousarvioaloite
Valtuutettu Otto Meri ja 4 muuta valtuutettua ovat tehneet 24.5.2023 seuraavan talousarvioaloitteen:
”Kampin ja Kaisaniemen välistä huoltotunnelia kehitettävä ja laajennettava
Helsingin kantakaupungin alla on laaja maanalainen tunneliyhteys, joka palvelee huoltoliikennettä ja yhdistää keskustan eri pysäköintihallit toisiinsa. Tunneliyhteys alkaa Kampista ja jatkuu Kaisaniemeen saakka. Tunneliin on sisäänajoväyliä eri puolilla kantakaupunkia pysäköintilaitosten yhteydessä. Me allekirjoittaneet kaupunginvaltuutetut esitämme, että Helsinki ryhtyy kehittämään ja laajentamaan nykyistä maanalaista tunneliverkostoa siten, että keskustaan suuntautuva ajoneuvoliikenne ja itä-länsisuuntainen läpiajoliikenne saadaan siirrettyä kantakaupungin alueella maan alle.
Asiassa tulee selvittää sitä, voidaanko tunneliyhteyttä laajentaa siten, että tunneliin pääsisi siirtymään jo esimerkiksi Hakaniemen puolelta nykyisen Kaisaniemen sijaan. Selvityksen yhteydessä tulisi myös tarkastella uusien pysäköintilaitosten perustamista yhteistyössä yksityisten toimijoiden kanssa.
Maanalaisen kulkuyhteyden laajentaminen parantaisi kantakaupungin liikenneolosuhteita, saavutettavuutta, elävyyttä sekä taloudellista voimaa. Ajoneuvoliikenteen ohjaaminen tunneliin vapauttaisi maanpäällistä katutilaa palveluille, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Helsingin ydinkeskustan vetovoiman kasvattamiseksi keskustan maanalaisen tunneliverkoston kehittäminen ja parempi hyödyntäminen olisi tärkeää.”
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 13.9.2023 mennessä.
Päätös tullut nähtäväksi 12.09.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Marek Salermo, liikenneinsinööri: 09 310 37106