Virkasuhteen täyttäminen, Kannelmäen peruskoulu, päätoiminen tuntiopettaja, erityisopetus, työavain KASKO-01-413-23

HEL 2023-008706
Asialla on uudempia käsittelyjä
11. / 158 §

Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta määräajaksi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Kannelmäen peruskoulun virka-apulaisrehtorin 22.6.2023 (§ 13) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

********** on tehnyt Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Kannelmäen peruskoulun virka-apulaisrehtorin 22.6.2023 (§ 13) tekemästä päätöksestä, jolla virka-apulaisrehtori on ottanut tuntiopettajan virkaan (englanti, venäjä) määräajaksi 1.8.2023 – 31.7.2024 **********

Virka-apulaisrehtori on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 30.6.2021 (§ 90) tekemään päätökseen perustuen virka-apulaisrehtori, joka toimii alayksiön päällikkönä, ottaa määräaikaisen tuntiopettajan.

Hakuprosessista

Tuntiopettajan virka (englanti, venäjä) määräajaksi Kannelmäen peruskoulussa on ollut julkisesti haettavana 13.04.2023 – 28.04.2023.

Virka-apulaisrehtorin päätöksen mukaan tehtävään haki hakuajan kuluessa yhteensä 20 henkilöä, joista vaadittu kelpoisuus oli kolmella hakijalla. Virka-apulaisrehtorin lausunnon mukaan haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella 3 hakijaa, joista kaksi oli kelpoisia. Edelleen lausunnon mukaan kaikilla haastateltavilla oli viimeaikaista kokemusta venäjän kielen opettamisesta. Oikaisuvaatimuksen tekijää ei virka-apulaisrehtorin lausunnon mukaan kutsuttu inhimillisen erehdyksen vuoksi haastatteluun.

Hakuilmoituksessa haettiin tuntiopettajaa (englanti, venäjä) määräajaksi 1.8.2023 – 31.7.2024.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätökseen muutosta ja haluaa tietää, että miksi tehtävään valittiin vähemmän kokemusta omaava hakija.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 5 ja 5 a §:ssä säädetään aineenopettajan kelpoisuudesta.

Lisäksi opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 23 §:n mukaan opetusta voidaan väliaikaisesti enintään vuoden ajaksi määrätä antamaan henkilö, jolla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Tällainen henkilö voidaan kuitenkin määrätä antamaan opetusta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei määräystä annettaessa ole saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.

Asian arviointi

Tuntiopettajan tehtävään määräajaksi valittu on kelpoinen ko. tehtävään. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi vuonna 2022. Hakemuksen ja virka-apulaisrehtorin päätöksen mukaan hänellä on vuoden ja 8 kuukauden kokemus englannin ja venäjän kielenopettajan tehtävistä Iisalmen ja Ylivieskan kaupungeissa, joista noin vuoden verran kelpoisena. Hakemuksen mukaan hänellä on viimeaikaista kokemusta kummankin kielen etenkin venäjän opettamisesta nimenomaan peruskoulusta.

Myös oikaisuvaatimuksen tekijä on myös kelpoinen ko. tehtävään. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi 1998 ja hänellä on erilliset syventävät opinnot vuodelta 2012. Vaikka hänellä on pitkä kokemus kielten opettamisesta, hänellä ei ole viimeaikaista opetuskokemusta venäjän kielen opettamisesta peruskoulussa.

Esittelijä katsoo virka-apulaisrehtorin päätöksen, lausunnon ja edellä todetun perusteella, että tuntiopettajan virkaan määräajaksi valitulla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Vaikka oikaisuvaatimuksen tekijää ei ole inhimillisen erehdyksen vuoksi kutsuttu haastatteluun, se ei ole kuitenkaan ko. tapauksessa sellainen tekijä, jonka perusteella oikaisuvaatimus pitäisi hyväksyä. Kuten edellä on todettu oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ollut sellaista viimeaikaista kokemusta venäjän kielen opettajan tehtävistä perusopetuksessa, kuten virka-apulaisrehtorin lausunnon mukaan kummallakin kelpoisella haastatteluun kutsutulla oli.

Virka-apulaisrehtorilta saadun tiedon mukaan venäjän opettamista kuuluu tehtävään enemmän kuin englannin kielen opettamista. Virka-apulaisrehtorin lausunnon mukaan virkaan määräajaksi valittu toi haastelussa esiin innostustaan ja motivaatiotaan nimenomaan venäjän kielen ja kulttuurin opettamiseen. Lausunnon mukaan hän kertoo haastattelussa pyrkimyksestään vaikuttaa oman opetuksensa, esimerkkinsä ja työpanoksensa kautta oppilaiden venäjän kielen opiskeluvalintoihin ja opiskeluhalukkuuteen.

Esittelijä katsoo, että valitulla henkilöllä on tähän määräaikaiseen tehtävään parhaat edellytykset sekä riittävä osaaminen ja kyky.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Edellä todetun perusteella virka-apulaisrehtori ei ole valintaa tehdessään asettanut oikaisuvaatimuksen tekijää eri asemaan iän tai millään muullakaan syrjivällä perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että virka-apulaisrehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja virka-apulaisrehtorin päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.09.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Lisätietojen antaja

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
2. Virka-apulaisrehtorin päätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Virka-apulaisrehtorin lausunto
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Hakuilmoitus
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Virkaan valitun hakemus
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.