Telemaston sijoittaminen, Rapuojantie
Matkaviestinverkon radiomaston, tukiaseman ja niihin liittyvien laitteiden, kaapeleiden ja rakennelmien sijoittaminen, Telia Towers Finland Oy, Rapuojantie
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti vahvistaa Telia Towers Finland Oy:n hakemuksessaan esittämän sijoittamissuunnitelman ja antoi Telia Towers Finland Oy:lle oikeuden sijoittaa ja pitää suunnitelman mukaisen, vuonna 1997 rakennetun matkaviestinverkon radiomaston tukiasemineen ja niihin liittyvät laitteet, kaapelit ja tarvittavat rakennelmat Helsingin kaupungin 59. (Ultuna) kaupunginosassa sijaitsevalla kiinteistöllä 91-438-1-32.
Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto päätti myöntää Telia Towers Finland Oy:n hakeman sijoittamista koskevan aloittamisoikeuden 20 000 euron vakuutta vastaan. Aloittamisoikeus astuu voimaan kun vakuus toimitetaan rakennusvalvontaan.
Sijoittamisoikeus on voimassa määräaikaisesti niin kauan, kunnes kiinteistölle on laadittu lainvoimainen asemakaava.
Helsingin rakennusvalvontataksan (2023) 10 § d kohdan mukainen maksu sijoittamispäätöksestä on kaksituhattayhdeksänsataaviisikymmentä (2950) euroa ja 7 §:n mukainen maksu aloittamisoikeuden antamisesta on kahdeksansataaviisikymmentä (850) euroa, jotka Telia Towers Finland Oy on tällä päätöksellä velvollinen maksamaan kaupungille. Maksuihin voidaan hakea muutosta kaupunkiympäristölautakunnalta oikaisuvaatimuksella kuntalain 134 §:n mukaisesti.
Pöytäkirjanote tiedoksi hakijalle saantitodistuksella. Pöytäkirjanote maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelulle sekä kiinteistörekisterin pitäjälle sisäisenä tiedoksiantona.
Hakemus
Telia Towers Finland Oy (jäljempänä Telia) hakee 16.8.2022 Lupapisteeseen jätetyllä hakemuksella sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (2014/917) mukaista sijoituslupaa olemassa olevalle matkaviestinverkon radiomastolle tukiasemineen ja niihin liittyville laitteille, kaapeleille ja tarvittaville rakennelmille Helsingin kaupungin 59. (Ultuna) kaupunginosassa sijaitsevalle kiinteistölle 91-438-1-32. Viestintäliikenteen turvaamiseksi hakija pyytää myös rakennusvalvontaviranomaiselta ns. aloittamisoikeutta (laki sähköisen viestinnän palveluista 233 §).
Ennen hakemuksen jättämistä Telia Towers Finland Oy on lähettänyt sijoittamissuunnitelman tiedoksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 231 §:n mukaisesti alueen maanomistajalle, Helsingin kaupungin maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelulle. Hakijan mukaan maanomistaja ei tehnyt suunnitelmasta muistutusta määräaikaan mennessä.
Telia Towers Finland Oy ei ole hakenut rakennusvalvonnalta oikeutta käyttää Rapuojantieltä mastolle kulkevaa huoltotietä.
Hakemuksen kohteena oleva kiinteistö ja masto
Hakemus koskee noin 45 metriä korkeaa radiomastoa, jonka varsinainen korkeus on 40 metriä ja jonka päässä on 5 metriä korkea huippuputki. Masto on sijainnut paikalla 1990-luvun lopulta alkaen. Mastolle on myönnetty pysyvä toimenpidelupa ja maston yhteydessä olevalle, pinta-alaltaan 15 neliömetrin suuruiselle laitetilalle pysyvä rakennuslupa 21.10.1996. Molemmat luvat on loppukatselmoitu 5.12.1997. Hakemuksessa kerrotaan, että mastossa on Telia Finland Oyj:n tukiasema-antennien lisäksi myös DNA Oyj:n ja Elisa Oyj:n antennit. Mastossa ei ole haruksia. Sen vieressä on laitesuoja ja pieni piha. Masto on aidattu ja sitä huolletaan kulkemalla Rapuojantieltä lähtevää huoltotietä pitkin.
Masto sijaitsee kiinteistöllä, jonka määräalaa koskeva vuokrasopimus on tehty kiinteistön aiemman omistajan ja Telecom Finland Oy:n välillä ajalle 1.9.1996 - 31.8.2021. Yritysjärjestelyjen ja kiinteistön omistajanvaihdosten myötä vuokrasopimus on muuttunut Helsingin kaupungin ja Telia Towers Finland Oy:n väliseksi. Telia Towers Finland Oy ja Helsingin kaupunki ovat käyneet neuvotteluja vuokrasopimuksen uusimisesta, mutta sopimuksesta ei ole päästy yhteisymmärrykseen.
Maanvuokrasopimuksessa mastopaikan vuokra-ala oli noin 500 neliömetriä, mutta hakemuksessa kerrotaan, että käytännössä maston vaatima ala on pienempi. Hakemukseen liitetyssä asemapiirroksessa sijoitusalue on noin 180 neliömetrin suuruinen. Huoltotien pinta-ala ei sisälly tähän 180 neliömetriin.
Alueella ei ole voimassa olevaan asemakaavaa eikä yleiskaavaa. Maakuntakaavassa alue on merkitty virkistysalueeksi.
Lausunnot
Asemakaavoitus on antanut 25.8.2022 lausunnon, jonka mukaan asemakaavoituksella ei ole asiaan huomautettavaa. Asemakaavoitus on antanut 14.3.2023 uuden lausunnon, jossa todetaan, että masto sijaitsee alueella, jonka tuleva maankäyttö määritellään vireillä olevassa osayleiskaavassa. Alueelle ei tulisi laatia pitkäaikaisia vuokrasopimuksia teknisille rakennelmille. Asemakaavoituksella ei ole muuta huomautettavaa.
Yleiskaavoitus on antanut 23.3.3023 lausunnon, jonka mukaan alueella on käynnistynyt osayleiskaavoitus, jota ohjaa voimassa oleva Östersundomin maakuntakaava. Voimassa olevassa maakuntakaavassa masto sijoittuu virkistysalueelle, jonka läheisyydessä on työpaikka-alue. Maakuntakaavan merkintöjä tarkentavat sijainnit eri toiminnoille määritellään osayleiskaavassa eikä alueelle tulisi laatia pitkäaikaisia vuokrasopimuksia tässä vaiheessa. Osayleiskaavoituksen vaiheesta johtuen yleiskaavoitus ei puolla hanketta pysyvänä rakenteena.
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu on antanut 16.5.2023 seuraavan lausunnon:
Tukiasemalla ei ole voimassa olevaa maanvuokrasopimusta. Viitaten asemakaavoituksen ja yleiskaavoituksen lausuntoihin, emme puolla hakemusta. Lupa maston sijoittamiseen tulisi ensisijaisesti ratkaista maanvuokrasopimuksella.
Lausunto on lisätty Lupapisteeseen 16.5.2023 ja Telia Towers Finland Oy on saanut lausunnosta tiedon Lupapisteessä.
Telian vastine lausuntoihin
Telia on toimittanut 5.4.2023 vastineen, jossa kerrotaan asian taustasta ja otetaan kantaa kaavoittajien asiassa antamiin lausuntoihin.
Vastineessa kerrotaan alueen kaavoittamisen arvioitua aikataulua ja todetaan, että aikatauluarvioissa ole huomioitu kaavoitushankkeeseen liittyen erittäin todennäköisesti tehtäviä valituksia, jotka tulevat viivästyttämään kaavojen valmistumista ja työvaiheiden aikataulua pahimmillaan jopa 2030-luvulle saakka. Hakijan näkemyksen mukaan ei ole varmuutta siitä, että kaavoituksen esiin nostamat osayleiskaavan sijoitusta rajoittavat vaikutukset toteutuisivat lähivuosina tai ylipäätään.
Hakijan mukaan asiassa ei ole esitetty perusteluja sille, miten olemassa olevat rakenteet olisivat kaavasuunnitelmien tiellä. Maakuntakaavan osalta vastineessa todetaan, että yleiskaavoituksen lausunnossa mainittu työpaikka-alue sijaitsee mastosta käsin idän suuntaan noin 300 metrin etäisyydellä. Hakija kummeksuu lausuntoa, jossa esitetään, että työpaikka-alueen kaavamerkinnällä olisi vaikutusta maston sijoituspäätökselle. Yleiskaavoitus on esitellyt Östersundomin osayleiskaavasta eri maakäyttöskenaariota. Tukiasema sijoittuu eri skenaariossa viher- ja virkistysalueelle. Hakijan mukaan masto ei estä tai rajoita viher- tai virkistysalueen käyttöä ja on hyvin tyypillistä, että tukiasemia sijoitetaan vastaaville alueille, jolloin niiden vaikutukset ympäristöön ja asutukseen ovat rajalliset. Yhdessä skenaariossa kyseinen alue on supistunut moottoritien varrelle olevaksi alueeksi, joka on merkitty elinkeino- ja yhdyskuntatekniseksi alueeksi. Kuten yleiskaavoitus skenaariossa itsekin toteaa, niin kyseinen skenaario poikkeaa maakuntakaavan ratkaisusta. Hakijan mukaan myöskään tämä skenaario ei ole esteenä maston sijoituspäätökselle.
Hakijan näkemyksen mukaan on kohtuutonta evätä sen hakema kriittisten viestintäverkkoyhteyksien jatkuvuutta turvaava sijoitusoikeus ja vaatia Telia purkamaan nykyinen tukiasema ilman minkäänlaista varmuutta tai tarkempaa selvitystä siitä, että sijoitus tosiasiassa myös vaikeuttaisi tulevaa kaavoitusta. Kaavoituksen antamissa lyhyissä lausunnoissa ei ole esitetty minkäänlaista tarkempaa analyysiä kyseisestä rajoittavasta vaikutuksesta, eikä yksinomaan ko. lausuntojen perusteella voida evätä haettua sijoituslupaa. Epäävä päätös olisi ennenaikaisena lakiin perustumaton ja voisi aiheuttaa merkittävän riskin alueen viestintäliikenteen jatkuvuudelle.
Telia on tuonut sijoittamissuunnitelmassa tuonut esille, että oleva masto ei aiheuta haittaa kaavoitukselle. Telia huomauttaa lisäksi, että SVPL 235§:n perusteella rakennusvalvonnalla on myös myöhemmin oikeus poistaa tai muuttaa sijoitusoikeutta, mikäli sijoittamisoikeus vaikeuttaa huomattavasti asemakaavan toteuttamista.
Telia on käynyt neuvotteluja sijoittamisesta ja vuokrasopimuksen solmimisesta maanomistajan kanssa, mutta osapuolet eivät ole päässeet sopimukseen sijoittamisesta tai vuokrasopimuksen ehdoista, mistä syystä Telia on kääntynyt rakennusvalvonnan puoleen mukaisen sijoitusluvan hakemukseksi. Rakennusvalvonta on siten velvollinen ratkaisemaan sijoituslupaa koskevan asian SVPL:n mukaisesti.
Lopuksi vastineessa todetaan, että yhteiskunnan toimintaa turvaava infrastruktuuri ja viestintäverkot ovat yleisen edun mukaisia ja alueen viestiliikenne on mastosta käsin rakennetun langattoman matkaviestinverkon varassa. Jos alueelle ei saada korvaavaa paikkaa, syntyy merkittävä turvallisuusriski. Traficom ei ole nimennyt Helsingin kaupungin alueelle mitään operaattoria yleispalveluyritykseksi, eli millään matkaviestinoperaattorilla ei ole velvollisuutta rakentaa korvaavaa infrastruktuuria, mikäli nykyinen masto poistetaan. Telia painottaa, että sijoittamislupahakemus perustuu langattomien matkaviestinverkkoyhteyksien turvaamiseen viranomaispäätöksellä tilanteessa, jossa sopimukseen yrityksistä huolimatta ei ole päästy. Rakennusvalvontaviranomainen vastaa viime kädessä siitä, että kaupungin tai kunnan alueella on siellä asuvia ja työskenteleviä palveleva tarvittava infrastruktuuri, joksi myös toimiva viestintäverkko katsotaan.
Sovellettavat oikeusohjeet
Laki sähköisen viestinnän palveluista (7.11.2014/917)
229 § 1 momentti
Teleyrityksen oikeus sijoittaa telekaapeli, tukiasema ja radiomasto
Teleyrityksellä on tässä luvussa säädetyin edellytyksin oikeus sijoittaa toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palveleva:
[…]
2) matkaviestinverkon radiomasto tukiasemineen sekä niihin liittyvä laite, kaapeli ja vähäinen rakennelma;
[…]
229 § 4 momentti
Teleyrityksen on sovittava 1 momentissa tarkoitetusta sijoittamisesta kiinteistön, rakennuksen tai muun rakennelman omistajan tai haltijan kanssa. Jollei sijoittamisesta ole päästy sopimukseen kiinteistön tai rakennuksen omistajan kanssa, sijoittamista koskeva asia voidaan viedä kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi.
230 § Sijoittamissuunnitelma
Jos osapuolet eivät pääse sopimukseen 229 §:ssä tarkoitetusta sijoittamisesta toisen kiinteistölle tai rakennukseen, teleyrityksen on laadittava sijoittamisesta suunnitelma (sijoittamissuunnitelma).
Sijoittamissuunnitelman tulee sisältää tarpeellisin osin seuraavat tiedot:
1) kartta, joka osoittaa sijoitettavien telekaapelien ja radiomaston sekä niihin liittyvien rakenteiden sijainnin;
2) kiinteistöjaotuksen osoittava kartta, johon on merkitty alueella sijaitsevat kiinteistöt ja teleyrityksen olemassa olevat tukiasemat;
3) asiakirja, josta käy ilmi telekaapelien, tukiaseman tai radiomaston sekä niihin liittyvien rakenteiden ja laitteiden sijoittamisten yksityiskohdat, rakentamistapa ja rakentamisaika;
4) rakentamissuunnitelma, josta käy ilmi, miten telekaapelin reitti merkitään maastoon;
5) selvitys sijoittamisen viranomaislupatarpeesta;
6) sijoitettavien rakenteiden, verkon osien ja laitteiden ylläpitosuunnitelma;
7) arvio laitteiden energiankulutuksen tasosta;
8) ennallistamistoimet sen jälkeen, kun sijoittamistarve päättyy.
233 §
Päätös sijoittamisesta toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle tai rakennukseen
Jos sijoittamisesta ei päästä sopimukseen, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi teleyrityksen hakemuksesta päätöksellään antaa teleyritykselle sijoittamisoikeuden vahvistamalla 230 §:ssä tarkoitetun sijoittamissuunnitelman.
Sijoittamissuunnitelman vahvistamisen edellytyksenä on, että suunnitelma täyttää 234 §:ssä säädetyt edellytykset. Tarvittaessa rakennusvalvontaviranomainen voi vaatia teleyritykseltä lisätietoja edellytysten täyttymisestä sekä edellyttää muutoksia sijoittamissuunnitelmaan.
Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen, ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, antaa oikeuden rakennustyön tai muun toimenpiteen suorittamiseen osaksi tai kokonaan ennen kuin 1 momentissa säädettyä sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus). Muilta osin aloittamisoikeuteen sovelletaan maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 144 §:ää.
234 §
Sijoittamisen edellytykset
Telekaapelia, radiomastoa ja tukiasemaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti eikä siten, että vaikeutetaan voimassa olevan maakunta- tai yleiskaavan toteutumista. Sijoittaminen ei saa myöskään vaikeuttaa kaavojen laatimista.
Edellä 229 §:n 1 momentissa tarkoitetun yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palvelevan telekaapelin, tukiaseman ja radiomaston sijoittamisen edellytyksenä on, ettei sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle ja rakennukselle aiheuteta tarpeetonta haittaa. Telekaapelin, radiomaston ja tukiaseman sekä niihin liittyvien laitteiden sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei saa aiheutua sellaista haittaa tai vahinkoa kiinteistön käytölle ja rakennukselle, joka on kohtuullisin kustannuksin vältettävissä.
[…]
Maankäyttö- ja rakennuslaki (5.2.1999/132)
Aloittamisoikeus
Lupaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen, ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, antaa oikeuden rakennustyön tai muun toimenpiteen suorittamiseen osaksi tai kokonaan ennen kuin rakennus-, toimenpide- tai maisematyölupaa taikka 161, 162 tai 163 §:ssä säädettyä laitteiden sijoittamista, muuttamista tai poistamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus). Oikeudesta päätetään edellä tarkoitetun päätöksen yhteydessä. Muutoksenhakutuomioistuin voi valituksesta kumota määräyksen tai muuttaa sitä tai muutoinkin kieltää lupapäätöksen täytäntöönpanon. Hallinto-oikeuden päätöksestä tässä momentissa tarkoitetussa asiassa voidaan valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain pääasian ratkaisusta tehtävän valituksen yhteydessä.
Hakijan tulee asettaa hyväksyttävä vakuus niiden haittojen, vahinkojen ja kustannusten korvaamisesta, jotka päätöksen kumoaminen tai luvan muuttaminen voi aiheuttaa.
[…]
Ympäristö- ja lupajaoston perustelut
Hakemukseen on liitetty asiakirjat, joista käy ilmi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 230 § 2 momentin mukaiset tiedot. Jotta sijoittamissuunnitelma voidaan vahvistaa, sen on täytettävä mainitun lain 234 §:n edellytykset.
Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 234 § 1 momentissa on säädetty sijoittamisen edellytyksistä kaavojen näkökulmasta. Maakuntakaavassa alue on merkitty virkistysalueeksi. Alueella ei ole asema- tai yleiskaavaa. Sijoittamisoikeus myönnetään määräaikaisena siihen saakka, kunnes alueelle laaditaan lainvoimainen asemakaava. Näin ollen sijoittamisoikeus ei vaikeuta voimassa olevan maakuntakaavan toteuttamista eikä asema- tai yleiskaavan laatimista tai toteuttamista.
Edellä mainitun lain 234 § 2 momentissa on säädetty muista sijoittamisen edellytyksistä. Kyseessä on olemassa oleva masto, josta maanomistaja ei ole esittänyt olevan kiinteistölle tai sen käytölle haittaa. Hakemuksessa on kerrottu vaihtoehtoisten sijaintipaikkojen aiheuttamista toimenpiteistä ja kustannuksista. Asiassa ei ole käynyt ilmi seikkoja, joiden vuoksi vaihtoehtoiset sijaintipaikat olisivat haettua sijaintia parempia. Maston siirtäminen alueella toiseen paikkaan aiheuttaisi kustannuksia. Antamalla sijoittamisoikeus maston nykyiselle sijainnille myös hankkeen ympäristövaikutukset jäävät siirtämistä pienemmiksi.
Näin ollen hakemus täyttää sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 234 §:ssä säädetyt sijoittamisen edellytykset ja sijoittamisoikeus voidaan myöntää.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Päätös tullut nähtäväksi 06.09.2023
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 130, 131 ja 134 §:t.
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 130 ja 131 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Ulpu Juvalainen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26467