Virkasuhteen täyttäminen, arviointitoiminta, idän asiakasohjausyksikkö, asiakasohjaaja, työavain SOTEPE-03-394-23
Asiakasohjaajan viransijaisuuden täyttäminen, Arviointitoiminta, Idän asiakasohjausyksikkö, työavain SOTEPE-03-394-23
Päätös
Arviointitoiminnan asiakasohjauksen asiakasohjauspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella asiakasohjaajan viransijaisuuteen geronomi ********** (vakanssinumero 031210, toimintayksikkö 397130, työpiste 100040) ajalle 21.8.2023- 31.1.2024 2819,14 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.
Koeaika on puolet viransijaisuuden pituudesta.
Viransijaisuuden toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala/ sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut / arviointitoiminta / itäinen asiakasohjausyksikkö.
Päätöksen perustelut
Asiakasohjaajan viransijaisuus tuli avoimeksi 8.5.2023.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan asiakasohjaajan viransijaisuuteen ottaa arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö.
Asiakasohjaajan viransijaisuuden kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalihuollon ammattihenkilölain 817/2015 (8 §) mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi) tai terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto (sairaanhoitaja), aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto tai alan opiskelija.
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen suullinen taito.
Arviointitoiminnan asiakasohjausyksikön asiakasohjaajan tehtävänä on vastata yli 65-vuotiaiden asiakkaiden palvelutarpeen arvioinnista. Tehtävä sisältää asiakkaiden palvelutarpeen arviointia, hoito- ja palvelusuunnitelmien laadintaa, päätöksentekoa sekä seurantaa. Työ edellyttää ikääntyneiden palvelujen tuntemusta ja siihen liittyvää työkokemusta.
Tehtävässä arvioidaan asiakkaiden tilanteita päivätoiminnan, kotiin vietävien palveluiden, arviointi- ja kuntoutusjaksojen, kriisitilanteiden, omaishoidontuen sekä lyhyt –tai pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoidon osalta. Lisäksi edellytetään hyviä vuorovaikutustaitoja, paineensietokykyä ja itsenäistä ratkaisukeskeistä työotetta. Asiakasohjaajan tehtävänä on varmistaa, että asiakas ohjautuu mahdollisimman sujuvasti tarvitsemansa tuen ja palveluiden piiriin.
Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää tehtävän vaativuuden mukaista osaamista sekä hyviä neuvottelu-, asiakasohjaus-, vuorovaikutus-, organisointi- ja viestintätaitoja. Tehtävää täytettäessä pidettiin tärkeänä kokemusta asiakkaiden palvelutarpeiden arvioinnista, neuvonnasta ja ohjauksesta. Haastatteluissa selvitettiin kykyä itsenäiseen työskentelyyn sekä hyvää organisointi- ja päätöksentekokykyä. Aiempi kokemus ikääntyneiden asiakkaiden parissa työskentelystä katsottiin hakijan eduksi.
Asiakasohjaajan viransijaisuus on ollut julkisesti haettavana 17.4.2023 – 2.5.2023 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa.
Määräajassa hakemuksen jätti neljätoista (14) hakijaa, joista kaksitoista (12) täytti asetetut kelpoisuusvaatimukset. Yksi hakija perui hakemuksen hakuajan aikana. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.
Hakemusten perusteella kutsuttiin haastatteluun kaksi hakijaa: apuvälineteknikko ********** haastattelijana toimi vs. asiakkuuspäällikkö ********** ja asiakkuusvastaava ********** Ja geronomi ********** haastattelijana toimi vs. asiakkuuspäällikkö ********** ja asiakkuusvastaava ********** Haastattelut tehtiin ajalla 8.5. - 9.5.2023.
********** on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta 2022. Työkokemusta hänellä on **********
********** valmistuu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta 2023. Työkokemusta hänellä on **********
Hakemuksen, haastattelun ja työssä osoitetun sopivuuden perusteella ********** osoitti asiakasohjauksen asiakasohjaajan viransijaisuudessa edellytettäviä vahvuuksia. Hänellä on hyvä soveltuvuus verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin. Hänellä on hyvät valmiudet laaja-alaiseen asiakaslähtöiseen asiakastyöhön. Hänellä on työkokemusta erilaisten ihmisten ja asiakasryhmien kanssa tehtävästä ohjaustyöstä. Hän on osoittanut taitonsa moniammatillisessa tiimityössä ja asiakaslähtöisessä asiakastyössä eri asiakasryhmien kanssa. Hän kykenee myös itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon. Hänellä on ikääntyneiden parissa työskentelystä.
Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** on parhaat edellytykset asiakasohjaajan viransijaisuuden vaatimien tehtävien hoitamiseen arviointitoiminnan Idän asiakasohjausyksikössä.
Päätös tullut nähtäväksi 18.08.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Maarit Kinnunen, vs. asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 43028