Hankesuunnitelma, Länsimäen metrosillan korjaaminen, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-010002
Asialla on uudempia käsittelyjä
19. / 645 §

Länsimäentien metrosiltojen peruskorjauksen hankesuunnitelma

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus hyväksyi Länsimäentien metrosiltojen peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 5.500.000 euroa elokuun 2023 hintatasossa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Länsimäentien metrosillat on peruskorjauttava, jotta kantametron Mellunmäen haaran liikennöinnin häiriöttömyys ja turvallisuus kyetään takaamaan tulevaisuudessakin. Siltojen korjaamisella poistetaan rakenteiden heikkenemisen aiheuttamat riskit.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Länsimäentien metrosillat sijaitsevat Helsingissä metroradan Kontula–Mellunmäki välillä, osittain Mellunmäen asemalla. Siltakokonaisuus koostuu kahdesta erillisestä sillasta, jotka yhdistyvät siltojen länsipäässä yhtenäiseksi rakenteeksi. Sillat ylittävät Länsimäentien, Mellunmäenraition, kaksi erillistä kevyen liikenteen väylää sekä pysäköintialueen. Kullakin sillalla kulkee yksi metroraide.

Länsimäentien metrosillat on rakennettu vuonna 1988 osana Helsingin kantametron ensimmäisen vaiheen laajennusta Mellunmäkeen. Sillat ovat rakenteeltaan osin jännitettyä betonista jatkuvaa kaukalopalkkisiltaa ja osin teräsbetonista jatkuvaa kaukalopalkkisiltaa. Siltoja on kunnostettu vuonna 2007 yhden maatuen laakerialustojen osalta ja vuonna 2011 silloilla sijaitsevien metroradan vaihteiden kuivatuksen parantamiseksi. Muutoin 35 vuoden ikäiset sillat ovat alkuperäisessä kunnossaan.

Länsimäentien metrosilloille on tehty siltojen kunnon yleistarkastus vuonna 2019. Yleistarkastuksen havaintojen myötä silloille teetettiin 2020–2021 erikoistarkastukset, joissa siltoja tutkittiin rakennetta rikkomattomalla menetelmällä (NDT) sekä laboratorioanalyysien avulla. Näissä tarkemmissa tutkimuksissa vahvistuivat yleistarkastuksen havainnot vakavasta halkeilusta siltojen pääty- ja välituissa sekä päällysrakenteessa. Kansilaatassa todettiin erittäin vakavia vesivuotoja ja ruostumista. Vesieriste oli osittain irronnut ja vuotava. Kuivatusjärjestelmissä todettiin puutteita ja liikuntasaumat vuotivat.

Kantavuustarkastelussa vuonna 2022 todettiin, että siltojen rakenteet betonin kunto huomioiden ovat edelleen riittävän hyvässä kunnossa niihin kohdistuvaan kuormitukseen nähden. Täysimuotoista vahventamista ei ole tarvetta toteuttaa tässä vaiheessa yhden tuen paikallista vahventamista lukuun ottamatta.

Siltojen peruskorjauksessa korjataan vesivuodoista ja normaalista kulumisesta aiheutuneet vauriot ja saatetaan silta asianmukaiseen kuntoon.

Välittömiä riskejä sillan käytön jatkolle ei tutkimuksissa havaittu, mutta Länsimäentien metrosiltojen korjaaminen on tarkoituksenmukaista toteuttaa ennen kuin em. havainnot sillan rakenteista vaikuttavat metroliikenteeseen esim. alennettujen nopeusrajoitusten muodossa. Korjaamisen toteuttamatta jättäminen voi aiheuttaa metroliikenteen häiriöttömyyteen ja ennen kaikkea turvallisuuteen merkittäviä riskejä. Siltojen täysmittaisen vahventamisen tai uusimisen kustannukset ovat moninkertaiset verrattuna peruskorjauksen kustannuksiin. Lisäksi laajemmista töistä liikenteelle aiheutuva haitta on myös paljon suurempi.

Metrosiltojen peruskorjaus varmistaa Helsingin kantametron Mellunmäen haaran liikennöinnin turvallisuuden ja häiriöttömyyttä tuleviksi vuosikymmeniksi.

Peruskorjauksella tavoitellaan silloille 35–40 vuoden käyttöikää ennen seuraavaa peruskorjausta. Toteutettavan vedeneristysvaihtoehdon arvioitu käyttöikä on 40 vuotta. Ennen seuraavaa peruskorjausta on odotettavissa liikuntasaumalaitteiden kunnostus 20–25 vuoden kuluttua.

Hankkeen toteuttaminen

Siltojen peruskorjauksessa siltojen tukien ja päällysrakenteen halkeamat injektoidaan, kaukalopalkin ulkopintojen vauriot paikataan, kansilaatan vauriot korjataan paikkausmassalla tai korjausvalulla, kansilaatan yläpinnalle asennetaan uusi vedeneristys sekä suojabetoni, liikuntasaumalaitteet kunnostetaan mahdollisuuksien mukaan tai uusitaan, laakereiden asennot tarkistetaan ja tarvittaessa tehdään huoltokäsittelyt ja kuivatuslaitteita lisätään ja olemassa olevat saatetaan toimiviksi.

Kansilaatan vaurioiden korjaamista ja vesieristeen uusimista varten radan päällysrakenne ja ratalaitteet on poistettava sillan päältä. Tässä yhteydessä uusitaan kuluneet osat kuten: kaksi vaihdetta, yksi raideristeys, raidesepeli, betonipölkyt, virtakiskon kannatinkaaret ja kaapelikourut kansineen.

Takaisin asennettavia ja hyväkuntoisia radan osia ovat toiset kaksi vaihdetta silloilta, ajo- ja virtakiskot.

Radan tekniset järjestelmät pääosin poistetaan ja asennetaan takaisin omille paikoilleen. Laitteiden kaapelointeja uusitaan tarpeen mukaan. Siltojen kansilaattojen alapintoihin integroidut valaisimet uusitaan.

Hanke toteutetaan vuoden 2024 aikana.

Metroliikenne sillan molemmilla raiteilla katkaistaan sillan pintarakenteiden, vahventamistöiden ja radan päällysrakenteiden uusimista varten. Tarvittavan liikennekatkon pituus on hankesuunnitteluvaiheen tietojen perusteella yli kaksi kuukautta.

Liikennekatkon ajoitus vuonna 2024 suunnitellaan yhteistyössä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa. Näin varmistetaan, että metroa korvaava linja-autoliikenne on järjestetty sujuvasti ja siten katkon vaikutukset käyttäjille ovat mahdollisimman vähäiset.

Liikennekatko pyritään hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti toteuttamalla myös muita tarpeellisia investointeja ja kunnossapitotöitä samassa yhteydessä. Mellunmäen haaralla on tarkoitus toteuttaa katkon aikana metroasemiin liittyviä korjaustöitä, metroradan päällysrakenteen kunnostustöitä sekä uusia useita vaihteita.

Hankkeen kustannukset

Länsimäentien metrosiltojen korjaamisen kustannukset ovat enintään 5.500.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.

Hankkeen suunnitteluun on käytetty heinäkuun 2023 loppuun mennessä 197.000 euroa.

Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti elokuu 2023) seurannassa käytetään rakennuskustannusindeksiä.

Hankkeen kustannukset muodostuvat sillan korjaustöistä, ratasähkön erillishankinnoista sekä projektinjohdon ja suunnittelun kustannuksista. Kustannusarvioon sisältyy n. 8 % riskivaraus.

Vuodelle 2023 hankkeen kustannuksiksi on arvioitu 153.000 euroa ja vuodelle 2024 5.252.000 euroa. Liikenneliikelaitos on varannut tarvittavat määrärahat vuoden 2024 talousarvioon.

Hankkeen käyttötalousvaikutukset

Hanke aiheuttaa 20 vuoden poistoajalla tasapoistoina 275.000 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

HSL:n perussopimuksen perusteella 50 % investoinnin poistoista (100 000 euroa/vuosi) ja 50 % laskennallisista korkomenoista (20 vuoden aikana yhteensä 1.400.000 euroa, laskentakorko 5 %) voidaan laskuttaa HSL:ltä. HKL palauttaa HSL:ltä laskuttamansa 50 % laskennallisen korkomenon ns. infran korkotulona kaupungille.

Loppuosa poistoista (137.500 euroa vuodessa) ja investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset 2.300.000 euron korkokulut laina-aikana (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta) jäävät kaupungin liikenneliikelaitoksen infratukena maksettavaksi. Länsimäentien metrosiltojen peruskorjauksen vaikutus HKL:lle maksettavaan kaupungin tukeen on keskimäärin 175.000 euroa vuodessa.

Lisäksi osa HSL:ltä laskutettavasta 50 % poisto-osuudesta ja 50 % laskennallisesta korosta kiertyy vuosittain käytön mukaisesti kaupungin maksettavaksi HSL:n maksuosuuden kautta; noin 50 % poisto-osuudesta ja laskennallisesta korosta katetaan lipputuloilla ja loppuosa kohdistuu kuntaosuuteen. Länsimäentien metrosiltojen peruskorjauksen HKL:n osuuden kokonaisvaikutus Helsingin kaupungin käyttötalouteen arvioidaan olevan keskimäärin 260.000 euroa vuodessa (HSL:n maksuosuus ja HKL:n saama kaupungin tuki yhteensä).

Toimivalta

Hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan kaupunginvaltuusto päättää hankkeista, joiden kustannusarvio ylittää 10 miljoonaa euroa. Kaupunginhallitus on 12.6.2017 § 665 päättänyt, että liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää hankkeista, joiden hankesuunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään viisi miljoonaa euroa. Kun hankkeen kustannusarvio ylittää 5 miljoonaa euroa on päätösvalta kaupunginhallituksella.

Sulje

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 06.09.2023 § 42

Esitys

Johtokunta esitti kaupunginhallitukselle Länsimäentien metrosiltojen peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymistä esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 5.500.000 euroa elokuun 2023 hintatasossa.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Saara Kanto
Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.11.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

va. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm

Lisätietojen antaja

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi