Virkasuhteen täyttäminen, Malmin peruskoulu, lehtori, oppilaanohjaus, työavain KASKO-01-526-23

HEL 2023-008515
Asialla on uudempia käsittelyjä
10. / 157 §

Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta määräajaksi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Malmin peruskoulun rehtorin 20.6.2023 (§ 10) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

********** on tehnyt Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Malmin peruskoulun rehtorin 20.6.2023 (§ 10) tekemästä päätöksestä, jolla rehtori on ottanut oppilaanohjauksen lehtorin virkaan määräajaksi 1.8.2023 – 31.7.2024 yhteisöpedagogi (YAMK) **********

Rehtori on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 30.6.2021 (§ 90) tekemään päätökseen perustuen peruskoulun rehtori ottaa määräaikaisen lehtorin.

Hakuprosessista

Oppilaanohjauksen lehtorin virka määräajaksi Malmin peruskoulussa on ollut julkisesti haettavana 24.4. - 8.5.2023.

Rehtorin päätöksen mukaan tehtävään haki hakuajan kuluessa yhteensä 10 henkilöä, joista vaadittu kelpoisuus oli neljällä hakijalla. Näistä neljästä kelpoisesta hakijasta kolme perui hakemuksensa ennen haastatteluja. Rehtorin lausunnon mukaan haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä, joka oli juuri saavuttanut kelpoisuuden, virkaan valittu sekä kolmas ei-kelpoinen hakija.

Hakuilmoituksessa haettiin oppilaanohjauksen lehtoria määräajaksi 1.8.2023 – 31.7.2024.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätökseen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen tekijä kokee tulleensa syrjityksi työnhaussa, koska virkaan valittiin epäpätevä mieshakija. Hän itse täytti kelpoisuusvaatimukset ja oppilaanohjauksen kokemuksen.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 6 §:ssä säädetään oppilaanohjausta antavan henkilön kelpoisuudesta.

Lisäksi opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 23 §:n mukaan opetusta voidaan väliaikaisesti enintään vuoden ajaksi määrätä antamaan henkilö, jolla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Tällainen henkilö voidaan kuitenkin määrätä antamaan opetusta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei määräystä annettaessa ole saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.

Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain mukaan syrjintä sukupuolen perusteella työhön otettaessa on kiellettyä.

Asian arviointi

Kuten edellä on todettu rehtorin lausunnon mukaan määräaikaiseen tehtävään oli sekä kelpoisia, että ei kelpoisia hakijoita.

Virkaan valittu ei ole kelpoinen oppilaanohjaajan tehtävään. Hakemuksen mukaan hän on kuitenkin aloittanut opinto-ohjaajakoulutuksen. Hän on valmistunut yhteisöpedagogiksi (YAMK) vuonna 2014. Hän on valmistunut erityisopettajaksi vuonna 2018 ja suorittanut pedagogiset opinnon vuonna 2016. Hänellä ei ole kokemusta oppilaanohjaajan tehtävistä. Sen sijaan hänellä on hakemuksen mukaan kokemusta mm. työelämäpainotteisen perusopetuksen (TEPPO) kehittämisestä, tehostetusta ohjauksesta sekä työelämä/jatko-opintojen ohjauksesta kaupungin kouluissa ja tehostetun ohjauksen kehittämisestä koillisella alueella. Hakemuksen perusteella hänellä on monipuolista perusopetuksen tuntemusta useamman vuoden ajalta

Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksen mukaan hän on saavuttanut virkaan vaadittavan oppilaanohjaajan kelpoisuuden 17.4.2023 juuri ennen hakuaikaa. Koulutukseltaan hän on kasvatustieteiden maisteri ja valmistunut vuonna 2009 ja suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 2021. Rehtorin päätöksen ja oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksen mukaan hänellä on kokemusta oppilaanohjaajan tehtävistä peruskoulussa noin vuosi ja 9 kuukautta, joista suurin osa on tapahtunut ei-kelpoisena. Muuta kokemusta perusopetuksesta ei ole.

Rehtorin päätöksen mukaan kaikilla haastateltavilla oli kokemusta nuorten tukemisesta sekä ohjaamisesta kohti työelämän tavoitteita. Edelleen heillä oli kokemusta myös oppimisen ohjaamisesta työelämässä.

Rehtorin päätöksen mukaan oppilaanohjauksen lehtorin tehtävässä korostuu valmius ohjata yläkoulun oppilaita monipuolisesti kohti toisen asteen opintoja sekä tukea nuoria ja heidän perheitänsä opintojen etenemisessä. Edelleen päätöksen mukaan tehtävässä täytyy toimia työryhmissä ja tiimeissä aineopettajien ja luokanopettajien kanssa. Tehtävässä korostuvat hyvät vuorovaikutustaidot henkilöstön ja oppilaiden välillä.

Rehtorin lausunnon mukaan virkaan määräajaksi valitun työkokemus, koulutus ja lukuisat kurssit osoittivat haastattelussa, että hänellä on riittävä koulutus ja erittäin hyvät tehtävän edellyttämät taidot hoitaa kyseistä tehtävää. Rehtorin lausunnon mukaan virkaan määräajaksi valittu oli myös erittäin motivoitunut tehtävää kohtaan. Rehtorin lausunnon mukaan erityistä osaamista hän toi haastattelussa esille oppilaiden toisen asteen valmentavalla työotteella, jotta hän oli harjoittanut työssään työelämäpainotteisen perusopetuksen kehittäjänä (TEPPO). Lisäksi rehtorin lausunnon mukaan virkaan määräajaksi valittu oli ollut kehittämässä useita kaupungin projektien pedagogisia toimintamalleja sekä prosesseja. Tätä tukee myös virkaan määräajaksi valitun hakemus.

Rehtorin lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä sen sijaan vastasi haastattelussa tavanomaisiin haastattelukysymyksiin yhdellä lauseella. Rehtorin mukaan haastattelun perusteella syntyi kuva, että oikaisuvaatimuksen tekijä ei osoittanut kiinnostusta kyseiseen tehtävään. Rehtorin lausunnon mukaan johdattelevien apukysymyksien avulla oikaisuvaatimuksen tekijästä sai tarkemman käsityksen hänen työtaustastaan ja siitä miksi hän on oppilaanohjaaja.

Rehtorin lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä ei osannut kertoa toisiin haastateltaviin verrattuna, miten hän aikoisi suunnitelmallisesti toteuttaa Malmin peruskoulun oppilaanohjaajan tehtävää. Rehtorin mukaan haastattelussa jouduttiin poikkeuksellisen paljon johdatella haastateltavaa, että saatiin tietoa hänen työtavoistaan. Sen sijaan tehtävään valittu osasi kertoa, miten aikoi suunnitelmallisesti toteuttaa Malmin peruskoulun oppilaanohjaajan tehtävää. Rehtorin mukaan virkaan määräajaksi valittu oli myös erittäin motivoitunut kehittämään koulun toimintakulttuuria.

Rehtorin lausunnon mukaan haastattelun lopussa oikaisuvaatimuksen tekijä antoi ymmärtää kommentillaan, että häntä ei haittaisi, jos tehtävään valitaan joku toinen. Rehtorin lausunnon mukaan haastattelussa tuli selkeästi ilmi, että oikaisuvaatimuksen tekijä ei ollut motivoitunut hakemaan kyseistä paikka. Rehtorin lausunnon mukaan hän soitti vielä oikaisuvaatimuksen tekijälle ennen valintapäätöstä tiedustellakseen lisää hänen motivaatiostaan ja mahdollisesta tilaisuudesta täydentää haastatteluaan. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei vastannut puhelimeen, eikä soittanut takaisin.

Esittelijä katsoo rehtorin päätöksen, lausunnon ja edellä todetun perusteella, että oppilaanohjauksen lehtorin virkaan määräajaksi valitulla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Rehtorin lausunnon perusteella hänellä on ollut erityinen syy olla valitsematta oikaisuvaatimuksen tekijää ko. lehtorin tehtävään. Esittelijä katsoo, että valitulla henkilöllä on tähän määräaikaiseen tehtävään parhaat edellytykset sekä riittävä osaaminen ja kyky.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Edellä todetun perusteella rehtori ei ole valintaa tehdessään asettanut oikaisuvaatimuksen tekijää eri asemaan sukupuolta syrjivällä tai millään muullakaan perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja rehtorin päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.09.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Lisätietojen antaja

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Rehtorin päätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Rehtorin lausunto
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Hakuilmoitus
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Virkaan valitun hakemus
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.